Mivel jár a digitális tachográf alkalmazása?
Kettős hatás érvényesül
Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára
Kétirányú a digitális tachográf hatása. Egyrészt javítja a közlekedés biztonságot, kevésbé játszható ki, mint az analóg változat. Az ellenőrzés a munkáltató szempontjából is fontos. Másrészt azonban bonyolultabb lesz a vállalkozásoknak. Mivel csak az új járművekbe kell, egy ideig párhuzamosan működik a két rendszer, így kétféle nyilvántartást kell végezni. A rendszert is meg kell tanulni. Nemcsak a kártya, de az adatbevitel is költséget jelent. Úgy vélem, ha megszokják, megtanulják, az analógnál egyszerűbb lesz a használata és a hitelesítés is. Ez utóbbi a jármű forgalomba helyezésekor megtörténik.
Versenyegyenlőség a piacon
Galambos István, a Silog Bt. tulajdonos-ügyvezető igazgatója
A vállalkozásoknak a digitális piaci versenyben egyenlőséget jelent a digitális tachográf, hiszen nem lehet visszaélni, trükközni. Szomorú, hogy nem sikerült elkészülniük az azonosító kártyáknak az uniós határidő hatálybalépéséig, ez anyagi kárt okozhat a fuvarozóknak, hiszen a digitális tachográffal felszerelt járművek csak azzal közlekedhetnek az EU-ban. Remélem mielőbb megkezdik árusításukat, de várhatóan roham lesz. Szabályozni kellene az analóg és a digitális rendszer közötti összhangot is, mert még jó ideig egymás mellett vannak jelen. A foglalkoztatóknál informatikai hátteret is feltételez a rendszer. Szerintem a vállalkozók is felkészületlenek még, tréningezniük kellett volna, hogy alkalmazni tudják.
Növelni a közúti biztonságot
Horváth József, a Molto 2000 Bt. kereskedelmi vezetője
A digitális tachográf bevezetésének a nem titkolt célja elsősorban a közúti biztonság növelése, és a versenysemlegesség, hiszen a járművezető könnyen ellenőrizhető lesz. Hosszú távon azonban mindenképpen hasznos a felhasználók és az ellenőrzők számára is. Használatához az üzemeltetők, gépkocsivezetők képzése szükséges, mert a ez egy új technológiát jelent, és megváltozott a vezetési, illetve pihenőidőket szabályzó rendelet is. Be nem tartása büntetést vagy kihasználatlan munkaidőt okoz. Erről a témáról oldalakon keresztül lehetne beszélni, sok fontos dolgot – többek között a felügyelet lemaradását a kártyák kibocsátásánál, későbbiekben a tulajdonost és a gépkocsivezetőt érintő kötelező adatletöltést, adattárolást, a tachográf javításának (mivel tilos javítani, csak cserélni lehet) módját – érinteni sem tudtam a helyszűke miatt.
Önmagában nem okoz drágulást
Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete főtitkárhelyettese
A digitális tachográfot az EU már 2003-ra tervezte bevezetni, ez csúszott 2006-ra, ezért a szakmacsoport számított rá, nem újdonság. Az eszközök önmagukban relevánsan nem okoznak drágulást. A vezetési és pihenőidővel kapcsolatos EU-szabályozás későbbi szigorítást is tartalmaz. Fokozni kell az e célra vonatkozó ellenőrzések számát, amelyet néhány éven belül négyszeresére kell növelni. Az új rendszer tehát a közlekedésbiztonság és a versenysemlegesség szempontjából jó, de bizonyos költségnövekedéssel jár, s ezt be kell építeni a tarifába. A kártyákkal kapcsolatban Magyarországon kívül hat másik tagország is késésben van, s ezt minél előbb rendezni kell.
Csak átmeneti gondok lehetnek
Urbanek Péter, a Waberer’s International operációs igazgatója
A cégcsoport Európa egyik legfiatalabb, alig kétéves átlagéletkorú flottáját üzemelteti, azaz négyévente cseréljük a teljes állományt. A májustól forgalomba kerülő új járműveink – mintegy 300 – már digitális tachográffal vannak ellátva. Mivel a pályázatok elbírálás alatt vannak, pontosan adataink nincsenek, hogy mennyivel növeli a szerelvények árát. Biztos költséget jelent a tachográfkártya – megközelítőleg hétezer forint lesz az ára –, ezt minden gépkocsivezetőnek meg kell szereznie. Mivel a kártyákat június végére ígéri a közlekedési hatóság, az átmeneti időszakkal lehetnek gondok, hiszen az EU-rendelet szerint májustól csak a korábban, analóg tachográffal felszerelt gépjárművekkel lehet belépni a tagállamokba, mert a digitálissal felszereltek kártya nélküli vezetését büntetik.







