Nem érzi hátránynak, hogy nem tud franciául?
Nem. A Barroso-bizottságnak már volt három "ismerkedő" jellegű összejövetele, és a tapasztalatok szerint, ha angolul szólal meg valamelyik biztos, társaim közül csak egyetlenegy teszi fel a fülére a tolmácsgépet. Ha franciául, akkor körülbelül a biztosok fele, ha németül, akkor csak hárman nem. Egyébként meg akarok tanulni franciául, el is kezdtem, és azt hiszem, Brüsszel erre kiválóan alkalmas helyszín lesz.
Ha valaki előre megmondja, hogy mennyi támadásnak lesz kitéve a jelölés és az első meghallgatás kapcsán, akkor is belevágott volna?
Akkor is, legalább két okból. Az első a sokéves elkötelezettségem az egyesült, erős, versenyképes Európa, valamint Magyarország csatlakozása és sikeres beilleszkedése iránt. Ez utóbbiért az elmúlt húsz évben nem keveset tettem is. Igen megtisztelő lehetőség és kihívás ezentúl ezekért a célokért az EU "kormányában" dolgozni. A második ok éppen a támadásokkal függ össze: ezek megerősítették elszántságomat, hiszen döntő mértékben politikai indíttatá-
súak voltak, egykori párttagságommal függtek össze. Márpedig a múltamban, a politikai hátteremben semmi szégyellnivaló nincs. Nem tettem semmit a hazám ellen, érte viszont igen.
Volt-e B terve arra az esetre, ha Barroso az ön visszahívását is kezdeményezi, miként tette azt a lett jelölttel?
Nem volt, mert jelölésem óta jó néhányszor beszéltem a bizottsági elnök úrral, s ezek alapján bíztam abban, hogy nem fogja ezt kérni. Nem is tette.
Nem fog hiányozni a magyar belpolitika?
Biztosként is figyelemmel kísérem majd a magyar belpolitikát, de a részvétel és a befolyásolás lehetősége hiányozni fog. Ez az ára, hogy az EU "kormányának" tagja leszek. Kárpótol viszont, hogy befolyásom lesz Magyarország boldogulására az EU keretei között.
Számít belpolitikai indíttatású támadásokra biztosként is?
Az elmúlt évek és főleg az elmúlt hetek tapasztalatai alapján nem lehet ezt kizárni. Az íratlan európai szabályoknak megfelelően igyekszem ezt majd nagyvonalúan és elegánsan kezelni. Magyarországnak nem használna, ha "visszaütnék" az ilyen támadásokra.
Van már lakása Brüsszelben?
A bizottság adja, vagy ön választ?
A lakást a biztos választja és ő is fizeti. Egyelőre egy gyors, átmeneti megoldásra jutott idő.
Látta már az irodáját?
Még nem, ráérek majd ma megnézni, amikor munkába állok. Úgy tudom, a hét végéig be sem volt rendezve.
Ezek szerint nem ön rendeztette be?
Sohasem a berendezés cseréjével kezdem, ha új helyen állok munkába.
Örül annak, hogy ugyanabba az épületbe költözik mindegyik biztos?
A kapcsolattartás, az együttműködés szempontjából ez előnyös. Az én esetemben különösen, hiszen a szakterületem a biztosok jelentős részének munkájához közvetlenül kapcsolódik.
Kikből áll majd a kabinetje? Viszi magával az energiaügyi biztosi kabinetjébe kiválasztott embereket?
Az energiabiztosi kabinetet már kiépítettem, ebből a kabinet vezetője (Szűcs Tamás) mellett még három főt viszek magammal, közülük kettő magyar (Marján Attila és Mező Dóra). A három korábbi energiapolitikai szakértőt értelemszerűen adó- és vámpolitikai szakértővel kell felcserélnem, az ő kiválasztásukhoz már hozzáfogtam.
Helyükön maradnak az adó- és vámügyi főigazgatóság vezetői?
Furcsa lenne, ha hivatalba lépésemet követően azonnal cseréket kezdeményeznék, erre nincs is okom. Egyetértek Barroso elnök úrral, hogy fél-egy év múlva érdemes az esetleges cseréken gondolkodni.
Elkezdte-e a meghallgatása során ígért személyes beszélgetéseket elődjével, Frits Bolkesteinnel?
Az elmúlt hetekben ő többnyire külföldön tartózkodott, én pedig a meghallgatásomra készültem, így még nem volt alkalmunk találkozni.
Mivel kapcsolatban kíváncsi Bolkestein tapasztalataira?
Leginkább az érdekel, milyen tárgyalási módszerekkel lehet elérni az adózás területén előírt egyhangú döntéseket.
Bolkesteinnek igen nagy tekintélye volt. Át tud-e ilyen magas mércét ugrani?
Nehéz lesz, de megpróbálom, és remélem, sikerülni fog. Egy előnyöm mindenképpen lesz vele szemben. Mivel most több biztos van a bizottságban, mint korábban, egyes portfóliókat szét kellett választani, hogy mindenkinek jusson szakterület. Így az adó- és vámügyeket leválasztották az egységes belső piac kérdésköréről. Az utóbbit az ír Charlie McCreevy fogja ellenőrizni.
Bolkestein vizsgálatot kezdeményezett az eva ügyében. Megmaradhat az eva?
Fontosnak tartom, hogy hozzájáruljak az eva körüli viták mielőbbi tisztázásához. A bizottság illetékes főigazgatóságának szakértői egyelőre adatokat kértek a magyar pénzügyi tárcától, hogy az eva nem csökkenti-e áfabevételekből az EU-kasszába jutó összeget. A PM szakértői elkészítették a kért anyagot, amelyet azonban még nem tárgyalt az unió áfabizottsága.
