BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hűség a céghez, az autóhoz

A megszorító intézkedések hatásai eddig legalábbis nem vagy inkább pozitívan érzékelhetők a Volvo Autó Hungária Kereskedelmi és Szolgáltató Kft.-nél. Mint Bodrogai Gábor ügyvezető igazgató elmondta:idei eladási (darab)számuk 18 százalékkal nőtt tavalyhoz képest. Többen inkább erre költenek, mintsem hogy többet adózzanak.
2006.12.14., csütörtök 00:00

- A megszorító csomag hatásai erőteljesen érintik az autóstársadalmat. Mit vár ezek után a gépjármű-kereskedelemben?
- Már a megszorító intézkedések előtt elkezdett szűkülni a piac. Ennek legfőbb oka az volt, hogy – elsősorban a tömegmárkáknál – a finanszírozás nagyon „csábítóvá” vált. Nagyon sokan nem vették észre a buktatókat, túlvállalták magukat: tavaly mintegy hatvanezer autót vettek emiatt vissza a bankok, illetve állapodtak meg a tartozás rendezéséről. Ilyen trendek közepette jöttek a megszorító intézkedések. A csomag hírére mélyrepülésbe kezdett az autópiac.

- Milyen lesz összességében az idei év?
- Mintegy száznyolcvanötezer autó értékesítését prognosztizálom, s azt, hogy jövőre is kitart a csökkenő tendencia, száznyolcvanezer alá fog menni az eladott autók száma Magyarországon. Ez a 2002-es eladási szintet jelenti.

- Mennyire érinti ez a trend a Volvo-eladásokat? Hiszen vevőik főként a felső középrétegből kerülnek ki.
- Ha nincsenek is olyan nagyon drága autóink, mint más prémium márkáknak – gépkocsijaink ára ötmillió forintnál kezdődik –, ez szűkíti a mi vásárlói rétegünket is. Ám nálunk a trendekkel ellentétes a folyamat: eddigi legerősebb augusztusunkat zártuk, olyan eladási mutatókkal, amelyek az erős őszi hónapokra a jellemzőek. November végére túlszárnyaltuk a tavalyi teljes éves teljesítményünket, s úgy látjuk, mind a megrendelési, mind a forgalomba helyezési állományunkkal csúcsévet zárunk az idén. 2005-höz képest darabszámban 18 százalékos lesz a növekedésünk.

- Ez minek tudható be?
- Összetett a kérdés, sok elemből áll össze a kép. Elsősorban annak köszönhető, hogy nagyon jó, lojális és profeszszionális az országos hálózatunk. Erre csak egy bizonyíték: egy független cég által végzett dílerelégedettségi felmérésben a Volvo Auto Hungária nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában a legmagasabb értéket kapta. tizenhárom értékesítési pontunk van, és ugyanennyi márkaszervizünk. Igaz, vannak a hálózatban fehér pontok – egyes régiókban még nem vagyunk ilyen mértékben jelen.

- De ez még mindig nem magyarázat arra, hogy miért megy a Volvónak jól a hazai szűkülő autópiacon.
- Mondok egy furcsát: a megszorító intézkedések a prémium márkák – s így a Volvo – malmára hajtották a vizet. Az új adónemek, intézkedések egyrészt nem tették annyira drágává az autóvásárlást, másrészt sokan előre hozták a vásárlásaikat abból kiindulva, hogy nem lehet tudni, miként változnak az adók.

- Pedig a megszorító csomag az önök vásárlói rétegét is sújtja.
- Érthetővé válik, ha példákkal illusztrálom mindezt. Vegyük a kamatadót: a vevő abból indul ki, hogy azt a pénzt, amelyet a bankban kap hozamként, inkább autóra költi, mintsem hogy adózzon belőle. Ez magánszemélyekre és vállalatokra egyaránt érvényes. Ez utóbbiak ráadásul a 4 százalékos szolidaritási adót is „ki tudják kerülni”, ha vásárolnak, azaz költségelnek. Ám tény: november óta – ahogy egyre több szó esett a következő lépésekről, a részletekről – érzékelhetően mind többen kezdenek kivárni. Pedig a november és a december általában az a két hónap, amikor mindenki költ.

