Csak a pontos helyzetismeret lehet a teendők meghatározásának alapja. A hazai állami támogatások uniós összehasonlításáról ad képet az Európai Bizottság 2007 szeptemberében kiadott jelentése. E szerint Magyarország Málta és Litvánia mögött a harmadik helyet foglalta el a tagállamok által nyújtott állami támogatások GDP-hez mért aránya alapján. A gyenge és sajnos romló hasznosulást mutatja, hogy ugyanakkor Magyarország a világ versenyképességi rangsorában 2007-ben nyolc hellyel hátrébb volt, mint 2000-ben, és ugyanezen időszak alatt a 27 európai ország között három hellyel csúszott lejjebb.
Látható, hogy a szerkezetátalakítást segítő uniós alapokból származó hozzájárulások nem helyettesíthetik a hazai közkiadásokat. A kialakult helyzet érthetővé válik, ha azt látjuk, hogy magának a gazdaságfejlesztésnek a fogalma is bizonytalan. Nincs körülhatárolva a kormány gazdaságfejlesztési feladata. Következésképpen nem is lehet egyértelmű a gazdaságfejlesztési célú forráskör. Így aztán a költségvetési törvények évente 1500 milliárdot „gazdaságfejlesztési jellegű” államháztartási kiadásként anélkül irányoznak elő, hogy meghatározottak lennének hazánk közép- és hosszú távú társadalmi-gazdasági fejlesztésének elképzelései.
A hatékonysági problémáinkat önmagában is magyarázzák a hazai tervezési módszertan hiányosságai. Az uniós tervezés követelményrendszere és gyakorlata a mai napig nem épült be teljesen a hazaiba. Az EU-s és hazai támogatási források tervezésének és felhasználásának harmonizációs hiányosságát mutatja, hogy párhuzamos intézményrendszerek alakultak ki, csökkentve a támogatásközvetítő folyamatok gazdaságosságát. Bizonytalanság van a sorozatos intézményi átalakulások következtében az átfogó gazdaságfejlesztési stratégiák előkészítésének, kialakításának és felügyeletének felelősségében.
Megoldatlan a fejlesztési célokat szolgáló erőforrások számbavétele, felhasználásának kiértékelése. Nem valósult meg a gazdaságfejlesztés területére irányuló állami eszközök és erőforrások alkalmazásának szabályozott összhangja. Hiányos az adó- és foglalkoztatáshoz kapcsolódó kedvezmények, szakoktatási támogatások stb. harmonizációja. Nem a kívánatos sorrendben készültek el az ágazati és egyéb részstratégiák. (A részstratégiák közötti összhang vélhetően azért is hézagos, mert azok egymástól eltérő célhierarchiával készültek.) Nem tisztázták megfelelően a finanszírozási lehetőségeket az autópálya-fejlesztéseknél. Hátráltatja az önkormányzatok el-
adósodásának mértéke a saját források bevonását, s így az alapinfrastruktúra-fejlesztéseket is.
Szinte közhelyszerűen mondogatjuk: az emberi erőforrás átfogó fejlesztése az ország versenyképessége javításának, a társadalmi szintű esélyteremtésnek nélkülözhetetlen eszköze. Ezzel szemben sem a hazai, sem az uniós támogatási rendszerben nem érvényesültek megfelelően a leszakadó és periferikus térségek esélyegyenlőségi szempontjai, sőt, esetenként mélyültek a területi különbségek. Nem igazolták vissza a makrogazdasági mutatók a foglalkoztatási helyzet alakulásában a források eredményes hasznosulását. Elmaradt a támogatások felhasználási eredményességének nemzetgazdasági szintű értékelése.
Kedvezőtlen – igaz, ez is a helyzet ellentmondásosságát mutatja –, hogy bár megfelel az uniós forrásból származó támogatások monitoring- és ellenőrzési rendszere az Európai Bizottság elvárásainak, ugyanakkor a tisztán hazai forrású támogatások és adókedvezmények kontrolljának kiépítése ettől elmarad. Az átláthatóság, nyilvánosság és partnerség uniós követelményei lassan épülnek be a hazai forrású támogatások és adókedvezmények rendszerébe.
A kibontakozás lehetősége azonban még a legnehezebb körülmények között is adott. Ha 2008-ban sikerül a reálgazdasági felzárkózás feltételeit megteremteni, akkor még van esély a gazdaság motorjainak beindítására. Ma még többféle pálya rajzolható fel. A kedvező út a kiegyensúlyozott, változatlanul (és elsődlegesen) exportvezérelt gazdasági fejlődés, a tudományos és technológiai újítások térnyerése, az egészségi állapot javulása, a foglalkoztatás bővülése felé vezet, azaz prosperitást hoz. A másik irány a globalizáció káros mellékhatásaival a demográfiai problémák eluralkodásához és európai sereghajtói pozíciónk konzerválásához vezet. Utóbbi társadalmi, politikai, hatalomgyakorlási következményeire jobb nem is gondolni.
A változáshoz azonban a gazdaságfejlesztésre fordított közpénzek felhasználásában is fordulatra van szükség. Mindenekelőtt arra, hogy legyen konszenzuson alapuló, egységes elképzelés arról: milyen irányba indulva lehet az országot fejleszteni. Felépíthető ugyanis egy olyan közép- és hosszú távú társadalmi-gazdasági stratégia, amely a társadalmi vita lehetőségeit is kihasználó közpolitikára épül. Biztató, hogy jelentésünket a közelmúltban megtárgyalta az Új Magyarország fejlesztési terv végrehajtását felügyelő eseti bizottság, és egyetértés alakult ki, hogy a témát a gazdasági és társadalmi szereplők bevonásával szélesebb körben tárgyalják meg. A testület egyhangúlag foglalt állást abban is, hogy az ÁSZ jelentését az Országgyűlés plenáris ülése vitassa meg. A bizottsági ülés egysége reményt ad: van lehetőség a legfontosabb nemzeti ügyekben az egyetértésre.
A szerző az Állami Számvevőszék elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.