Kettős hatás érvényesül
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára
Kétirányú a digitális tachográf hatása. Egyrészt javítja a közlekedés biztonságot, kevésbé játszható ki, mint az analóg változat. Az ellenőrzés a munkáltató szempontjából is fontos. Másrészt azonban bonyolultabb lesz a vállalkozásoknak. Mivel csak az új járművekbe kell, egy ideig párhuzamosan működik a két rendszer, így kétféle nyilvántartást kell végezni. A rendszert is meg kell tanulni. Nemcsak a kártya, de az adatbevitel is költséget jelent. Úgy vélem, ha megszokják, megtanulják, az analógnál egyszerűbb lesz a használata és a hitelesítés is. Ez utóbbi a jármű forgalomba helyezésekor megtörténik.
Versenyegyenlőség a piacon
Galambos István, a Silog Bt. tulajdonos-ügyvezető igazgatója
A vállalkozásoknak a digitális piaci versenyben egyenlőséget jelent a digitális tachográf, hiszen nem lehet visszaélni, trükközni. Szomorú, hogy nem sikerült elkészülniük az azonosító kártyáknak az uniós határidő hatálybalépéséig, ez anyagi kárt okozhat a fuvarozóknak, hiszen a digitális tachográffal felszerelt járművek csak azzal közlekedhetnek az EU-ban. Remélem mielőbb megkezdik árusításukat, de várhatóan roham lesz. Szabályozni kellene az analóg és a digitális rendszer közötti összhangot is, mert még jó ideig egymás mellett vannak jelen. A foglalkoztatóknál informatikai hátteret is feltételez a rendszer. Szerintem a vállalkozók is felkészületlenek még, tréningezniük kellett volna, hogy alkalmazni tudják.
Növelni a közúti biztonságot
Horváth József, a Molto 2000 Bt. kereskedelmi vezetője
A digitális tachográf bevezetésének a nem titkolt célja elsősorban a közúti biztonság növelése, és a versenysemlegesség, hiszen a járművezető könnyen ellenőrizhető lesz. Hosszú távon azonban mindenképpen hasznos a felhasználók és az ellenőrzők számára is. Használatához az üzemeltetők, gépkocsivezetők képzése szükséges, mert a ez egy új technológiát jelent, és megváltozott a vezetési, illetve pihenőidőket szabályzó rendelet is. Be nem tartása büntetést vagy kihasználatlan munkaidőt okoz. Erről a témáról oldalakon keresztül lehetne beszélni, sok fontos dolgot – többek között a felügyelet lemaradását a kártyák kibocsátásánál, későbbiekben a tulajdonost és a gépkocsivezetőt érintő kötelező adatletöltést, adattárolást, a tachográf javításának (mivel tilos javítani, csak cserélni lehet) módját – érinteni sem tudtam a helyszűke miatt.
Önmagában nem okoz drágulást
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete főtitkárhelyettese
A digitális tachográfot az EU már 2003-ra tervezte bevezetni, ez csúszott 2006-ra, ezért a szakmacsoport számított rá, nem újdonság. Az eszközök önmagukban relevánsan nem okoznak drágulást. A vezetési és pihenőidővel kapcsolatos EU-szabályozás későbbi szigorítást is tartalmaz. Fokozni kell az e célra vonatkozó ellenőrzések számát, amelyet néhány éven belül négyszeresére kell növelni. Az új rendszer tehát a közlekedésbiztonság és a versenysemlegesség szempontjából jó, de bizonyos költségnövekedéssel jár, s ezt be kell építeni a tarifába. A kártyákkal kapcsolatban Magyarországon kívül hat másik tagország is késésben van, s ezt minél előbb rendezni kell.
Csak átmeneti gondok lehetnek
Urbanek Péter, a Waberer’s International operációs igazgatója
A cégcsoport Európa egyik legfiatalabb, alig kétéves átlagéletkorú flottáját üzemelteti, azaz négyévente cseréljük a teljes állományt. A májustól forgalomba kerülő új járműveink – mintegy 300 – már digitális tachográffal vannak ellátva. Mivel a pályázatok elbírálás alatt vannak, pontosan adataink nincsenek, hogy mennyivel növeli a szerelvények árát. Biztos költséget jelent a tachográfkártya – megközelítőleg hétezer forint lesz az ára –, ezt minden gépkocsivezetőnek meg kell szereznie. Mivel a kártyákat június végére ígéri a közlekedési hatóság, az átmeneti időszakkal lehetnek gondok, hiszen az EU-rendelet szerint májustól csak a korábban, analóg tachográffal felszerelt gépjárművekkel lehet belépni a tagállamokba, mert a digitálissal felszereltek kártya nélküli vezetését büntetik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.