- Hogyan érinti a forgalmazókat az árfolyam-ingadozás?
- Azok, akik fix árlistával dolgoznak – mi is –, egy adott árfolyamon adják ki az év elején az árlistát, miközben a független kereskedők, akik így vagy úgy, de kintről hozzák be az autóikat, valódi árfolyammal operálnak. Tehát amikor az euró 270 forint, ő azon a szinten értékesít, miközben a Volvo 250-es fix árfolyamon. Tehát az én áram jobb, mint az övé, s ezen semmiféle csűrés-csavarás sem segít neki.

- De ez önöknek is „bukta”, nem?
- Nem véletlen, hogy nagyon küzdünk; a tisztességes kereskedelemmel semmi gond nincs, de szinte lehetetlen felvenni a küzdelmet azzal, aki – az adó- vagy a vámellenőrzés jelentős hiányosságait kihasználva – tisztességtelen előnyt szerez.

- Én a meghirdetett árfolyamra gondoltam.
- Ez csupán egy elvesztett haszon – nekem is fix forintáram van a gyár felé.

- A Volvo új típusait nézve látszik, hogy nyitni igyekeznek újabb és újabb vásárlói rétegek felé.
- Ez így van. A legújabb típus a C30-as, amellyel egy új vásárlói kört céloztunk meg. Ez már nem az a „konzervatív” vevőkör, amely régebben a leginkább jellemző volt. A gyári bemutatón a projektvezető úgy fogalmazott: az jellemző a megcélzott vevőinkre, hogy egy euróért elmennek Szicíliába, ahol 700-800 eurót költenek el. Olyanokat céloztunk meg, akik nem akarnak feleslegesen költeni, de magas színvonalat várnak el.

- Ám Magyarországon ez a réteg inkább „padlógázas” autót vesz.
- A felvetés jó – ez kemény kihívás lesz! A háromajtós kupék piacán Magyarországon mintegy kétezer új autót adnak el. Mi jövőre százas darabszámot szeretnénk elérni – az Audi is ennyit ad el az A3-asból. Mi a fiatalokat s ezen belül is a nőket céloztuk meg. És a család második autójaként is szeretnénk elterjeszteni ezt a modellt. Volt korábban egy olyan koncepcióautónk, amelyet nők terveztek – s ebből átemeltek egy sor dolgot a C30-asba is. Bár szerintem nem eleget, hiszen például női igény, hogy a fejtámlában legyen egy mélyedés a csat számára.

- A megrendelések alapján mi látszik?
- Vannak már megrendeléseink, pedig még nem is indítottuk be a kampányt. Majd január végén, amikor a kereskedésekben már ott lesz a modell, amelyet januártól gyártanak.

- Mennyire érvényes az önök márkájára a vevőhűség?
- Mérések szerint 40-45 százalékos. Az biztos, hogy egy igazi mercedesest vagy BMW-st nem nagyon tud elcsábítani a Volvo. Minden márkának megvan az a húzóereje, amely miatt hűségesek hozzá a vevők. A BMW-nek az ereje, a Mercedesnek a presztízse, az Audinak a technikai fejlesztése. A Volvónál a család, a környezetvédelem és a biztonság a három fontos eleme az imázsnak. Ezért nem is terjedt el annyira a vezetés élménye kép, amelyet azonban nagyon szeretnénk erősíteni. A vevői elégedettség tekintetében készül egyébként egy nemzetközi felmérés; ezt az elmúlt öt évben négyszer készítették el, s mindegyik alkalommal mi nyertünk.

- Hány autót értékesítenek évente?
- Hivatalos magyarországi forrásból az elmúlt hat évben hétezer Volvót adtak el.

- Európai összehasonlításban ez milyen arányt jelent a piacon?
- A piaci részesedésünk 0,75-0,8 százalékos. Ebben a független eladások is benne vannak. Ez – Svédországot leszámítva – a középmezőnyt jelenti Európában. Meglepő ugyanakkor, hogy nagyon jó a prémium márkák között a részesedésünk. Ha a négy nagyot nézzük – Audi, BMW, Mercedes, Volvo –, a 22 százalékos súlyunk kimagasló Európában. Ha más márkákat is beleveszünk – mint a Lexust vagy a Jaguart –, akkor is 17 százalékos a részesedésünk. A magyar piacon a prémium szegmens 4 százalék körüli, ám ez az arány 20 százalékos Ausztriában, és még magasabb a németeknél. A növekedés itt mindenféleképpen előre kiszámítható – így a mi eladásaink is. A teljes autópiac Magyarországon már nem nagyon fog nőni, de váltás lesz, s ennek a haszonélvezői lehetünk.

