BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vehet plázát, de inkább mást!

2005.01.27., csütörtök 00:00

Itt a második hullám a befektetési célú hazai kereskedelmi ingatlanpiacon, és kitartóan mossa a piacot. Az elsőben idejött német és izraeli cégek után most a britek a főszereplők, ők vesznek négy hazai plazát, de biztos, hogy újabb német, osztrák vagy francia vevők is jönnek, amint bővül a kínálat. Ahogy elnézem a terveket, lesz miből választani: az idén és jövőre csaknem félmillió négyzetméternyi eladótérrel bővülnek a hipermarketek, outletek és hagyományos központok.

Hova ez a sietség? - kérdezhetnénk. A válasz is kézenfekvő: még mindig megéri, a hozam tíz százalék körüli, ez kettővel több, mint a térségben az irodapiacon, és három-négy-gyel haladja meg a nyugat-európai bevásárlóközpontoknál elérhetőt. A befektetők stratégiai szempontjai sem mellékesek. Lecövekelnek és éveken keresztül élvezik a stabilan magas bérleti díjakból származó bevételeket. A jól menő fővárosi plázákban havonta és négyzetméterenként 120- 150 eurót is kapnak, vidéken 60-80 euró az átlag.

Lubickolhatnak tehát, de a magyarországi kiskereskedelem gyorsuló tagozódása már középtávon is óvatosságra inti őket. Ne feledjük: vannak pangó plázák is, ahol már nem lehet trükkökkel elfedni a kihasználatlan területeket. Előbb-utóbb a bevásárlóközpontok 15-20 százalékánál funkcióváltásra lesz szükség. Ha nem ezt az utat járja a tulajdonos vagy az üzemeltető, a bérlői mix látványos átszabása lehet a kiút. Nem szabad spórolni a marketinggel sem, ezt a bérlő cégek is kikövetelik a bérbeadótól.

Szóval az a benyomásom - különösen a mostani üzletkötésről értesülve -, hogy a hosszabb távra tervezőknek már nem éri meg plázát venni. Legfeljebb 5-7 ilyen egység kerülhet a piacra a következő két-három évben, ami nagyon kevés. Akkor inkább más után kell nézni. Szerintem a magyar piac már van annyira kifinomult, hogy a bátrabb befektetőnek érdemesebb a szűkebb piaci szegmensekre figyelni. Mint például a szakáruházak, a stop-shop típusú, nyitott üzletházak, a luxuscikkeket árusító üzletláncok. A bátor döntéssel megelőzhetik a többieket. Persze ha valahol, az ingatlanpiacon kétszeresen is igaz: nagyon fontos, hogy jól lőjék be a kockázatot. Másként hamarosan kénytelenek saját, új szerzeményeikre kitenni, hogy eladó.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.