Eszényi Péter, A Plus Élelmiszer Diszkont Kft. elnök-ügyvezető igazgatója:
Korrekt verseny
Üzletpolitikánk a kódexben megfogalmazott elvekre épül. Így társaságunk az elsők között csatlakozott a dokumentumot kidolgozó szakmai szervezetek munkájához és a kódexet aláíró vállalkozói körhöz. Aláíróként ismételten deklaráljuk azon szándékunkat és elkötelezettségünket, hogy a fogyasztókhoz tisztességes piaci verseny során, megfelelő áron és minőségben juttatjuk el termékeinket. A közös piacon ezáltal a szereplőkkel közösen rögzítjük a már létező és a gyakorlatban is megvalósított kereskedelmi etikai normákat. Örülünk, hogy az országban működő jelentős élelmiszer-kereskedelmi láncok – néhány kivételtől eltekintve – mind aláírták a kódexet, és ezzel alávetették magukat az abban foglalt etikai normáknak.
Imre István, Az Országos Kereskedelmi Szövetség etikai bizottságának elnöke:
Jobb megbecsülés
A kereskedők etikai kódexe bizonyára nem fogja megjavítani a bizonytalan eredetű, rég lejárt szavatosságú húsáru eladóját, az ellenőrzés hírére egész boltját hátrahagyó piaci kereskedőt vagy az elvámolatlan gumiabroncsok gazdáját. Ezzel szemben eligazítja azokat, akiknek fontos, hogy nyugodtan vállalhassák tetteiket, és ne kelljen elbújniuk a jogszabályok nyújtotta paravánok mögé. A kódex aláírói ugyanis hozzájárultak, hogy a létrehozandó etikai bizottság közzétegye az esetleges etikai hibáikat, ha kellő időben nem válaszolnak, nem javítják ki azokat, vagy nem kárpótolják a károsultat. Remélem, megerősödik a kereskedőknek az a közössége, amely majd be is tartatja az abban foglalt szabályokat. Ez pedig hozzájárulhat a kereskedők nagyobb megbecsüléséhez.
Marosi Ilona, Az Uttry és Társa ügyvezető igazgatója:
Nyilvánosság
Reményeim szerint az üzleti élet sokkal átláthatóbb, gördülékenyebb, tisztább, tisztességesebb lesz. Persze minden etikai kódex annyit ér, amennyit betartanak belőle. Ezt pedig a nyilvánosság garantálja, méghozzá a nem etikus kereskedők a szakma nyilvánossága előtt válhatnak etikátlanná. Az üzleti életben az egyik legfontosabb az üzleti tisztesség, mert erre épül a bizalom. Az, hogy egy szerződésnél ne kelljen minden szót leírni, mert az adott szó is számít. Szerintem a szakma nagy lépést tett előre a kódex megalkotásával, hiszen az egymás közötti etikus magatartás elvárásainak nem a törvények általi kikényszerítése a fejlett piacgazdaságok sajátja. Ilyen etikai kódexe, amelyet a kereskedők kötelezőnek tartanak maguk számára, több nyugat-európai országnak is van.
Zs. Szőke Zoltán, Az Áfeosz főtitkára:
Klubtagság
Szerintem a kereskedelmi kódexhez csatlakozni olyan, mint Angliában egy jó klubhoz tartozni. Ezért is várom azt, hogy az aláírók büszkék legyenek rá, ráírják levélpapírjukra, esetleg kiírják a kirakataikban. Legyen pozitív megkülönböztetés az aláírói körbe tartozni, persze akkor, ha betartják a kódex szabályait, és úgy is cselekszenek. Örvendetes, hogy a kereskedelem öt meghatározó szervezete egy időben, rögtön aláírta a dokumentumot, és a kereskedelem nagy része is alapítóként csatlakozott. Fontosnak tartom a kódex keretein belül felálló kereskedelmi etikai testületet, amely az etikai vétséget elkövetőket, a szabályokat megsértőket fel tudja szólítani, hogy ezekkel hagyjon fel. Ha pedig ezt nem teszi meg, nyilvánosságra hozza a nevét és amit elkövetett.
Várszegi András, A Korona Rt. vezérigazgatója:
Nincs kockázat
Az Országos Kereskedelmi Szövetség elnökségének tagjaként végigkísértem a Kereskedelmi etikai kódex elkészítésének folyamatát. Társaságunk a kódex első aláírói közül azon részbe tartozik, amelyek százszázalékos magyar magántulajdonú kkv-k, és nem forgalmaznak élelmiszert. A kódex aláírásával egyrészt jelzünk szállítóinknak, hogy minden esetben betartjuk a szállítói szerződésben foglaltakat. Másrészt versenytársainknak, hogy a piaci versenyben szabályos eszközökkel és egyenjogú partnerként kívánunk részt venni. Harmadrészt munkatársainknak, hogy szakboltjainkban a szakmai tudásukat felhasználva tudnak dolgozni. Végül, de nem utolsósorban vásárlóinknak, hogy a kereskedők azon csoportjába tartozunk, ahol nincs kockázati eleme a vásárlásnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.