Kétség sem férhet hozzá, hogy a 2006-os esztendő történéseit makrogazdasági szempontból a súlyos államháztartási egyensúlytalanság, annak kedvezőtlen reálgazdasági hatásait ideig-óráig – elsősorban a parlamenti választások szem előtt tartása miatt – késleltető gazdaságpolitika, illetve az esetleges pénzügyi válság közelségét érzékelve a felelőtlen fiskális politika korrekciója határozta meg.
Az áprilisi parlamenti választásokig eltelt időszak jó példája volt az elmúlt négyéves ciklus költségvetési politikájának: a súlyos problémákra a figyelmet ráirányítani szándékozó szakértői véleményekre válaszul a pénzügyi kormányzat győzelmi jelentésekkel válaszolt, a tisztánlátást pedig kozmetikázással, különféle trükkökkel nehezítette. Elég csak arra gondolni, a rekordhiányt hozó márciusi államháztartási folyamatokról a korábbi publikációs gyakorlatot felrúgva csak április 10-én, a parlamenti választások első fordulójának másnapján értesülhetett hivatalosan a közvélemény.
A reálgazdaság teljesítményében a nagymértékű államháztartási egyensúlytalanságból fakadó problémák lényegében az év első nyolc hónapjában nem mutatkoztak meg. A gazdasági növekedés 4 százalék körüli szinten mozgott, a kiskereskedelmi forgalom és a reálbérek alakulása látszólag egy normális állapotot tükrözött.
A megalakuló régi-új kormány miniszterelnöke, Gyurcsány Ferenc júniusban jórészt az idei és a 2007-es évet érintő, jelentős megszorító csomagot jelentett be. A csomag rövid távon döntően az adóemelésekkel, új adók bevezetésével igyekezett mérsékelni a büdzsé hatalmas deficitjét (amely az idén még így is a világ legnagyobb hiányai közé tartozik majd, ha esetleg nem lesz rekorder), kisebb részben pedig a kiadási oldalon irányzott elő megtakarításokat. Az adóemelések első hulláma szeptemberben lépett életbe, s a kereslet-visszafogó hatás már jól látszik a szeptember–novemberi gazdasági adatokban: a kiskereskedelmi forgalom októberben stagnált a visszaeső reálbéreknek is köszönhetően.
A kiigazító csomag másik nagy elemének, a szerkezeti reformoknak a kisebbik része (a közigazgatási átalakítások) 2006-ban vette kezdetét, a nagyobbik része pedig (az egészségügytől kezdve a közlekedésen át az oktatásig) 2007-ben bontakozik ki. Ha a felvázoltaknak megfelelően valósulnak meg az intézkedések, akkor az államháztartási egyensúlytalanság érdemben mérséklődik, aminek ára a gazdasági növekedés lassulása lesz. BR
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.