- A prémium versenytársak mindegyikének van saját finanszírozói háttere. A Volvo nem lép?
- Már lépett is. A Ford Credit Europa magyarországi érdekeltségével dolgozunk együtt, most vezetjük be a kiskereskedelmi finanszírozást. Nyáron kezdtük, jók az eredmények. Fokozatosan terjesztjük ki az országos hálózatra. A fokozatos bővülés hívei vagyunk.

- Azért az idén nagyot léptek előre – saját központot építettek, hatmillió eurós beruházással. Miért?
- 2000 őszén új értékesítési technikákkal megkezdtük a Volvo személygépkocsik közvetlen eladását Budapest és Pest megye területén, és azóta mintegy háromezer új és ezer használt autót adtunk át. E komoly méretű ügyfélkör megtartása és kiszolgálása hosszú távon csak akkor sikerülhet, ha az ügyfelek az értékesítés mellett a szervizszolgáltatásokat is igénybe vehetik. Ráadásul a dinamikusan növekvő járműpark a két hivatalos budapesti Volvo-márkaszerviz kapacitásainak a határait is feszegette, ezért döntöttünk úgy, hogy a pesti oldalon, ahol addig egy márkaszerviz sem üzemelt, létrehozzuk saját, gyári tulajdonú műszaki központunkat. A létesítményben a Volvo hazai vezérképviselete és az új Volvo Galéria is helyet kapott.

- Sokszor említi a Volvo kapcsán a lojalitást.
- Azok, akikkel hét éve dolgozom, mondhatni törzsgárdatagok. De a Volvóra általában ez a jellemző. Számomra nagyon fontos fokmérő, hogy amióta – három éve – vezetem a céget, a rendszeresen végzett dolgozói elégedettségi felmérésben a menedzsment mindig százszázalékos értéket kapott. Persze mindebben óriási szerepet játszik az a fajta svéd munkakultúra, amelyet mi itt, a magyarországi egységnél is megvalósítottunk. Ennek szerves része, hogy a beosztottat nemcsak beosztottként, hanem emberként is kezeljük. A Volvónak van egy vállalati filozófiája; ez részben a dolgozókra, részben a termékekre, részben pedig arra vonatkozik, hogy mit szeretne kommunikálni a vevők felé. Ebben benne van a biztonság, a kényelem, a környezetvédelem, a megbízhatóság. Ez egy olyan értékrend, amelyet a Volvónál dolgozók a világon mindenütt a magukénak vallanak. Ha a kollégák jól érzik magukat, jobban dolgoznak, s ez előreviszi a céget is.

Névjegy: Bodrogai Gábor

40 éves. 1993-ban végzett a Pénzügyi és Számviteli Főiskola külkereskedelmi szakán. Dolgozott a Masterfoods Hungary Bt.-nél és a Sun Microsystemsnél. 1999 novembere óta dolgozik a Volvo Autó Hungária Kft.-nél, először mint pénzügyi igazgató, majd 2004 óta ügyvezető igazgató. Nős, két gyermek édesapja, hobbija a hegyikerékpározás.




N. Vadász Zsuzsa Névjegy: Bodrogai Gábor 40 éves. 1993-ban végzett a Pénzügyi és Számviteli Főiskola külkereskedelmi szakán. Dolgozott a Masterfoods Hungary Bt.-nél és a Sun Microsystemsnél. 1999 novembere óta dolgozik a Volvo Autó Hungária Kft.-nél, először mint pénzügyi igazgató, majd 2004 óta ügyvezető igazgató. Nős, két gyermek édesapja, hobbija a hegyikerékpározás. Cég: Volvo Autó Tizenegy éve, 1995-ben kezdte meg hivatalos működését a Volvo Autó Hungária Kft. mint a svéd Volvo Cars Corporation 100 százalékos tulajdonában lévő cég.

1999 végén lépték át az éven belüli értékesítések ezres határát. Közben kiépült az országos hálózat. Tavalyi forgalmuk 8,331 milliárd forint volt, az idén 9,64 milliárdot terveznek. -->

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.