Köntös Péter, a Merkantil Csoport ügyvezető igazgatója: Stagnáló jutalék. A jutalékszint jelenlegi hat százalék körüli mértékével szemben – ami egyúttal azt is jelenti, hogy egy autó értékében több mint 110 ezer forinttal szerepel ez a tétel – 2-3 százalékot tartanék reálisnak a gépkocsi-finanszírozási piacon. Ehhez meg kellene valósulnia annak, hogy az autókereskedőknek ne ez legyen az egyik fő bevételi forrásuk, megszűnjenek az irreálisan kockázatos finanszírozási konstrukciók, illetve a lízingcégek alternatív értékesítési csatornái az autókereskedők versenytársaivá tudjanak válni. A Merkantil Csoport is dolgozik a közvetlen ügyfél-finanszírozási csatorna megteremtésén, emellett vásárlói klubok kialakítását tervezzük, illetve jelzálog típusú hiteleket nyújtunk majd hitelekkel nem terhelt gépkocsikra. Az autókereskedők azonban egyelőre nem hagyhatók ki az értékesítésből.
Kühne Attila, az MKB-Euroleasing értékesítési igazgatója: Kockázatvállalás. A gyári, úgynevezett captive-finanszírozók piacra lépése, az akciós, esetenként kamatmentes ajánlatok felerősítették az amúgy is éles versenyt a piacon. Mivel jelenleg a hitelterméken a bankok árrése minimális, szemben a kereskedőivel, ezért az ajánlatok teljes hiteldíjmutatója számottevő mértékben csak a kereskedői árrések csökkenésével képzelhető el. Az idén az átlagosan fizetett jutalék némiképp emelkedett a tavalyi év azonos időszakához képest, ám az intenzív verseny hatására stagnálás, lassú csökkenés következhet be. A piaci szereplők közötti éles verseny ma inkább a kockázatvállalásban nyilvánul meg, és csak másodsorban a THM és a jutalékok mértékében. A cégünk továbbra is az autókereskedőkre építi elsődlegesen az értékesítését, de nekünk is vannak alternatív csatornáink.
Mészáros György, az Erste Leasing elnök-vezérigazgatója: Tanulva a hibákból. Az új autók finanszírozása területén az Erste Leasing a jutalékszint stagnálására, illetve lassú csökkenésére számít, míg a használtautó-finanszírozási szegmensben a csökkenés csak későbbre várható. A fő problémát azonban nem a magas jutalékokban látom, hanem abban, hogy egyre kockázatosabb ügyleteket kötnek a finanszírozók, és az árverseny miatt megnövekedett kockázatot nem tudják kellő felárral kompenzálni. A vezető lízingcégek jelentős része azonban – tanulva az elmúlt évek hiábavaló versengéséből – már nem a magas jutalékkal vagy a kockázatos szegmensek felé történő terjeszkedéssel próbál piacot nyerni. A kereskedőknek kifizetett magas jutalék a lízingcégek profitmarzsának a kárára megy, de jelenleg nincs hatékonyabb értékesítési csatorna.
Kőszegi László, a K&H Lízingcsoport személygépkocsi-finanszírozási vezetője: Átstrukturálás. A jutalékszint emelkedése, a futamidők kitolódása, a finanszírozásoknál elkövetett visszaélések, a kockázatosabb konstrukciók mind olyan tényezők, amelyek az amúgy is csökkenő marzsok mellett tovább rontják a lízingcégek jövedelmezőségét, profitját. Ennek ellensúlyozása a piaci verseny mellett árazással igen nehézkes. Megoldást a jutalék-visszaírás, illetve a jutalékrendszer átstrukturálása jelenthet, de fontos, hogy ezeket a lízingszakma egységesen alkalmazza. Mindamellett arra számítok, hogy rövid távon a jutalékrendszer nem változik, a jutalékszintek pedig stagnálnak, illetve enyhén növekednek. A K&H Lízingcsoport gépjármű-finanszírozási stratégiájában az elsődleges értékesítési csatorna a márka- és a használtautó-kereskedő. Marginálisan előfordul direkt finanszírozás.
Schiller Gábor, a Schiller Autóház ügyvezető igazgatója: Fontos bevétel. A kisebb, elsősorban a finanszírozási jutalékból élő márkakereskedések nehéz helyzetbe kerülnek, ha a pénzintézetek az autókereskedőket kikerülve közvetlenül az ügyféllel kötnek szerződést. Emiatt az új autók árai emelkednek, és az sem biztos, hogy az ügyfelek jól járnak. Ha ma egy kliens már finanszírozói ajánlattal érkezik a szalonba, az rendszerint rosszabb konstrukció, mint az általunk ajánlott. A tavaly 3500 új és 1700 használt autót eladott Schiller ugyanis nagy vevőként két finanszírozó partnerétől igen előnyös csomagot kap. Az értékesítési árverseny miatt ugyanakkor a kereskedők árrésében egyre emelkedik a hitelközvetítésből származó jutalék aránya. Ez utóbbi fontosságát jelzi, hogy még a jól menő kereskedések forgalomarányos nyeresége is csupán 1,5 százalék körül van.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.