A bőr-, cipő- és textilipar képviselői már évek óta kérnek kormányzati segítséget, eddig mindhiába. A mintegy 110 ezer embert foglalkoztató könnyűipar helyzete nem könnyű: a minimálbér és az energiaárak emelkedése felhajtotta a költségeket, miközben a főként a Távol-Keletről érkező olcsó import letörte az árakat.
Az ágazat jó része egyszerűen nem készült fel a versenyre: a rendszerváltás után a legtöbben a kényelmes, de alacsony költségszintre építő bérgyártást választották. A megbízások azonban egyre keletebbre vándorolnak, így miközben néhány, saját egyedi termék kifejlesztésére koncentráló cég ma is megél, az ágazat válságban van.
A kormány támogató szándéka érthető: ha semmit sem tesznek, néhány éven belül 40-50 ezer fővel gyarapodhat a munkanélküliek tábora, ami úgy apasztja a bevételeket, hogy közben a kiadásokat is növeli. A kérdés csak az, hogy milyen a jó segítség.
Az adók csökkentése, állami pénzek osztogatása csak ideig-óráig őrizheti meg a versenyképességet. A sors fintora, hogy a belföldi piac éppen azért vész el, mert a béremelések ellenére igen alacsony honi jövedelmek mellett sokan nem engedhetik meg maguknak a hazai termék vásárlását. Ám ennek ellenére is lehet a mai szabályok mellett jól működni: Ausztriából épp most költözik hozzánk a Högl cipőgyártása.
A válságon nem könnyítéssel lehet segíteni. Az exportorientált termékszerkezet kialakításához fejlesztésre, minőségjavításra és nemegyszer komoly tőkebefektetésre volna szükség. Manapság ugyanis az értéknek egyre kisebb részét adja a termelés, az jórészt a tervezés és a marketing munkájából fakad.
Nem biztos, hogy a válságban lévő cégek képesek az átállásra, s ha mégis, alighanem sokkal kevesebb, másként képzett emberre lesz szükségük. Ráadásul a mai "diplomát mindenkinek" oktatásprogram mellett ezek a gyárak hoszszabb távon nem is találnának friss munkaerőt.
Rövid távon csak a behozatal szigorúbb ellenőrzése segíthetne: a potom áron vámolt, néha kétes jogtisztaságú termékek sokszor adómentes értékesítése csak az importőrnek jó. A cégek gazdálkodásának, üzletszemléletének átszabásához, a megfelelő szakképzés kialakításához azonban több év és tulajdonosi szándék, képesség is kell.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.