Ritkán fordul elő Jane Fawcett-Hooverrel, hogy van alkalma egyedül megebédelni. Nem panaszkodásként említette ezt, inkább csak azért, hogy megerősítse: neki és beosztottainak részben valóban az a dolguk, hogy találkozzanak a washingtoni képviselőkkel és más politikusokkal. Ezek azonban a szó szoros értelmében munkajellegű randevúk. Egy lobbista nem engedheti meg magának, hogy fecserésszen. A találkozókon általában az történik, hogy az adott témával kapcsolatos összeállítást nyújt át a képviselőnek. Egyetlen lapon ismerteti a cég álláspontját, és az ellenvéleményeket is összefoglalja., majd a lap végére odaírja a legfontosabb telefonszámokat.
Ilyen egyszerű lenne? - kérdeztem, utalva arra, hogy nálunk sokkal misztikusabb és kevésbé pozitív képzeteket keltő az a szó, hogy lobbista. Szerinte Amerikában azért sem lehet ilyen bizonytalan a lobbisták megítélése, mert szinte már túlszabályozott a jogi környezet. Kilenc különböző törvény rendelkezik erről a szakmáról. Egyetlen közös szó mindegyikben szerepel: az átláthatóság.
Magyar olvasatban ez inkább megvesztegethetetlenség - fűztem hozzá, de gyorsan helyre tett: a lobbizás nem egyenlő a korrupcióval. Úgy véli, hogy a lobbizás szinonimája a tájékoztatás-oktatás-nevelés hármasa. Az ohiói egyetemen is azt tanították, hogy "a jó cég jó embereit" elfogadják, szakértőként kezelik a kongreszszusi képviselők. Szerinte a P&G éppen ilyen cég. Nem véletlen, hogy eddigi pályafutása alatt csak nagyon kevés olyan eset volt, amikor végül a kongresszus nem fogadta el a közreműködésükkel is formált törvényt.
A P&G főlobbistája is a "lassú víz partot most" elvét vallja. Visszacsatolásra azonban időnként neki is szüksége van. Ezért érdekelt, hogy milyen szempontok alapján értékeli munkáját főnöke. Erre is azt a választ kaptam, hogy egyszerűen. Minden évben elkészül a lobbiterv. Az egyes fejezetek teljesüléséhez valamilyen dollárértéket rendelnek, ami többé-kevésbé jól kifejezi a törvény elfogadásának következményeit (kedvező és kedvezőtlen irányban). Ennél jobb mutató nincs. Tehát erkölcsi és anyagi siker a cégnek, ha érveléseit és nem pénzét elfogadva emelkedik törvényerőre egy-egy rendelet.
Jane Fawcett-Hoover több mint harminc éve dolgozik a világcégnél. Ideje többségét lobbizással töltötte, ezért adódott a kérdésem: sohasem fordult meg a fejében, hogy átüljön az asztal túloldalára? Dehogynem - vágta rá az amerikaiak határozottságával. De ne gondoljam, hogy a hatalmi vágy vezérelte, amikor eljátszott a gondolattal. A jó értelemben vett társadalmi befolyás eléréséhez nem feltétlenül kell politikusnak lenni. Elég, ha valaki lecövekel egy világcégnél, és azt teszi, amiben tényleg hisz: folytonosan meggyőzi a partnereket, hogy cége tiszta eszközökkel és a köz érdekében is működik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.