Új időszámítás a kereskedelemben
Jól csinálja a Lidl. Ma nyitja 12 boltját, de a környéken terjesztett reklámkiadványokat és néhány újsághirdetést leszámítva nem lép a nyilvánosság elé, mégis jelen van a lapokban és az internetes hírportálokon. A csend nyilván a stratégia része, s mintegy jelzi: új időszámítás kezdődik a kereskedelemben. Még az eddigieknél is újabb. Mert a kereskedelem közel másfél évtizede folyamatosan változik.
A sort a Metro nyitotta meg, amely bővülő láncával addig uralta a piacot, főként az élelmiszer-kereskedelmet, amíg el nem terjedtek a hipermarketek. A hipermarketekkel párhuzamosan ugyan létrejöttek kisebb diszkontláncok is, de úgy látszik, ha a Profi és a Penny Market eddig nem tudott komoly hálózatot létrehozni, már nem is fog. Az agresszív Lidl gondoskodik erről. A Lidl céltudatosan köti szerződéseit, másrészt bizonyos módszerei viharokat kavartak Németországban. Gondoljunk csak arra, hogy a Verdi szakszervezet bírálja az áruházlánc vezetésének munkaügyi módszereit.
A riválisok pedig nyilván árgus szemekkel figyelik a munkakörülményeket - de hát ez is versenyhez tartozik. Amikor egy-egy kereskedelmi lánc - legyen szó elektronikai áruházról, vagy hipermarketről - korábban nem látott olcsóságával felkavarja a versenytársak kedélyét, rendre azzal érvel: a vásárlók jól járnak, és ez a fontos.
Igaz, közben a kis családi boltok, a munkanélküliség elől menekülők kényszervállalkozásai egyre nehezebb helyzetbe kerülnek, vagy be is zárnak. Ezt, azaz a viszonteladói réteg vásárlásainak drasztikus csökkenését a Metro nagyon megérezte a közelmúltban.
A kereskedelem átalakulásának folyamata azonban korántsem zárult le, sőt mondhatni a sűrűjében vagyunk. A Media Markt Saturn Holding például, miközben a városszéli MM-áruházak építésével hárítja el az agglomerációban piacra lépett Electro World támadását, a Saturn áruházak nyitásával a hagyományosan belterületi Keravillnak okoz nehézséget. Vagy itt vannak az outlet centerek: az egyik a múlt héten nyílt, a másik a jövő héttől fogadja a vásárlókat.
A piaci részesedésért folyó versenynek ugyanakkor van egy másik aspektusa is. A Lidl ugyan megrémítette a konkurenciát külföldön is, de a vásárlókat nem. Az alacsony árak kierőszakolásával pedig még az országos inflációt is mérsékelte.







