Kinek jó a mai parkolási rend?
Parkolni minden saját gépkocsival közlekedőnek kell valahol, ám a járművek számának emelkedésével a várakozóhelyek fizikai korlátai miatt előbb-utóbb a kereslet meghaladja a kínálatot. Mivel elvileg a piac a legjobb módszer a szűkös erőforrások szétosztására, logikusnak tűnik, hogy azt hagyjuk a jobb helyen állni, aki többet hajlandó fizetni érte.
Ha az eltérő minőségű parkolókhoz különböző és reális (nem potom vagy megfizethetetlen) árat rendelünk, a rendszer hatékonyan osztja szét a helyeket. (A megoldás tökéletlensége miatt a rászorulókat, helyben lakókat célszerű adminisztratív úton mentesíteni a díjfizetés alól.)
Elméletileg közömbös, hogy a parkolási díjat végül mire fordítja az, aki azt beszedni jogosult, de logikusnak látszik, hogy azt a rendszer alapvető céljának elérésére költsék. Így a pénzt a parkolási anomáliák okozta károkat orvosolni hivatott, a parkolókat is tulajdonló önkormányzatoknak kellene kapniuk.
A megoldás kulcseleme az díjszabás. Az egyes zónák közti díjkülönbözetek a forgalomterelő hatást befolyásolják, míg az árszint emelése, a díjfizetés nehezítése (korlátozott parkolási idő, csak aprópénz elfogadása, kis késés durva retorziója) a forgalom visszafogó szerepet erősíti, már ha van alternatíva.
Ez alapján a fővárosi rendszer működése és hangoztatott elvei közt súlyos ellentmondás van: ha a forgalom visszafogása a cél, azt tiltással és a tömegközlekedés fejlesztésével lehetne elérni. Ha csak terelni akarunk, a belső közlekedés javítása mellett érezhető díjkülönbségeknek, kulturált körülményeknek és jókora parkolóházaknak kellene lenniük.
Ha viszont a cél csak a bevételek maximálása, akkor fejlesztések nélkül kell az egekbe emelni a díjakat, a nem fizetőket pedig drasztikus retorzióval kell fenyegetni. Amíg nem épülnek magánparkolóházak, monopolhelyzetben vagyunk, így nem érdekünk a fizetés kényelmessé tétele vagy a korrekt ügyfélkezelés. Az ugyanis többletköltséget okoz.
Csakhogy mindig él a gazdaság aranyszabálya: csak olyan projektbe szabad kezdeni, amely többet hoz, mint amibe kerül. Így viszont nehéz megérteni, kinek és miért jó az önkormányzatoknál, ha úgy adják át egy cégnek a parkolási rendszer működtetését, hogy az a kerületnek nem bevételt, hanem nettó kiadást jelent.







