Ott vb-láz, itt gáz
Mennyire másként működik a piac Európa két pólusán! Igaz, mindkét térfélen – ott, Nyugaton és itt, Keleten – egyaránt gyenge hónapot zártak június végén az autókereskedők, ám az okok egészen mások.
A kontinens fejlettebb felén valahogy úgy mennek a dolgok, hogy már egy szimpla sportesemény is képes visszavetni a gépkocsi-kereskedelmet. A júniust vitathatatlanul a labdarúgó-világbajnokság nyerte meg, s emiatt egyszeriben négy százalékkal estek a nyugat-európai autóeladások a bázishoz képest. Az ottani kereskedők azonban nincsenek kétségbeesve, és éves szinten az értékesítés néhány százalékos bővülésével számolnak.
Nálunk azonban más a helyzet. Igaz, a vb itt is uralta a mindennapokat, a kereskedők azonban év végéig akár tízszázalékos forgalomcsökkentést sem tartanak kizártnak. És még csak most jön a neheze. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szerint ugyanis az első negyedévben azért mentek jól a személykocsik, mert a lakosság (fogyasztók, polgárok, szóval a vevők) előre hozták a vásárlásokat. A választások miatt. Mert az 1526 óta az egyéni túlélésre berendezkedett, és ezt a fajta alkalmazkodóképességet már a génjeiben örökítő magyar tudta, hogy bárki is kerül kormányra, ismét szorosra kell húzni a madzagot az ország nagy bugyellárisán.
Az autókereskedők az elmúlt években kénytelenek voltak hozzászokni, hogy annyi eséllyel készíthetnek középtávú terveket, amilyen eséllyel a hajópincér szolgálja fel a pezsgőt a hurrikánban. Kénytelenek voltak hozzászokni, hogy az évente végrehajtott különféle adó- és vámelőírás-változások, választások és egyéb apró-cseprő ügyek miatt rendre felborul a terv, és jönnek az előre hozott vásárlások. Utána pedig az üresjárat, amelyhez most a második fél évben a gyenge forint miatti fogyasztóiár-emelkedések és a szervizek rezsijének drágulása adja az aláfestő zenét.







