Azóta a nyugdíjrendszer jövője szempontjából több jelentős intézkedés történt. Ami a bevételi oldalt illeti, a kormány a korábban bejelentett járulékcsökkentések helyett 3 százalékponttal növelte a nyugdíjjárulékkulcsokat. Miközben előretekintve a Nyugdíj-biztosítási Alap egyenlege ennek hatására látszólag sokat javult, makrogazdasági szempontból a rendszer nem vált fenntarthatóvá. Egyrészt a Magyarországon nemzetközi összehasonlításban is kimagaslóan magas élőmunkaterhek megemelkedése hosszabb távon a versenyképesség romlását és a gazdasági növekedés lassulását eredményezheti. Másrészt, miközben hosszú távon a relatíve magas járulékszint vélhetően nem tartható fenn, a megemelt járulékszint még a versenyképességre gyakorolt negatív hatást figyelmen kívül hagyva sem elegendő a nyugdíjrendszer egyensúlyának biztosításához. A járulékemelés mindazonáltal átláthatóbbá tette a nyugdíjkiadások finanszírozását, és tartós bevételi forrásnak is lehetne tekinteni abban az esetben, ha az élőmunka egyéb közterhei – és az azok által finanszírozott államháztartási kiadások is – csökkennének.
A nyugdíjrendszer fenntarthatóságát ugyanakkor célszerűbb lenne a nyugdíjkiadások mérséklésével elérni. A kiadási oldali reformok egyrészt tartósabbnak bizonyulnak, mint a bevételek növelésére támaszkodó kiigazítások, másrészt az adóztatásból eredő torzító, illetve versenyképesség-rontó hatások miatt hoszszú távon kisebb növekedési áldozattal is járnak.
Míg a nemzetközi összevetésben inkább nagyvonalú hazai nyugdíjnövelési szabályozás („svájci indexálás”), illetve a törvényi korhatár terén nem történt változás 2006-ban sem, kisebb mértékű szigorító intézkedéseket hoztak a kiadási oldalon. A tényleges nyugdíjazási korcentrum Magyarországon mindmáig jelentősen elmarad a törvényi nyugdíjkorhatártól, hiszen az előre hozott nyugdíjazás választása előnyösebb a nyugdíjazás előtt állók számára. A nyugdíjtörvény 2008-tól hatályos módosítása több ponton is szigorította az előre hozott nyugdíjazás intézményét, így az új rendelkezésektől az várható, hogy a nyugdíjazottak átlagéletkora egyre jobban megközelíti majd a törvényi nyugdíjkorhatárt.
Másrészt az induló nyugdíjak kiszámításának módja is megváltozik 2008 és 2012 között. Kezdetben ez a változtatás hozzávetőleg kb. 7-8 százalékkal alacsonyabb átlagos kezdő nyugdíjat eredményez, ez két hatás eredőjeként adódik. Egyrészt a nyugdíjszámítás alapjául szolgáló életpálya-jövedelmeket immár nem a nyugdíjazás előtti második évre valorizálják, hanem a nyugdíjazást megelőző évre, így 2008-ban kb. 5-6 százalékkal magasabbak lennének a kezdő nyugdíjak, mint a korábbi formula alapján. Ez a lépés mindenképpen egy igazságosabb nyugdíjformula felé vezet, hiszen korábban számottevően eltérő kezdő nyugdíjat kaphatott két azonos korú és azonos életpálya-kereseti profilú nyugdíjazandó attól függően, hogy nyugdíjazása évét megelőzően éppen magas vagy alacsony volt az infláció és a bérnövekedés. Ezzel szemben áll viszont, hogy nyugdíjszámítás alapjául szolgáló jövedelemkategóriát szűkítették az egyéni járulékok mértékével, ez jelentős csökkenést eredményez. Ráadásul ez a formula időben egyre szigorodik majd, ahogyan a jelenlegi, a korábbinál magasabb járulékszint mind nagyobb súlyt kap a nyugdíjazandók visszamenőleg figyelembe vett jövedelmeiben. Ezt felerősíti, hogy várhatóan a pozitív valorizációs hatás fokozatosan csökken, ahogyan az árstabilitás elérésével és a reálkonvergencia előrehaladtával mérséklődik a nominális bérek növekedési üteme. Ennek megfelelően hosszú távon az intézkedések a GDP felét meghaladó mértékben mérsékelhetik a nyugdíjrendszer hosszú távon felhalmozódó adósságát.
Bár a változtatás az induló nyugdíjak csökkentése, így a rendszer fenntarthatóságának javítása irányába hat, egyszersmind további kérdéseket is felvet. A legfontosabb ezek közül az új formula kapcsolata a nyugdíjak 2013-tól esedékes bruttósításával, ez ugyanis ismét más alapokra helyezné a nyugdíjak számítását, a ma érvényben lévő szabályozás szerint további szigorítást okozva a nyugdíjformulában.
Még abban az esetben is, ha a szigorúbb nyugdíjformula és a megemelt járulékok tartósan fennmaradnak, a nyugdíjrendszer fenntarthatóságának eléréséhez további intézkedések lennének szükségesek. Felül kellene vizsgálni például a kirívóan kiterjedt rokkantellátást és a nyugdíjak „svájci” indexálásának gyakorlatát, illetve hoszszabb távon biztosítani kellene, hogy a nyugdíjkorhatár lépést tartson a várható élettartam növekedésével.
A szerzők közgazdászok, a Magyar Nemzeti Bank közgazdasági és monetáris politikai szakterület munkatársai. Az írásban a szerzők a magánvéleményüknek adnak hangot, amely nem feltétlenül egyezik meg a Magyar Nemzeti Bank hivatalos álláspontjával.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.