BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Füstölgő dízelesek

2005.01.05., szerda 00:00

Kicsit becsapva érezhetik magukat azok az autósok, akik nemrég dízelre váltottak, mert igaz ugyan, hogy a Mol Rt. szerdától hat forinttal csökkenti a gázolaj listaárát, az azonban ennek ellenére egy forinttal még mindig magasabb marad a motorbenzinénél. Az ember persze tudja, hogy átmeneti állapotról van szó, mert az nem lehet, hogy a hagyományok épp akkor dőljenek meg, amikor világszerte felfutóban a dízeltechnológia és az autógyárak sorra jelennek meg a benzinüzemű motorokat meghazudtoló - egyebek mellett kibocsátási - mutatókkal bíró erőforrásokkal. Ráadásul az olajtársaságok is egyre-másra lépnek piacra korszerű, például kénmentes dízelhajtóanyagaikkal.

Szakemberek szerint sem normális, hogy a benzin olcsóbb legyen a gázolajnál, még ha csak egy forinttal is. Csakhogy ősszel az egyébként is már január óta emelkedő olajárak olyan galoppba kezdtek, ami indokolatlanul megdrágította az üzemanyagokat. Egészen pontosan az történt, hogy a motorbenzin iránti igénynövekedés felrántotta a nyersanyag árát, eközben az európai finomítókat olyan rezsimbe állították, hogy a lehető legtöbb motorbenzint tudják kivenni az alapanyagból. Ennek következtében viszont a gázolajkészletek gyors ütemben apadni kezdtek, s a hiánytól való félelem a dízelhajtóanyag árát is felsrófolta. Ilyen előzmények után ősszel, a betakarítási szezon kezdetén menetrend szerint megélénkült a gázolaj iránti kereslet, s innen nem volt megállás.

A fuvarozók, vagyis minden dízelben érdekelt autós azt szeretné tudni, ősszel sikerül-e megszabadulni ettől az indokolatlan puffertől, amit a tavaly őszi hisztéria épített be. Minden bizonnyal igen, legalábbis szakértők arra számítanak, hogy a gázolaj iránti kereslet csökkenésével az árak gyors ütemben esni kezdenek, és a magyar piacon is helyreáll a rend.

Akkor újra legalább tíz-tizenkét forinttal olcsóbb lehet a gázolaj a benzinnél. Hosszabb távon azonban megváltozhat a helyzet. Ágazati elemzők szerint ugyanis, amint a dízelautók aránya a járműparkon belül elér egy kritikus tömeget, az üzemanyag-forgalmazásból származó költségvetési bevételek csökkenhetnek, miután a gázolaj jövedéki adója Európa-szerte alacsonyabb a benzinénél. Csak hamarabb eszükbe ne jusson megemelni.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.