Itt a második hullám a befektetési célú hazai kereskedelmi ingatlanpiacon, és kitartóan mossa a piacot. Az elsőben idejött német és izraeli cégek után most a britek a főszereplők, ők vesznek négy hazai plazát, de biztos, hogy újabb német, osztrák vagy francia vevők is jönnek, amint bővül a kínálat. Ahogy elnézem a terveket, lesz miből választani: az idén és jövőre csaknem félmillió négyzetméternyi eladótérrel bővülnek a hipermarketek, outletek és hagyományos központok.
Hova ez a sietség? - kérdezhetnénk. A válasz is kézenfekvő: még mindig megéri, a hozam tíz százalék körüli, ez kettővel több, mint a térségben az irodapiacon, és három-négy-gyel haladja meg a nyugat-európai bevásárlóközpontoknál elérhetőt. A befektetők stratégiai szempontjai sem mellékesek. Lecövekelnek és éveken keresztül élvezik a stabilan magas bérleti díjakból származó bevételeket. A jól menő fővárosi plázákban havonta és négyzetméterenként 120- 150 eurót is kapnak, vidéken 60-80 euró az átlag.
Lubickolhatnak tehát, de a magyarországi kiskereskedelem gyorsuló tagozódása már középtávon is óvatosságra inti őket. Ne feledjük: vannak pangó plázák is, ahol már nem lehet trükkökkel elfedni a kihasználatlan területeket. Előbb-utóbb a bevásárlóközpontok 15-20 százalékánál funkcióváltásra lesz szükség. Ha nem ezt az utat járja a tulajdonos vagy az üzemeltető, a bérlői mix látványos átszabása lehet a kiút. Nem szabad spórolni a marketinggel sem, ezt a bérlő cégek is kikövetelik a bérbeadótól.
Szóval az a benyomásom - különösen a mostani üzletkötésről értesülve -, hogy a hosszabb távra tervezőknek már nem éri meg plázát venni. Legfeljebb 5-7 ilyen egység kerülhet a piacra a következő két-három évben, ami nagyon kevés. Akkor inkább más után kell nézni. Szerintem a magyar piac már van annyira kifinomult, hogy a bátrabb befektetőnek érdemesebb a szűkebb piaci szegmensekre figyelni. Mint például a szakáruházak, a stop-shop típusú, nyitott üzletházak, a luxuscikkeket árusító üzletláncok. A bátor döntéssel megelőzhetik a többieket. Persze ha valahol, az ingatlanpiacon kétszeresen is igaz: nagyon fontos, hogy jól lőjék be a kockázatot. Másként hamarosan kénytelenek saját, új szerzeményeikre kitenni, hogy eladó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.