A politika természetének vizsgálatához kiváló alapot szolgáltatnak az orosz–ukrán gázvita kapcsán Európában és itthon is megjelent reakciók. Egyrészt a történést egyoldalúan az orosz birodalmi ambíciók újraéledéseként értelmezték, másészt az ismert energiafüggést tettetett rádöbbenésként kommunikálták, és végül világmegváltó, de a valós lehetőségekkel nem számoló megoldásokat, válaszokat javasoltak a sebezhetőség orvoslására.
Nálunk a választásokra tekintettel a kormányzati reakció kiegészült gyors és határozott intézkedések deklarálásával – például a stratégiai készlet megteremtésével, a környező országokkal való közös fellépéssel és együttműködéssel stb. –, jelezve, hogy a kormány ura a helyzetnek. Remélem, a márciusi napsütés itthon és külföldön is elfeledteti a gőzös álmodozásokat, és ismét a józan hozzáállás, valamint a gondos gazdasági mérlegelés jellemzi majd a kétségtelenül halaszthatatlanná vált intézkedéseket és a szükségessé váló fejlesztések beindítását.
Aligha vitatható, hogy az energiaellátás biztonsága kényes politikai kérdés, ugyanakkor súlyos és fontos gazdasági és versenyképességi tényező is. Csak nagyon gondos társadalmi-gazdasági mérlegelés alapján közelíthetünk az ideális állapothoz, ahol az ellátásbiztonság adott helyzetben elfogadható gazdasági kihatásai pedig még vállalhatók. Az érzelmekre, félelmekre, „Mi van, ha a gázcsapot elzárják?” kérdésre alapozó ellátásbiztonság az a bizonyos trójai faló, amelyben parttalanul, a gazdasági szempontok teljes figyelmen kívül hagyásával lehet a vélt vagy valós programokat, fejlesztéseket kikényszeríteni, állami jóváhagyással és súlyos költségvetési pénzek felhasználásával.
Az ellátásbiztonság helyzetének reális megítélésénél nem hagyható figyelmen kívül egyrészt, hogy a rendszerváltás óta Magyarországon komolyabb energiaellátási gondok nem jelentkeztek, másrészt, hogy a gyorsan növekvő import még a válságos orosz belpolitikai helyzetben is megbízhatóan rendelkezésünkre állt. Ugyanakkor igaz, hogy a hibás politikai megközelítés és az elemi gazdasági racionalitásokat nélkülöző árpolitika miatt a hazai földgázellátásban feszültségekkel terhes időszakhoz érkeztünk. Az ellátásbiztonságot veszélyeztető feszültségek elsősorban nem az orosz forrásokból és az egyetlen országon áthaladó vezetékből adódik – pontosabban ebben a tekintetben a korábbiakhoz képest érdemleges változás nem következett be –, hanem döntően és meghatározóan a hazai energiapolitika átgondolatlanságából.
Nem az a fő probléma tehát, hogy energiaellátásunkban a földgáz aránya európai összevetésben is a legmagasabb. Nem vitatható, hogy az eddigi árak, de még a belátható időn belül növekvő árak esetén is a földgáz a legjobb hatásfokú, környezetkímélő és kényelmes energiahordozó. A mostani ellátási gondok abból adódnak, hogy a gázfogyasztás a gazdaságilag indokoltnál is nagyobb arányban bővül, a lakosság esetében a ráfordításokat nem tükröző árak, a nagyfogyasztóknál pedig az állami beavatkozások és a támogatások átgondolatlansága miatt. Széles körben ismert, hogy a mindkét meghatározó politikai erő által magáénak vallott jelenlegi lakossági gázárrendszer gazdaságilag irracionális, szociálisan pedig a társadalmi méltányosság, igazságosság minimumát sem teljesíti.
A kialakult helyzetben aligha vitatható, hogy az energiaellátás biztonságának megőrzése, növelése a forrásoldalon is fejlesztések beindítását követeli meg. Így például az 1,2 milliárd köbméter stratégiai tartalék, az adriai cseppfolyósgáz-állomás, részvétel az újabb gázvezeték megépítésében stb. – szükségesek ugyan, de egyrészt időben inkább a jövő évtized közepére valósulhatnak meg, másrészt rendkívül megdrágítják az egyébként sem olcsó – és várhatóan növekvő – földgáz-felhasználás költségeit.
Az ellátásbiztonsággal kapcsolatos kormányzati szándékok indokoltak, de a legfőbb hiányosság éppen az, hogy csak a forrásoldali lépésekről szól. Márpedig a hazai gázellátás biztonságának megrendülése döntően a hibás politikai megközelítés, a dezinformáló árrendszer és a rossz állami beavatkozás következménye. Az ellátásbiztonság javítását tehát nem szabad a forrásoldalon teendő lépésekre korlátozni, hanem mindenekelőtt a fogyasztói oldalon érvényesülő irracionális gazdaságpolitika megszüntetését, a költségeket és a helyettesítési viszonyokat reálisan tükröző ár- és tarifarendszer érvényesítését, a csúcsidei problémákat okozó fűtési célú gázfelhasználás mérséklését – szezonális árakkal, az épületek és a fűtési rendszerek korszerűsítésével –, valamint a villamosenergia-termelés és a földgáz-felhasználás közötti kapcsolat változtatását jelentő állami támogatások új rendszerét kell megvalósítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.