Úgy tűnik, minden kormány minden igazságügy-minisztere szeretné új alkotmánnyal megörvendeztetni hazánk polgárait és lakosságát. Horn Gyula idejében Vastagh Pálék konkrét koncepcióval hozakodtak elő, az Orbán-kabinet Dávid Ibolyája meg éveken át emlegette, milyen jó lenne "leváltani" az 1949-es évjáratú alaptörvényt, akár anélkül is, hogy érdemben megpiszkálnák a tartalmát a jogalkotók. Utóbb felmerült, hogy ne tegyenek vele szinte semmit - noha hozzáértők szerint alapos korrekciókra szorulna -, csak számozzák át, mert rondán mutat az ominózus dátum.
Az új esztendő beköszöntével Petrétei József látta elérkezettnek az időt, hogy hírt adjon a tárcánál formálódó elképzelésekről. Azonban legyenek bár kiérleltek a tervek, ismertesse azokat szakmaian a miniszter, úgyis csak a köznyelvre könnyen lefordítható elemekre figyel-reagál a politika és a közönség. Ez pedig elég ahhoz, hogy továbbra se történjen semmi. Hiszen van-e parányi esély is arra, hogy a Ház elfogadjon egy előterjesztést, amely kiiktatná a kétharmados törvényeket?
Nincs.
Mint ahogyan arra sincs, hogy a parlament első körben megválassza júniusban az új köztársasági elnököt. 2005 első fele e téma jegyében telik majd, igaz, akkora felhajtás talán nem kerekedik, mint 2000-ben. (Akkor az volt a nagy álkérdés, hogy lesz-e államfő Torgyán Józsefből.) Érdekes, öt éve még nem zártuk ki, hogy a szavazatok kétharmadát is megszerezheti a jelölt (nem szerezte), az idén ellenben már nemigen számolunk ilyesmivel. Maga a miniszterelnök sem látja indokoltnak, hogy az ellenzékkel is egyeztessenek.
Végül is: az elnök legitimitását nem befolyásolja, hogy elsőre vagy harmadik nekifutásra juttatják székébe. (GA)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.