BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

(Fél)sikeres generációváltás?

2004.12.09., csütörtök 00:00

Nézőpont kérdése, hogy félig sikeresnek, vagy félig sikertelennek minősítjük a generációváltást a magyarországi mobilpiacon, amelyet hosszas és nagy várakozás előz(ött) meg. A kormányzati kommunikáció első körben értelemszerűen az előbbit hangoztatja, érvelését főként a szomszédban zajló hasonló folyamatokra alapozza. Románia harmadannyit kasszíroz a szélessávú internetet a mobilpiacon lehetővé tévő UMTS-licencek darabjáért, mint a magyar költségvetés. A román mobilpiac eddigi szereplői közül viszont már többen is megégették magukat, így eleve óvatosabbak az újabb ajánlatokkal.

De haladjunk tovább inkább a saját portánkon. Félig sikertelennek kell minősítse viszont a generációváltást a kormány, mivel várakozásaival ellentétben mégsem vonzott újabb szereplőt a magyarországi mobilpiacra. Ennek az is lett volna az üzenete, hogy lám-lám túl vagyunk a mélyponton, élénkül a befektetési kedv. Úgy látszik azonban, hogy erre még vagy várni kell, vagy le kell számolni az illúziókkal. Öt-hat évvel ezelőtt, a Vodafone bejövetelekor még más volt a helyzet, nemcsak a nemzetközi piacon, hanem itthon is. Akkoriban Magyarországon még legfeljebb 30-40 százalékos volt a mobiltelefonok elterjedtsége, volt hová fejlődni. A nyolcvanszázalékos telítettségű piac óvatosságra inti az új szereplő(ke)t a dollárban is milliárdos befektetést jelentő üzleti lehetőséggel kapcsolatban.

S hogy milyennek ítéli a tendert a hazai mobilpiacnak a generációváltásra már igent mondott két legrégebbi szereplője? Eredményesnek tarthatják egyfelől azért, mert a nyugat-európai gyakorlathoz képest kisebb összegért jutottak a licencekhez, másfelől amiatt is, mert a kiíró hatóság ragaszkodott a pályázati feltételekhez. Erről még annak árán sem mondott le, hogy emiatt pártában maradt a negyedik licenc és még bizonytalan a harmadik régi játékos kedvező válasza.

Az üzleti sikeresség, az ügyfelek elégedettsége viszont már a szolgáltatókon múlik. Helyesen "lövik-e be" azokat a területeket, és nem utolsósorban azokat a tarifákat, amelyekért az előfizetők is hajlandók lesznek a generációváltásra? Az ugyanis számukra is nyilvánvaló tény, hogy a bevételüknek oroszlánrészét ma még a hagyományos hang-hívások adják.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.