A helyzet ilyetén alakulása azt mutatja egyrészt, hogy a magyar gazdaságpolitika alapvető ellentmondásokkal terhelt, másrészt a kormány nincs abban a helyzetben, hogy e kormányzati ciklust jellemző "kormányzat kontra MNB" szembenállást kezelni, feloldani tudja. Márpedig egy konzisztens, a monetáris politikát is magában foglaló gazdaságpolitika érvényesítése nélkül nehezen elképzelhető az euróra való áttérés szigorú feltételeinek gyors teljesítése, az áttérés gazdasági-társadalmi költségei pedig az indokoltnál jóval nagyobbak lehetnek.
A kötélhúzás a körül folyik, hogy az MNB megítélése szerint a magas kamatszint feltétlen indokolt a rendkívül magasra szökött államháztartási hiány finanszírozhatósága, valamint az erős forintnak az inflációra gyakorolt kedvező hatása miatt. A kormányzat ezzel szemben úgy látja, hogy a nemzetközi összevetésben és a valós hazai viszonyok alapján is indokolatlan magas kamatok mesterségesen erősítik a forintot, és súlyos kamattöbbleteket jelentenek az egyébként is ezer sebből vérző államháztartásnak. A reális árfolyam a magyar növekedés szempontjából kulcsfontosságú export versenyképességének megőrzése és fenntartása miatt is kiemelt jelentőségű, ráadásul az erős forint az indokoltnál jóval versenyképesebbé teszi az importot is, különösen néhány hazai ágazatban - mezőgazdaság, könnyűipar - és a hazai kis- és középvállalati szektor egészében.
Elvileg egyik megközelítés sem vitatható, ennek ellenére évek óta olyan patthelyzet alakult ki, amely igazából egyik érvelés - önmagában helyes - szempont-
jait sem képes érvényesíteni, inkább aláássa a magyar gazdaságpolitika hitelességét, kiszámíthatóságát. A sajtón keresztül folytatott üzengetés a reális gazdasági viszonyokból adódó, egyébként is magas kockázati felárat és bizonytalanságokat indokolatlanul felerősíti. A részigazság makacs hajtogatásának végső hozama a kamat magas szinten történő megrekedése, az államháztartást terhelő kamatkiadások alig csökkenő nagysága, az export és a növekedés ütemének gyengülése.
Megítélésem szerint az MNB nem a hangoztatott összefüggések alapján marasztalható el, hanem sokkal inkább azért, mert úgy tesz mintha a bölcsek kövét birtokolná. Pedig a késlekedve és vonakodva végrehajtott kamatvágások eddig egyáltalán nem gyengítették, sőt inkább erősítették a forint árfolyamát, ezért jogosan vethető fel, hogy talán a jelenleginél 1,5-2 százalékponttal kisebb kamatszint mellett is finanszírozható lenne a kétségtelenül magas és a kívánatosnál kisebb mértékben csökkenő költségvetési hiány. Az adott helyzetnek megfelelő kamatszint és árfolyam csak a szereplők szondáztatása és reakciójuk gondos megismerése alapján jelölhető ki. Az erre utaló szándék és törekvés az MNB eddigi tevékenységében azonban nem volt tetten érhető.
Ami a kormányzati megközelítést illeti, megjegyzendő, hogy nálunk és jelenleg az erős forint exportunknak csak viszonylag kis hányadát érinti kedvezőtlenül, a kivitelben meghatározó szerepet játszó multikat nem igazán érinti. Az persze igaz, hogy beszállítókat és pl. az idegenforgalom szereplőit annál inkább, ugyanakkor az infláció igen kedvező alakulásában fontos szerepet játszik. A probléma azonban mégiscsak az, hogy a hangzatos nekirugaszkodások és a költségvetés hiánya körül kialakult számháború ellenére, vagy éppen ennek leple alatt a költségvetési politikában fordulatra nem került sor. A különböző egyszeri és átmeneti eredményeket hozó megszigorítások után ugyan lehet olyan számokat produkálni, ami a költségvetési hiány 1-1,5 százalékpontos évenkénti javulását mutatja, de a kormány inkább arra spekulál, hogy nagyobb reformok és társadalmi érdekütközések nélkül a magyar gazdaság kinövi a 2003-ban magasra szökött hiányt. Ezt látszik alátámasztani a végső fázisába jutott 2005. évi költségvetés is.
A tanulság pedig csak annyi: a gazdaságpolitika meghatározó szereplőinek politikamentes önvizsgálata, valamint a reális gazdasági viszonyok elfogulatlan értékelése szükséges ahhoz, hogy a részigazságok egy konzisztens gazdaságpolitikában igazsággá, ténylegesen ható erővé válhassanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.