A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara az idén folytatja, sőt erősíteni kívánja szerepvállalását a kereskedelemfejlesztésben, s ezt többféle módon és eszközzel akarja elérni – tudtuk meg Dunai Péter főtitkártól. Ezek egy része már évek óta bevált, mások olyan elképzelések, amelyek gyakorlati megvalósítása segítheti a szerepvállalás erősödését – derül ki lapunknak adott nyilatkozatából.
Ami az előbbieket illeti, egy részük a kamarai élet mára már szerves részévé vált tagozati rendszerből fakad. A kamarának ugyanis jól működő relációs tagozatai működnek, a szomszédos, határ menti viszonylatok mindegyikét lefedi, s emellett olyan távoli, ám a magyar kereskedelem számára fontos országokat-piacokat ér el, mint az orosz, a kínai – emlékeztetett a főtitkár.
Emellett tavaly volt a vegyes kamarák felállításának a startja: tavasszal Kolozsvárott megnyílt az MKIK első külföldön létesített vegyes kamarája, a magyar–román, majd nem sokkal később Zágrábban a második, a magyar–horvát. Az indulás jól sikerült, a tapasztalatok kedvezők, s ennek fényében zajlik a folytatás. Dunai Péter elmondása szerint – a nem is távoli jövőben – a szerb–magyar kamara lesz a következő. Már csak az utolsó simítások vannak hátra. Reményei szerint a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal kötendő támogatási megállapodás már februárban megszülethet, és akkor áprilisban, de legkésőbb májusban megnyílhat Belgrádban az MKIK harmadik vegyes kamarája.
Ám a vegyes kamara nem elsősorban kereskedelemfejlesztő, hanem inkább lobbiszervezet, miközben a kereskedelem ügyének előmozdítása továbbra is prioritást élvez az MKIK feladatai között. Ebben évek óta együttműködünk a Magyar Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Kht.-val (ITDH), ám szeretnénk előrelépni – fogalmazott Dunai Péter. Már csak azért is, mert miközben az ITDH professzionális módon kezeli a befektetésösztönzést, a kereskedelemfejlesztésre a kamarának hatékonyabb eszközei is lennének – véli a kamara főtitkára. Évek óta megvan erre a koncepciójuk, amely arra épül, hogy a kamara mögött ott van a folyamatosan megújuló, a külpiac iránt érdeklődő vállalkozói kör. Annak a lehetőségnek a kihasználása, amelyet ez a háttér kínál, már önmagában is nagy hatékonyságot eredményez – folytatta a gondolat kifejtését Dunai, hozzátéve: részint azáltal, hogy ki tudják szolgálni a felmerülő vállalkozói igényeket, részint azzal, hogy a vállalkozói érdeklődés irányát maguk is – úgymond – irányítani tudnák. Mindez abból adódik, hogy tagságuk negyvenezerre tehető, illetve abból, hogy 23 területi kamarájuk és nyolcvan irodájuk működik országszerte. Hiszen a megyéken belül is van ma már kamarai hálózat. Ezáltal teljes az országos lefedettség. A kamara készen áll arra is, hogy ezekre az alapokra építve rendezvényeket szervezzen, kiállításokra, üzletember-találkozókra, egyéb üzleti, vállalkozói fórumokra mozgósítson – mondta Dunai Péter.
Ez már nem az a koncepció, mint a kilencvenes évek közepén, amikor az ITDH társtulajdonosaként próbált részt vállalni a kereskedelemfejlesztésből – ismerte el a főtitkár. Akkor az volt a kiindulópontjuk, hogy a külpiaci hálózatnak az ITDH-hoz kerülésével, első lépésként annak finanszírozásába szállnak be, ezt az akkori terveik szerint a résztulajdon megszerzése követhette volna, s ezzel a jóval aktívabb szerepvállalás is. Ám ezeket a terveket keresztülhúzta a kötelező kamarai tagság megszüntetése, emiatt forrásaikat a túlélésre kellett használniuk, a tevékenység bővítésére nem jutott. Így ma már csak abban gondolkodnak a kamaránál, hogy a befektetésösztönzést az ITDH-nak hagyva, maguk a kereskedelemfejlesztésben aktivizálódnak az eddigieknél is jobban. VG
A GKM forrásokkal is támogatja ezt a tevékenységet. Tavaly a két vegyes kamarának 30 millió forint vissza nem térítendő támogatást adott a tárca, azt elsősorban PR-ra, nyomdai költségekre, holnapfejlesztésre és rendezvényszervezésre költötték.
Ám csak részben, miután csupán 18 milliót használtak fel, de a maradványt áthozhatták erre az évre. A szerb kamara megalakításához és idei működtetéséhez 12 millió forintot kértek a tárcától.
A GKM forrásokkal is támogatja ezt a tevékenységet. Tavaly a két vegyes kamarának 30 millió forint vissza nem térítendő támogatást adott a tárca, azt elsősorban PR-ra, nyomdai költségekre, holnapfejlesztésre és rendezvényszervezésre költötték.
Ám csak részben, miután csupán 18 milliót használtak fel, de a maradványt áthozhatták erre az évre. A szerb kamara megalakításához és idei működtetéséhez 12 millió forintot kértek a tárcától.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.