Először is kezd kipukkadni az ingatlanpiaci buborék, miután az árak már nemcsak az Egyesült Államokban, hanem például Spanyolországban is kezdenek stagnálni. Emellett a pénzpiacokat – főleg Európában – traumatizált állapotban tartja a globális hitelszűke. Ráadásul a rekordszintű élelmiszer- és energiaárak a gyorsan emelkedő kínai bérekkel együtt ütemesen hajtják fel az inflációt világszerte. Mindennek a tetejébe lassul az amerikai termelékenységi boom.
Ezen tényezők összességükben jóval nehezebbé teszik a jegybankok számára azt, hogy az arany középúton tartsák a gazdaságot. A külvilág ezzel egyidejűleg fölöttébb gondosan figyeli, hogy a pénzügyi vezetők mit terveznek tenni a dollár süllyedésének megállítására, ha egyáltalán. Bár a valutaárfolyamok alakulását roppant nehéz megjósolni, a legjobb fogadásnak a dollár fokozatos, hosszú távú, a hatalmas amerikai kereskedelmi hiány leépítéséig tartó hanyatlása látszik.
Az a tény azonban, hogy néhány ázsiai és más feltörekvő gazdaság ellenáll az amerikai valuta leértékelődési folyamatának, és tovább folytatja a dollár nagyarányú felhalmozását, órási felértékelődési nyomás alá helyez más, rugalmas valutákat, mint az euró vagy a kanadai dollár, amelyek jegyzése rekordszintek közelében ingadozik. (A kérdés az, hogy mihez akar kezdeni Kína a jelenleg 1400 milliárd dolláros és folyamatosan tovább duzzadó valutatartalékával. Vajon az olimpiai faluban a játékokra érkező atlétákat dollárbankjegyekkel tömött táskákkal fogja köszönteni?)
Az európai vezetők jelenleg amiatt panaszkodnak – nem minden ok nélkül –, hogy az ő exportőreik fizetik meg annak az egyensúlyhiánynak az árát, amelyet Amerika az ázsiai államokkal és az olajexportőrökkel szemben felhalmoz. Ha pedig az USA gazdasága recesszióba süllyed, akkor a megpróbáltatások sokkal súlyosabbak lesznek.
Az áprilisi tanácskozáson az IMF vezetése megpróbált valamilyen egyezséget összehozni a valutaárfolyamokkal kapcsolatban, szemlátomást kevés konkrét sikerrel. Mivel a Kínai Kommunista Párt éppen a valutaalap tanácskozásával egyidejűleg tartja a soron következő kongresszusát, erre most is kevés esély látszik. Ha mindennek ellenére figyelembe vesszük, milyen erős inflációs nyomás bontakozik ki például Szaúd-Arábiában, Argentínában vagy éppen Oroszországban, akkor remélni lehet, hogy valójában egy kedvező időpont jött el a megállapodáshoz. Reméljük, így lesz.
Az valódi katasztrófa lenne, ha az Egyesült Államok mostani gazdasági zavarai nyomán a növekedésre nehezedő nyomás valami sokkal súlyosabba torkollna. Ekkor ugyanis a Federal Reserve rákényszerülne a kamatok további csökkentésére, s ettől a dollár még kevésbé lenne vonzó. Ennek következtében a globális kereslet súlypontja az Egyesült Államokról máshová tevődne át, az amerikai kereskedelmi deficit pedig jelentősen csökkenne. Számításaim szerint az amerikai valuta – a forgalom szerkezete szerint súlyozva – összességében mintegy 20 százalékkal gyengülhet, ha a globális kereslet eltolódása a felére csökkentené az USA kereskedelmi hiányát.
A világ valutáival szembeni ilyen mértékű leértékelődés még kezelhetőnek látszik. Ha azonban a feltörekvő piacokhoz sorolt államok arra kényszerítik Európát, hogy viselje az árfolyam-kiigazodással járó összes terhet, annak katasztrofális következményei lennének, mert az euró árfolyama az 1,50–1,60 dolláros sávba vagy annál is magasabbra szökne, s ennek súlyos következményei lennének a térség külkereskedelmére vonatkozóan.
Az amerikai kongresszus máris megszövegezett néhány törvényt Kínával és néhány további állammal szemben, amely következetesen egyirányú valutapiaci beavatkozást hajt végre. A törekvést a vezető, demokrata párti elnökjelöltek támogatják, és szerencsére az IMF is megerősítette az ellenlépések megtételének jogát azon államokkal szemben, amelyek hosszabb időn keresztül folytatnak egyirányú beavatkozást a valutájuk piaci árfolyamának alakulásába. Kérdés természetesen, hogy a hivatalba lépő új IMF-vezérigazgató, Dominique Strauss-Kahn képes lesz-e időben hatalmat gyakorolni a fenyegető válság elhárításáért.
Ezzel kapcsolatban látni kell, hogy az IMF maga is válságban van, mert egyre többen kérdőjelezik meg a küldetését és a legitimitását. A jelenlegi körülmények ennek ellenére megfelelő időpontot kínálnak a megegyezéshez. Az meglehetősen szerencsétlen helyzet lenne, ha a pénzügyminiszterek könyörögve ülnék körül Ben Bernanke Fed-elnököt és az Európai Központi Bank vezetőjét, Jean-Claude Trichet elnököt, kérve, hogy kamatcsökkentésekkel segítsék ki őket. Ennél is roszszabb lenne, ha az árfolyamok körüli vitában megbénított európai miniszterek arról cserélnének eszmét, hogy a hosszabb távú növekedési kilátások rovására miként lehetne a költségvetések kreatív menedzselésével rövid távon élénkíteni a keresletet.
Az utóbbi néhány évben a pénzügyminisztereknek és a jegybanki vezetőknek megadatott az a luxus, hogy az IMF tanácskozásain kölcsönösen gratuláljanak egymásnak a gyors gazdasági növekedéshez, tekintet nélkül arra, hogy azért ők személyesen mennyit tettek (ebben ugyanis a globalizáció és Kína játszotta a legnagyobb szerepet). Most mindennek másként kell lennie.
A szerző a Harvard Egyetem közgazdaságtan-professzora, az IMF vezető közgazdásza volt
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.