BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Juncker, az esőcsináló

Ritkán szokott egy olyan kis országot akkora felelősség nyomni, mint most az alig négyszázezres Luxemburgot. Sőt, ha egészen őszinték akarunk lenni, akkor nem is anynyira az országtól, hanem elsősorban annak miniszterelnökétől várnak nagyon sokan már-már esőcsinálással felérő csodát.
2005.01.11., kedd 00:00

Azt már a csatlakozási tárgyalások lezárása - az EU-huszonötök létrejötte - óta tudni lehetett, hogy a 2007-től esedékes hétéves uniós költségvetés kihordása minden korábbinál heroikusabb vállalkozásnak ígérkezik. Pesszimistább vélemények szerint a végső, elkeseredett marakodás akár az unió egységét is halálosan megsebezheti. Merthogy itt aztán (nagy) pénzről van szó: évekre szóló tagországi ki- és befizetések tervezése a tét.

Közben az is már-már közhellyé koptatott felismeréssé vált, hogy ha egyáltalán valamikor még lehetőség nyílhat a megállapodásra, akkor ez a most januárban kezdődött hat hónapos luxemburgi EU-elnökségi időszak. Utána az esélyek hónapról hónapra csökkennek. Júliustól ugyanis az a Nagy-Britannia veszi át a soros elnökséget, amelyik egymagában vall karakteresen ellentétes véleményt minden más tagtárssal szemben. Miként az várható volt, a hajdan Margaret Thatcher által kiharcolt "brit visszatérítés" intézménye - amelyet ma már Londonon kívül mindenki más meg akar szüntetni, s amelynek megőrzéséből eddig még minden brit kormány nemzeti sorskérdést csinált - olyan tehertétel, amely most is fajsúlyos szerepet játszik. Eleve borítékolva, hogy egy brit EU-elnökség szinte bizonyosan nem fogja tudni eredményesen kezelni.

Igen, de ha a britek alatt sincs megállapodás, akkor már ott is állunk az új büdzsé bevezetése előtti hónapokban. Mint 1999-ben, amikor éppen a német diplomáciára maradt, hogy még az első fél évben megmentse a 2000-ben kezdődött - most futó - hétéves pénzügyi tervet. De 1999-ben legalább egyezségre szorító körülménynek számított a leendő bővítés. 2006-ban azonban a külső körülmény nemhogy megállapodásra késztetne, hanem éppenséggel még tovább kuszálja a szálakat. Akkor ugyanis már nem csupán az idő lesz idegesítően kevés, hanem több fontos tagországban választások lesznek, mások meg népszavazást tartanak a leendő EU-alkotmányról. (Az egyiket - már megint - pont Nagy-Britanniában, eleve EU-szkeptikus környezetben.)

Minderre mondta azt a napokban Danuta Hübner regionális politikai biztos a VG tudósítójának nyilatkozva, hogy "minél tovább húzódik a vita, annál nehezebb lesz megállapodásra jutni". Magyarán: nincs más választás, a luxemburgiaknak kell megoldaniuk a kérdést! Ami azért hat már-már komikusnak, mert alig néhány héttel korábban, tavaly decemberben még azzal álltak fel az asztaltól a tagországi álláspontokat feltáró munkacsoportok tagjai, hogy egyelőre helyenként áthidalhatatlanoknak tűnnek a távolságok. Miközben a tagországi érdekek és törekvések szóródása hihetetlenül széles spektrumot fed le.

Azaz, igazából még csak nem is a nagyhercegség kell ide, hanem valami csoda - vélik egyre többen. Szerencsére sokan a "csoda" nevét is tudni vélik: történetesen éppen a luxemburgi kormányfő, Jean-Claude Juncker személyében.

Manapság, amikor egyre több a panasz arra, hogy a nagypolitikában menynyire kevés a rátermett vezető, ritka szerencse, hogy pont arra az országra jutott most az EU-elnökségi rotáció, amelynek vezetője általános vélekedések szerint a kompetens kivételek táborát erősíti. Juncker nemcsak miniszterelnök (immár tíz éve), hanem pénzügyminiszter is, mellesleg az volt már kormányfősége előtt is. Alig fél éve még, hogy a királycsinálók mindenáron őt akarták meggyőzni, vállalja el az Európai Bizottság elnöki posztját. Ebbe még nem ment bele, de arra már rá tudták venni, hogy ő legyen az eurózóna országainak első közös képviselője: "Mr. Euró". Pragmatikus és általános vélemények szerint szívós, kompromisszumkereső alkat. Sokan komoly érdemeket tulajdonítanak neki a nizzai szerződés, majd a csatlakozási szerződést megelőző 2002-es bővítési költségvetési csomag "összehozásában" is. Ha a mai európai vezető garnitúrában valakinek egyáltalán sikerülhet a költségvetési kihívás megoldása, akkor az ő - tartja a közvélekedés. És most hat hónapig kezében lesz a gyeplő is.

Az persze, hogy milyen érzés ilyen nagy téttel bíró ügyben ekkor várakozással szembesülni, már más kérdés. A következő hat hónap ugyanúgy csinálhat Junckerből európai hőst, mint kifacsart idegroncsot. Nem kérdéses, hogy Európának melyik lenne a jobb.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.