Pékmesterből milliárdos
Az idén ötmilliárd forintos forgalmat elérő Fornetti franchise-hálózat egy kiskunfélegyházi pékségből indult. A magánsütöde a környék kiszolgálását célozta meg klasszikus péksüteményeivel. Palásti József 18 éves volt, amikor a helyi magánsütödékből az egyik pék nyugdíjba ment, így nyílt lehetősége az egyik kisüzem bérlésére és vezetésére.
A nyolcvanas évek végén Palásti számára már érezhető volt a rendszerváltás: harmincadik születésnapján helyeztek üzembe egy nyugati mintára épített sütödét Kecskeméten. Az európai utazások, tapasztalatgyűjtések nyomán 1996-ban ráérzett arra: az élelmiszer-konzerválásból el fognak tűnni a tartósítószerek, így az egészséges táplálkozás jegyében a fagyasztott pékáru előtt ígéretes jövő áll.
A betéti társaság kinőtte kereteit, így jött létre 1997-ben a Fornetti Kft. A magyarul kemencét jelentő cégnév autóvezetés közben, öt perc alatt született meg a fejében. A cégvezető a Fornetti előtt nem dolgozott fagyasztott pékárukkal. Az összes péksüteményt a kecskeméti üzemben készítették, a tésztát megkelesztették és lefagyasztották, majd kiszállították. A látványpékségek üzemeltetéséhez tehát semmi másra nem volt szükség, mint egy kemencére. A rendszer egyszerű működtetése nem várt fellendüléshez vezetett: a dunántúli terjeszkedéshez újabb üzemet kellett építeni Igalon. A mester-franchise-vállalat idei forgalma megközelíti a másfél milliárd forintot. A dunántúli központot Palásti egyik jó barátja irányítja, aki a horvátországi terjesztésért is felelős.
A hálózat leggyorsabban fejlődő és a magyarországi utáni legnagyobb piaca Románia: tavaly döntöttek a temesvári üzem kétmillió eurós, kapacitásbővítő beruházásáról. A cégnél tavaly októberben adták át a másfél milliárd forintos, 6400 négyzetméteren elterülő kiskunfélegyházi üzemet, amelyet jövőre hétezer négyzetméteresre bővítenek.
A tízmilliárd forintra becsült fagyasztottpékáru-piacon a For-netti megközelítőleg 55-60 százalékos részesedéssel bír, a verseny erős, de Palásti József szerint a jelenleg működő pékségek alapvetően különböző célcsoportokat céloznak meg, és a fejlődéshez szükség van a konkurenciára is.
Palásti úgy érzi, a Fornetti megérett Amerikára: két-három éve tervezgetik a tengerentúli szállítást, és várhatóan ebben a hónapban indul az első rakomány. A cég 2005-ben a skandináv és a Benelux államokra fog összpontosítani, ahol minisnack-specialistaként keresnek jelenleg is mester-franchise-vállalatokat és további partnereket.







