Eddig hiába próbálta megfékezni a várakozásokat Berlin a január 1-jétől kezdve fél éven át betöltendő EU-elnökségi időszakával kapcsolatban. Nem is csoda, elvégre Németország „személyében” az EU legnagyobb és korábban egyik legönzetlenebb tagállama kerül az unió kormányrúdjához. Olyan ország, amely legutóbbi, 1999-es elnöksége idején is megmentette az integrációt az éppen aktuális válságtól (a németek engedtek a legtöbbet a 2000–2006-os büdzsé összeállításakor).
Csakhogy azóta nagyot fordult a világ. A szövetségi kormányok immár nemcsak deklaráltan, hanem a gyakorlatban is az EU érdeke elé helyezik Németországét. És az elmúlt néhány év azt is megmutatta, hogy a kisebb tagállamok általában könnyebben el tudják játszani a pártatlan közvetítő szerepét, mint a hatalmi mámortól gyakran megittasodó nagyobbak. Márpedig a soros EU-elnök akkor tudja leghatékonyabban végezni a munkáját, ha kizárólag a széthúzó tagállami érdekek közelítésére koncentrál, nem pedig saját akarata végigvitelére.
Erre utalt Angela Merkel kancellár is, amikor a német elnökség mottójául azt választotta, hogy „együtt sikerülhet”. Kérdés, komolyan gondolja-e, belpolitikai helyzete mekkora mozgásteret ad neki, és segíti-e vagy inkább hátráltatja, hogy a G7 elnöki tisztét is be kell töltenie. Megoldandó válságból most bő a kínálat: alkotmány, Törökország, energiapolitika, gazdasági reformok stb. Viel Glück! UGy
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.