Megítélésem szerint a hazai politikai élet minden tényezője hibázott, csak a mérték lehet kérdéses, és a hazai gazdasági élet vezető tényezői sem vizsgáztak jól, mert elmaradt az egyértelmű és erélyes kiállás a kettős állampolgárság megadása mellett. Egyedül azok vizsgáztak jelesre, akik elmentek és igennel szavaztak, ám a hazai politika baklövései miatt esélyük sem volt a sikerre. Ezzel csupán az a baj, ami a hatvan évvel ezelőtti magyar politikával volt: az akkori magyar állam gyalázatosan elárulta a magyar állampolgárok százezreit, ahogy ma a magyar politika vétette el a magyar gazdaság fejlődése szempontjából legfontosabb lépést. Megítélésem szerint ugyanis önmagában sem a kívánatos új adóreform, sem a remélhetőleg jobbra sikeredő második Nemzeti fejlesztési terv, sem az egyre több EU-támogatás, sem a jobb kormányzati gazdaságpolitika önmagában nem képes biztosítani Magyarország sikeres gazdasági felzárkózását a következő mintegy két évtizedben. Akkor érünk el sikert, ha az angolszász gazdasági modell egyik leghatékonyabb eszközét is felhasználjuk a felzárkózáshoz, és ez a tehetséges, szorgalmas bevándorlók tömeges társadalmi és gazdasági integrációja.
Az amerikai, kanadai, brit, ír és ausztrál gazdaság az elmúlt két évtizedben - ahogy 2004-ben is - jobban teljesített, mint a kontinentális Európa fejlett EU-gazdaságai, ahol az előny egyszerre jelentkezett a GDP- és termelékenységnövekedés, valamint a foglalkoztatás és a munkanélküliség területén. Sok oka van ennek, de a legfontosabb közös ok az, hogy mindegyik angolszász gazdaság minden évben jelentős külföldről érkező munkavállalót integrál gazdaságába és társadalmába. Az USA legalább évi 7-800 ezer legális és illegális munkavállalót, Nagy-Britannia 1995-ben még 50 ezer, 2003-ban már 120 ezer legális munkavállalót, Írország évi 30-40 ezer legális munkavállalót fogad, és ezt teszi a többi angolszász ország is. Talán feltűnt, hogy a britek és az írek nyitották meg azonnal munkaerőpiacukat az új EU-tagállamok munkavállalói előtt, nem azért, mert távoli szigetként nem féltek a munkát keresőktől, hanem éppen azért, mert távol vannak, és versenyelőnyt akartak szerezni a kontinentális tagállamokkal szemben a tehetséges, motivált és szorgalmas munkavállalók megszerzésében. Sikerült is, például az EU15-öknél 2004-ben munkát vállaló magyarok már második helyen Nagy-Britanniát választották, Németország még mindig első, Ausztria viszont a harmadik helyre csúszott viszsza. Míg az EU-n belül a migráció aránya 0,1 százalék volt 2004-ben, addig a régiók között mozgó munkavállalók aránya az USA-ban 8,4, Nagy-Britanniában 2,4 százalék volt. A belső migráció és a külföldről érkező munkavállalók fogadása között szoros az összefüggés, és az angolszász államok mindkettőben sokkal jobbak, mint a szociális piacgazdaság kontinentális európai modelljét követő államok. Az új EU-tagállamból régibe vándorló munkavállaló jellemzően nő, fiatal, egyedül élő és diplomás, tehát éppen a legjobb munkaerő a gazdaság szempontjából, ami nem véletlen: ők kapnak állást, mert ők járulnak a legtöbbel hozzá a gazdasági fejlődéshez.
A bevándorlók képzettségi szerkezete is érdekes, elsősorban orvosok, ápolók, vegyészek, kutatók és informatikusok migrálnak, tehát azok, akiknek a legtöbb tudástőkéjük van az egyéni, családi és közösségi, ezen belül állami befektetés révén. Érdemes azon is elgondolkodni, hogy a nem EU-tag európai országokból (pl. Románia, Bulgária, Ukrajna, Oroszország) az új tagállamokba - így Magyarországra - munkavállalás céljából érkezők többsége a társadalom felső rétegéhez tartozó, jól képzett szakember, akik keveset kérnek, de sokat adnak.
Négy feladatunk van, ezek megoldása nélkül ne is álmodjunk felzárkózásról. Emelni szükséges a születésszámot, és csökkenteni a 45-65 éves korú férfiak halálozását (szomorú, de világelsők vagyunk), mindkettőben hosszú idő alatt érhető csak el fordulat, de évente tenni kell értük: mérni, elemezni és beszélni kell róluk. A másik két területen azonnal elindítható a fordulat, így a szomszédos államokban élő magyarok számára a kettős állampolgárság megadása, illetve a nem EU-tag európai országokból az unióba igyekvők magyarországi fogadása a pártok politikai megegyezésének kérdése. Mire várunk?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.