Igaza lett Michael O'Learynek, az ír Ryanair főnökének, amikor a nyáron azt mondta: az idei ősz és tél vérfürdőt hoz a diszkont-légitársaságok piacán. Hatvan cég közül öt már nem érte meg a karácsonyt, és ugyanennyire teszik azok számát, amelyek a húsvétot nem fogják. Az ír úr nem gondolhatott Magyarországra, hiszen nálunk még csak most indul a haddelhadd. Látták a tegnapi egyoldalas hirdetést a Népszabadságban? Az EasyJet azt üzente a Wizz Airnek: addig támadja, amíg nem hagy fel a fapadosok pozícióját veszélyeztető, indokolatlan járattörlésekkel.

Kommunikációs szempontból legalább két válasz lehetséges. Egy: fölvenni a kesztyűt és ellenkampányt indítani. Két nagy háztartás-vegyipari multinál már volt példa erre, később bírósági ügy lett belőle Budapesten. A mobiltelefonos cégek is összecsaptak Magyarországon, majdnem reklámjogi eljárássá fajult a pengeváltás az összehasonlító reklám jelleg miatt. A kampányt súlyos pénzekkel kell finanszírozni, márpedig a most megtámadottnak nemhogy erre, de flottája tervezett ütemű bővítésére sincs pénze. Kettő: a "business as usual" jegyében lehetőleg minél magasabb százalékban elvinni az utasokat a téli szezonban, ezzel is bizonyítva, hogy a cég tartja a szavát. Ez talán kifizetődőbb.

Egyébként a nálunk most megismert provokatív hangvétel nem új jelenség: amióta a Ryanair feltűnt az égen, folyamatosan így bombázza a közvetlen és közvetett versenytársakat a brit szigeteken és az európai szárazföldön is, legyen szó az Easyjetről, a Virgin Expressről, a British Airwaysről vagy a Lufthansáról. Legfeljebb az lehet meglepő, hogy az EasyJet nem saját honlapján vagy saját finanszírozású egyéb csatornáin keresztül bírálja egyik versenytársát. Bár!? Semmi sincs véletlenül. A legnagyobb példányszámú országos politikai napilapban - majd az ezt idéző számtalan internetes portál segítségével - egyszerre sok embert érhetnek el, és nyilván más reklámhordozót is bevetnek a következő napokban.

A fapadosok tehát várhatóan elmérgesedő küzdelmet vívnak majd Magyarországon is. Egyben üzennek is nagyon sok más ágazatnak. Például azt, hogy nem a méret, hanem a hatékonyság a lényeg, bármilyen közhelyes is ez. Meg azt, hogy elég a minimál, elég a fapad - saját piacuk sokkal vékonyabb és jobban megismerhető szeletekre osztására ösztönözve a cégeket. Az idegenforgalomban és a távközlésben máris van követőjük. Üzenik továbbá, hogy a cél szentesíti az eszközt. Márpedig a cél továbbra is szent és sérthetetlen: profitot kell elérni, bármi áron.