Jól csinálja a Lidl. Ma nyitja 12 boltját, de a környéken terjesztett reklámkiadványokat és néhány újsághirdetést leszámítva nem lép a nyilvánosság elé, mégis jelen van a lapokban és az internetes hírportálokon. A csend nyilván a stratégia része, s mintegy jelzi: új időszámítás kezdődik a kereskedelemben. Még az eddigieknél is újabb. Mert a kereskedelem közel másfél évtizede folyamatosan változik.
A sort a Metro nyitotta meg, amely bővülő láncával addig uralta a piacot, főként az élelmiszer-kereskedelmet, amíg el nem terjedtek a hipermarketek. A hipermarketekkel párhuzamosan ugyan létrejöttek kisebb diszkontláncok is, de úgy látszik, ha a Profi és a Penny Market eddig nem tudott komoly hálózatot létrehozni, már nem is fog. Az agresszív Lidl gondoskodik erről. A Lidl céltudatosan köti szerződéseit, másrészt bizonyos módszerei viharokat kavartak Németországban. Gondoljunk csak arra, hogy a Verdi szakszervezet bírálja az áruházlánc vezetésének munkaügyi módszereit.
A riválisok pedig nyilván árgus szemekkel figyelik a munkakörülményeket - de hát ez is versenyhez tartozik. Amikor egy-egy kereskedelmi lánc - legyen szó elektronikai áruházról, vagy hipermarketről - korábban nem látott olcsóságával felkavarja a versenytársak kedélyét, rendre azzal érvel: a vásárlók jól járnak, és ez a fontos.
Igaz, közben a kis családi boltok, a munkanélküliség elől menekülők kényszervállalkozásai egyre nehezebb helyzetbe kerülnek, vagy be is zárnak. Ezt, azaz a viszonteladói réteg vásárlásainak drasztikus csökkenését a Metro nagyon megérezte a közelmúltban.
A kereskedelem átalakulásának folyamata azonban korántsem zárult le, sőt mondhatni a sűrűjében vagyunk. A Media Markt Saturn Holding például, miközben a városszéli MM-áruházak építésével hárítja el az agglomerációban piacra lépett Electro World támadását, a Saturn áruházak nyitásával a hagyományosan belterületi Keravillnak okoz nehézséget. Vagy itt vannak az outlet centerek: az egyik a múlt héten nyílt, a másik a jövő héttől fogadja a vásárlókat.
A piaci részesedésért folyó versenynek ugyanakkor van egy másik aspektusa is. A Lidl ugyan megrémítette a konkurenciát külföldön is, de a vásárlókat nem. Az alacsony árak kierőszakolásával pedig még az országos inflációt is mérsékelte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.