Kicsit becsapva érezhetik magukat azok az autósok, akik nemrég dízelre váltottak, mert igaz ugyan, hogy a Mol Rt. szerdától hat forinttal csökkenti a gázolaj listaárát, az azonban ennek ellenére egy forinttal még mindig magasabb marad a motorbenzinénél. Az ember persze tudja, hogy átmeneti állapotról van szó, mert az nem lehet, hogy a hagyományok épp akkor dőljenek meg, amikor világszerte felfutóban a dízeltechnológia és az autógyárak sorra jelennek meg a benzinüzemű motorokat meghazudtoló - egyebek mellett kibocsátási - mutatókkal bíró erőforrásokkal. Ráadásul az olajtársaságok is egyre-másra lépnek piacra korszerű, például kénmentes dízelhajtóanyagaikkal.
Szakemberek szerint sem normális, hogy a benzin olcsóbb legyen a gázolajnál, még ha csak egy forinttal is. Csakhogy ősszel az egyébként is már január óta emelkedő olajárak olyan galoppba kezdtek, ami indokolatlanul megdrágította az üzemanyagokat. Egészen pontosan az történt, hogy a motorbenzin iránti igénynövekedés felrántotta a nyersanyag árát, eközben az európai finomítókat olyan rezsimbe állították, hogy a lehető legtöbb motorbenzint tudják kivenni az alapanyagból. Ennek következtében viszont a gázolajkészletek gyors ütemben apadni kezdtek, s a hiánytól való félelem a dízelhajtóanyag árát is felsrófolta. Ilyen előzmények után ősszel, a betakarítási szezon kezdetén menetrend szerint megélénkült a gázolaj iránti kereslet, s innen nem volt megállás.
A fuvarozók, vagyis minden dízelben érdekelt autós azt szeretné tudni, ősszel sikerül-e megszabadulni ettől az indokolatlan puffertől, amit a tavaly őszi hisztéria épített be. Minden bizonnyal igen, legalábbis szakértők arra számítanak, hogy a gázolaj iránti kereslet csökkenésével az árak gyors ütemben esni kezdenek, és a magyar piacon is helyreáll a rend.
Akkor újra legalább tíz-tizenkét forinttal olcsóbb lehet a gázolaj a benzinnél. Hosszabb távon azonban megváltozhat a helyzet. Ágazati elemzők szerint ugyanis, amint a dízelautók aránya a járműparkon belül elér egy kritikus tömeget, az üzemanyag-forgalmazásból származó költségvetési bevételek csökkenhetnek, miután a gázolaj jövedéki adója Európa-szerte alacsonyabb a benzinénél. Csak hamarabb eszükbe ne jusson megemelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.