A biztonság ára
A sors fintora, hogy pár nappal a londoni repterek terrorriadója előtt tette közzé az Európai Bizottság a repülőterek biztonsági intézkedéseinek finanszírozásával foglalkozó jelentését. A szeptember 11-i terrorcselekményeket követően az EU számos repülésbiztonsági előírást fogadott el, ezek alapján a tagállamoknak uniószerte azonos minimumkövetelményeket kell alkalmazniuk a reptereken. Azonban hamar felmerült a kérdés, hogy valójában kinek, a repülőtér üzemeltetőjének vagy az államnak kell döntő részben állnia a számlát a biztonsági kiadások fedezéséért.
Az európai légitársaságok érdekvédelmi csoportja már régóta ostorozza a tagországok kormányait, hogy alig vállalnak szerepet az egyre kiterjedtebb biztonsági előírások költségeinek fedezéséből. Azzal érvelnek, hogy az amerikai kormány 2001 és 2003 között több mint hárommilliárd dollárt fizetett a légicégeknek egyfajta kompenzációként a szigorú előírások betartása miatt.
Márpedig a mostani terrorriadó fényében valószínűsíthető, hogy újabb biztonsági előírásokat vezetnek be. Ennek megfontolását már akár a londoni eseményekre reagálva sebtében e hétre összehívott uniós szakértői fórum is napirendjére tűzheti. A repülésbiztonsági szakemberek találkozóját Franco Frattini belügyi biztos kezdeményezte, aki szerint a minapi események ismételten a terrorizmus elleni küzdelem fokozásának fontosságára szólítanak fel mind tagállami, mind közösségi szinten. TarG







