Jövő évtől a gazdasági és monetáris unió tizenhárom tagúra bővül. Az új belépő a legfejlettebb egykori kelet-közép-európai rendszerváltó állam, Szlovénia lesz. Tavaly az egy főre jutó szlovén GDP már elérte az EU-átlag 80 százalékát, és amennyiben sikerül a növekedés 4 százalék körüli trendértékét fenntartani, úgy tíz év múlva délnyugati szomszédunk gazdasági fejlettsége már meghaladhatja a 25 uniós tagállam átlagát. Szlovéniában az árak és a bérek szintjének növekedése évek óta a reálgazdasági felzárkózással összhangban, harmonikus pályán mozog. Az államadósság szintje alacsony, az államháztartás GDP-arányos hiánya mérsékelt, és a következő években 2 százalék alatti szinten stabilizálódhat. A robusztus makrogazdasági fundamentumoknak és az egyensúlyi növekedésnek köszönhetően a szlovén euróövezeti csatlakozás tehát zökkenőmentesen megy végbe. Szemben az árstabilitás előírásán egyelőre elvérző balti országokkal a délszláv állam egyértelműen teljesíteni tudta valamennyi maastrichti kritériumot.
Pedig a rendszerváltás kezdetén Szlovénia egyáltalán nem volt irigylésre méltó helyzetben. Bár az egykori Jugoszlávia szétválásával együtt járó délszláv polgárháborúkból lényegében kimaradt, a korábbi szövetségi államtól számtalan gazdasági és társadalmi feszültséget örökölt. (Horvátországgal a mai napig nem sikerült rendezni a Pirani-öböl térségének határvitáit.) A gazdaságban a dinár instabilitásához és a magas inflációhoz a többi volt jugoszláv tagköztársaság piacának szinte teljes leépülése társult – ennek jelentősége Szlovénia számára nagyobb volt, mint a visegrádi országoknak az egykori szovjet piacoké. A külgazdasági reorientációt azonban példás gyorsasággal sikerült végrehajtani: az olasz, a francia, a német és az osztrák piacok mellett ebben jelentős szerepe volt a visegrádi országokkal látványosan bővülő külkereskedelmi kapcsolatoknak. A kilencvenes évek végétől pedig fokozatosan sikerült jelentős pozíciókat visszaszerezni a délszláv térségben is. A szlovén exportőrök és befektetők lehetőségeire a térségben jótékonyan hat a külpolitikai és gazdaságdiplomáciai aktivitás. Döntően szlovén gazdasági tanácsadók segítették például az új montenegrói turisztikai stratégia kidolgozását, de délnyugati szomszédunk a Szerbia európai integrációját gyorsítani szándékozó csoportban is vezető szerepet játszik.
A jugoszláv örökség talán legnehezebb részének az ún. önigazgató vállalatok menedzselési gyakorlatából adódó problémák leküzdése bizonyult. A halogatott, gyakran bennfentes privatizációk sokáig lassították a tartós felzárkózáshoz nélkülözhetetlen szerkezetváltást. Végül azonban a szlovén feldolgozóiparban és a piaci szolgáltatási ágazatokban is megjelentek a külföldi szakmai befektetők, új lendületet adva ezzel a növekedésnek. A magyarországi átalakulással összevetve általában is szembeötlő a szlovén transzformáció fokozatos jellege. Szlovéniában nem voltak egyszeri nagyarányú „bérkiigazítások”; kismértékű, viszont folyamatos volt a reálbér-emelkedés. Az infláció csak lassan mérséklődött a kívánatos szintre, viszont azóta fenntarthatóan alacsony. Az euróövezeti belépést szinte teljes politikai és társadalmi egyetértés kíséri, egy pillanatig sem hitegették magukat azzal, hogy az önálló monetáris politikából fakadó előnyök felülmúlhatnák a közös valutaövezeti tagságból adódókat. Nem véletlen, hogy a legutóbbi kormányváltás ellenére a gazdaságpolitika fő ele-meiben változatlan maradt. A közszféra finanszírozásában (oktatás, államigazgatás) jelenleg zajló reformok pedig az államháztartás hosszú távú fenntarthatóságát biztosíthatják. Az euróövezet új tagja tehát egy olyan ország lesz, amely bár csupán kétmilliós, mégis példát mutat a visegrádi államok, de az EU-tagságra vágyó többi délszláv köztársaság számára is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.