Igaza lett Michael O'Learynek, az ír Ryanair főnökének, amikor a nyáron azt mondta: az idei ősz és tél vérfürdőt hoz a diszkont-légitársaságok piacán. Hatvan cég közül öt már nem érte meg a karácsonyt, és ugyanennyire teszik azok számát, amelyek a húsvétot nem fogják. Az ír úr nem gondolhatott Magyarországra, hiszen nálunk még csak most indul a haddelhadd. Látták a tegnapi egyoldalas hirdetést a Népszabadságban? Az EasyJet azt üzente a Wizz Airnek: addig támadja, amíg nem hagy fel a fapadosok pozícióját veszélyeztető, indokolatlan járattörlésekkel.
Kommunikációs szempontból legalább két válasz lehetséges. Egy: fölvenni a kesztyűt és ellenkampányt indítani. Két nagy háztartás-vegyipari multinál már volt példa erre, később bírósági ügy lett belőle Budapesten. A mobiltelefonos cégek is összecsaptak Magyarországon, majdnem reklámjogi eljárássá fajult a pengeváltás az összehasonlító reklám jelleg miatt. A kampányt súlyos pénzekkel kell finanszírozni, márpedig a most megtámadottnak nemhogy erre, de flottája tervezett ütemű bővítésére sincs pénze. Kettő: a "business as usual" jegyében lehetőleg minél magasabb százalékban elvinni az utasokat a téli szezonban, ezzel is bizonyítva, hogy a cég tartja a szavát. Ez talán kifizetődőbb.
Egyébként a nálunk most megismert provokatív hangvétel nem új jelenség: amióta a Ryanair feltűnt az égen, folyamatosan így bombázza a közvetlen és közvetett versenytársakat a brit szigeteken és az európai szárazföldön is, legyen szó az Easyjetről, a Virgin Expressről, a British Airwaysről vagy a Lufthansáról. Legfeljebb az lehet meglepő, hogy az EasyJet nem saját honlapján vagy saját finanszírozású egyéb csatornáin keresztül bírálja egyik versenytársát. Bár!? Semmi sincs véletlenül. A legnagyobb példányszámú országos politikai napilapban - majd az ezt idéző számtalan internetes portál segítségével - egyszerre sok embert érhetnek el, és nyilván más reklámhordozót is bevetnek a következő napokban.
A fapadosok tehát várhatóan elmérgesedő küzdelmet vívnak majd Magyarországon is. Egyben üzennek is nagyon sok más ágazatnak. Például azt, hogy nem a méret, hanem a hatékonyság a lényeg, bármilyen közhelyes is ez. Meg azt, hogy elég a minimál, elég a fapad - saját piacuk sokkal vékonyabb és jobban megismerhető szeletekre osztására ösztönözve a cégeket. Az idegenforgalomban és a távközlésben máris van követőjük. Üzenik továbbá, hogy a cél szentesíti az eszközt. Márpedig a cél továbbra is szent és sérthetetlen: profitot kell elérni, bármi áron.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.