Szolgáltatásexport
"Elvárásunk, hogy a stratégia elősegítse a magyar exportőrök jobb tájékozódását a konkrét külpiaci feltételekben, s az eddigieknél határozottabban fogalmazza meg a relációs prioritásokat, segítve ezáltal az orientációt. Kiemelten fontos, hogy a termékexport mellett kapjon nagyobb hangsúlyt a szolgáltatásexport, beleértve annak támogatását is. Alapvető a beígért egységes irányítású külpiaci szervezet megvalósulása - az hatékonyabban tud segíteni az exportőröknek. Ehhez az ITDH-nak meg kell kapnia a szükséges erőforrásokat, hogy új irodákat nyithasson az eddiginél több országban. A relációk közül szerintünk a FÁK- és a környező országok mellett olyan piacokat kellene megjelölni a stratégiában, mint India, Kína, a Közel-Kelet országai. Elvárásunk - és erre kaptunk ígéretet -, hogy konzultáljanak velünk a stratégia végleges formába öntése előtt."
Botos Balázs A Magyar Külgazdasági Szövetség főtitkára
Ciklusokon íveljen át
"Stratégiáról lévén szó, a legfontosabb, hogy ne a mából induljon ki, hanem abból, a jövőben mire lesz szükség a versenyképességhez, s emellé rendeljék a szükséges eszközöket, feladatokat. Olyan módszer kell, amelyet a következő kormányok is továbbvisznek, s olyan, amely ráépül és összhangban van más stratégiákkal - így például egy iparfejlesztésivel. A korábbihoz képest ebben a külgazdasági elképzelésben jobban figyelembe kellene venni a magyar tulajdonú vállalatok versenyképességének javítását - ezen belül is három dolgot emelnék ki. Az első, a cégek kapjanak mozgásterüknek megfelelő tőkeinjekciót, továbbá alakítsanak ki egy versenyképes hitelpolitikát, illetve egy ugyancsak versenyképes külpiaci hálózatot. A súlypontokat minden szempontból meg kell fogalmaznia a stratégiának, beleértve az ágazatokat, irányzatokat, relációkat."
Dávid Imre Az Agroinvest Rt. elnök-vezérigazgatója
Közel a vállalatokhoz
"A külgazdasági stratégia sarokköve, hogyan segíti a kormányzat a magyar exportőrök versenyképességének javulását. Csak akkor lehet sikeres, ha közel viszik a programokat a vállalkozókhoz, s ebben a kamarára is kell támaszkodni. A prioritások egyike a relációkat érinti: elsősorban a szomszédos országokkal való üzleti kapcsolatok fejlesztése indokolt, a magyar exportőrök zömének akciórádiusza nem terjed ezen túl. A módszer csak akkor jó, ha mellérendelik az eszközrendszert - ma részben forráshiány, részben az intézményrendszer nem kellő hatékonysága miatt nem jó a helyzet. A kereskedelemfejlesztés intézményrendszerén belül a meglévő forrásokat eredményesebben kellene felhasználni. Szükség van az egységesített külpiaci hálózatra, s idehaza is tovább kellene integrálni a külgazdasági tevékenységet segítő intézményeket."
Dunai Péter A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara főtitkára
Esélyegyenlőség kell
"A stratégiára azért van égető szükség, mert ezzel lehet (meg)olajozni a magyar exportőrök külpiaci érvényesülésének folyamatát. Hosszú éveket sikerült elvesztegetni azzal, hogy máig nem zárták le a vitát arról, ki képviselje a cégek, ágazatok érdekeit külföldön. Nem csak a klasszikus gazdaságdiplomáciai tevékenység hatékonyságát kell javítani, a külpiaci hálózat munkáját, az általuk alkalmazott eszközöket, módszereket is át kell alakítani. Egységesített hálózat kell, amelynek tagjai a piacszerzésben, a cégek ismertségének megvalósításában, partnerek felkutatásában segítenek. Szükség volna emellett a külpiaci megjelenéshez nyújtott állami támogatás átalakítására - esélyegyenlőséget teremtve az exportőrök számára. Hasonlóan, a finanszírozásban szélesebb körben kellene az Eximbanknak és a Mehibnek tevékenykednie."
Mészárovics Imre A Fűzfői Papíripari Rt. vezérigazgatója
A függőség mérséklése
"A stratégiának pártok feletti konszenzuson kell alapulnia, kormányokon kell átívelnie. Ezért is be kell vonni kidolgozásába az érdekképviseleteket, szakmai szövetségeket. A stratégiának számba kell vennie az erőforrásokat, a gazdasági elvárásokat, s meg kell jelölnie a kitörési pontokat, emellett olyan eszközöket, módszereket kell lefektetnie, amelyek segítségével kiszámítható módon végrehajthatók a feladatok. Eltérők a cégek elvárásai: a kicsiknek az információ lényeges, másoknak a tőkekivitel segítése, mivel a termékexportőr külföldi jelenlétével lehet csak igazán versenyképes. Segítséget várunk abban is, hogy csökkenjen a függőség az uniós konjunktúrától, azaz más piacok megszerzését kell támogatni (így a szomszédos országokét, egyes ázsiaiakat, az oroszt). A gazdaságdiplomácia mellett a külpolitikai lehetőségeket is igénybe kell venni."
Szili Márta A Joint Venture Szövetség ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.