Matyi Dezső nem az az üzletember, aki mindenáron tudományos alapokon kívánta felépíteni az 1990-ben alapított, időközben a piac egyik meghatározó szereplőjévé fejlődött Alexandra könyváruházláncot, a hasonló nevet viselő könyvkiadót és a gazdasági hátteret biztosító Pécsi Direkt Kft.-t.
Az egykor egyszemélyes, utcai könyvterjesztéssel is foglalkozó vállalkozás az elmúlt évtizedben profi céggé nőtte ki magát. Az induló csapat tagjai többségben ma is alkalmazásban állnak, de a kulcspozíciókba olyan szakemberek kerültek, akik megfelelő képzettséggel és tapasztalattal bírnak. Ez különösen fontos abban az iparágban, ahol hatalmas a forrásigény és a beszállítók - esetünkben a könyvkiadók - is minél gyorsabban a pénzükhöz szeretnének jutni.
Matyi Dezső azt mondja, hogy a nagy nyugati cégekhez képest tőkeszegény hazai terjesztők azért nem képesek a nyugati gyakorlatot követve legalább előleget adni a könyvekért, mert nekik a kiadók számára is létfontosságú eladási felületet kell kialakítaniuk, finanszírozniuk. Mindez forintmilliárdokban mérhető, hosszú távú beruházás, méghozzá piaci alapú költségeken, hiszen egy-egy jobb helyen található üzlet bérleti díja nem lesz olcsóbb attól, hogy abban nem autót vagy luxuscikkeket, hanem könyveket árusítanak.
A hazai piac telítettségét jelzi, hogy az Alexandra például közel 700 kiadóval áll üzleti kapcsolatban - és ennél jóval több kiadó működik Magyarországon. Matyi Dezső ezért hangsúlyozza: azon a piacon, ahol két meghatározó szereplő - a könyvterjesztők és a kiadók többsége - forráshiánnyal küzd, elkerülhetetlen a konszolidáció, amely a kiadók számának drasztikus csökkenését vonhatja magával. Az üzletember szerint csak azok maradhatnak fenn, akik komoly érdeklődésre számot tartó, vagyis gyorsan eladható könyvvel jelennek meg a piacon. A több lábon állás jegyében például a kiadói tevékenységgel is foglalkozó Pécsi Direkt Kft. az idén - a korábbi mértéket meghaladva - több mint 500 kiadványt vezet be a piacra.
Az új kihívás a Nyugati pályaudvarra néző Griff konfekció-áruházban februárban átadásra kerülő Alexandra könyvkiadó megnyitása. Ez a gigantikusnak tűnő, 2200 négyzetméter alapterületű könyváruház csak idehaza számít ritkaságnak: például Prágában és Ostravában üzemel hasonló méretű könyváruház. Az értelmiségi találkahelynek szánt új budapesti üzlet az új dizájn mellett a kiszolgálás nálunk eddig ismeretlenül magas minőségét kívánja meghonosítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.