Bolkestein állítólag a magyarországi regisztrációs adónak is "nekiment". Itt mire számítsunk?
Meg kell ismerkednem a szakértői véleményekkel, hogy erre választ tudjak adni.
Ön nem támogatja a társasági adó harmonizációját a tagállamok között, de egyetért az adó alapjának harmonizációjával. Miért?
Valóban szükségesnek és lehetségesnek is látom a társasági adó kiszámítási módjának összehangolását a tagállamok között, mert ez jelentős előnyökkel járhat. A több országban is tevékenykedő cégek számára kiszámíthatóbbá teszi az adó mértékét. Az adókulcsok harmonizációja viszont a tagországok nagy részének ellenállásába ütközne, itt nem látok esélyt az egyhangú döntésre.
Komoly vitatéma és nagyon sok érdeket sértene a csökkentett áfakulcsú termékek körének szűkítése.
Kétféle véleménnyel találkoztam ebben a kérdésben. Az egyik szerint teljesen meg kellene szüntetni a csökkentett áfakulcs használatát, ezt általában azok az országok támogatják, amelyeknek a költségvetési hiány komoly gondokat okoz. Ellentétes véleményen vannak viszont azok az országok, ahol belpolitikai megfontolások miatt ragaszkodnak bizonyos termékek csökkentett kulcsához. Külön esetet képeznek bizonyos szolgáltatások (mint például a fodrászat, a cipő- és ruhajavítás vagy az éttermi étkezés), ahol munkahely-teremtési céllal indokolják egyesek a csökkentett áfakulcsok létét. Ennek többéves kísérleti periódusa hamarosan befejeződik, az eddigi tapasztalatok nem igazolták, hogy az alacsonyabb áfakulcs tényleg segítette volna új munkahelyek létrehozását. Ennek ellenére a tagállamok jelentős része az alacsonyabb kulcs fenntartását, sőt az ilyen kulcsokat alkalmazó országok körének bővítését is szorgalmazza, mások viszont ezt határozottan ellenzik. Személyes véleményem az, hogy a helyi szolgáltatások esetében a csökkentett kulcs nem jár piac-, illetve versenytorzító hatással, itt tehát megengedhető lenne a nagyobb rugalmasság.
Az alkohol jövedéki adójának harmonizációja is több tagállam ellenállásába ütközik. Itt mire számítsunk, illetve hogyan érintik a harmonizációs törekvések a magyar bortermelőket?
Az északi, főleg égetett szeszes italokat fogyasztó országok lakossága túl magasnak tartja ezen alkoholfajták jövedéki adóját, és igazságtalannak érzi, hogy a borra egyes tagállamokban egyáltalán nem vetnek ki jövedéki adót, vagy csak nagyon csekélyet. A déli, bortermelő és -fogyasztó országok ezzel éppen ellentétes nézeten vannak. Ha az lenne a harmonizáció eredménye, hogy mindenütt megszűnne a bor jövedéki adója, az a költségvetési bevételekre lenne kedvezőtlen, ha viszont ott is bevezetnénk, ahol eddig nem volt, azt a gazdák és a fogyasztók sínylenék meg. Magyarországon egyébként kismértékű a bor jövedéki adója, az nem is a költségvetési bevételek növelését szolgálja, hanem a bortermelés ellenőrzését, a hamisítás visszaszorítását. A közösségi szinten tervezett minimális adó olyan mértékű, hogy az gyakorlatilag nem érintené a magyar termelőket és a fogyasztókat sem.
Miért nem támogatja, hogy legyen EU-adó? Egyesek szerint ezzel közelebb lehetne vinni az uniót a polgárokhoz.
Minden új adónem bevezetése joggal népszerűtlen. Az EU-adó értelemszerűen vagy az állampolgárok adóterheit növelné, vagy a tagállamok adóbevételeit csökkentené. Nem látom, milyen kommunikációs módszerekkel lehetne elfogadtatni ezt.
Hogyan lehet vámhatósági eszközökkel visszaszorítani a csempészetet, illetve a termékhamisítást ésa szellemi tulajdonjogok tömeges megsértését? Ezek óriási károkat okoznak az unió gazdaságának.
A vámunió működésében, a vámpolitika alkalmazásában új kihívást a terrorizmus elleni küzdelemhez való hozzájárulás és még néhány más dolog is, így a márkás termékek hamisítása és a szellemi tulajdonjogok tömeges megsértése, a kalózkazetták, CD-k, DVD-k forgalmazása. Ezt elsősorban az ellenőrzések szigorításával, a nemzeti hatóságok közti szorosabb együttműködéssel, a vámtisztviselők képzésével, a legeredményesebb gyakorlat népszerűsítésével lehet elérni. Komoly reményeket fűzök egyrészt a vámhatóságok és az áruhamisítások következményeit elszenvedő cégek közti együttműködéshez, másrészt az olyan országokkal kötendő megállapodásokhoz, amelyek a legtöbb hamis terméket küldik a piacra.
Végezetül: mit szeretne elérni mandátuma végére, azaz 2009-re?
Azt, hogy az EU versenyképesebb lett, több és jobb munkahelyet biztosít polgárainak, miközben meg tudta őrizni a szociális vívmányokat, és megóvta a természeti környezetet és ha elmondhatnám: mindezek elérésében jelentős szerepet játszott az általam felügyelt adó- és vámpolitika.
indíttatású támadásokra. Urkuti György-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.