A diplomagyárak kora lejár, másra van igénye a hazai munkaerőpiacnak. Úgy tűnik, ma is igaz a mondás: tempora mutantur et nos mutamur in illis. Vagyis: változik a világ, és benne változunk mi is. A lenini szlogen is átalakul, miszerint "tanulni, tanulni, tanulni" kell. Helyette a "tapasztalatot szerezni, tapasztalatot szerezni, tapasztalatot szerezni" tanácsot érdemes megfogadni.
Nyolc-tíz évvel ezelőtt a piac megőrült a külföldiekkel szót értőkért. Nem számított a tapasztalatlanság, az sem, ha csak érettségije volt a jelöltnek, szinte csak a nyelvtudás döntötte el a munkalehetőségek sorsát. Jó példák a brandmenedzseri posztok, ahol tizennyolc-húsz éves, nyelvet kitűnően tudó fiatalok jutottak egyre előrébb a vállalati ranglétrán, mindaddig, amíg 1997-98-ban már döngette a karrierkapukat az új nemzedék: a több nyelven beszélő, szakirányon végzettek tömege. Egy fejvadász ismerősöm mázlistának nevezi a "régieket", akik jó időben jó helyen voltak.
Egyre több friss diplomás jelenik meg, a munkaerőpiac ajtaja azonban zárva van a pályakezdők előtt, legfeljebb a kapu tetején jutnak át a bátrabbak. A meghirdetett állások nyolcvan százalékára kizárólag szakmai tapasztalattal érdemes jelentkezni. Manapság már nemcsak a felvételi előkészítőket nevezhetjük nulladik évfolyamnak, hanem a gyakornoki programokat is, csakhogy ezek nem a felsőoktatásba, hanem a munkaerőpiacra történő bejutást segítik.
Változásokra van szükség, hogy változzon a munkaerő-piaci helyzet. A felsőoktatás átalakítása, a bolognai folyamat sokat segíthet. Az eddigi lineáris képzés két részre válik, és a hároméves alapszint (bachelor) után kétéves mesterkurzus (master) következik, az oktatás gyakorlatorientáltabb lesz. A képzés előtt azonban egy fiatalnak döntenie kell, egyáltalán milyen diplomát szerezzen, amelyet értékelnek is a hazai munkaadók.
Olyan sokféle társadalmi kommunikációs kampány zajlik, időnként nem ártana arról is tájékoztatni, hogy egy-egy diplomával mekkora esély van az elhelyezkedésre, vagy épp hogyan tudja növelni valaki a versenyképességét. A változásokat ugyanis egyszerűbb kezelni, ha számítunk rájuk, és nem a hatásuk ellen kell már védekeznünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.