BUX 39,691.46
-1.42%
BUMIX 3,756.39
-0.24%
CETOP20 1,681.37
-1.54%
OTP 8,500
-3.41%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
ENEFI 191.5
-8.37%
0.00%
-0.47%
ZWACK 16,850
-0.30%
0.00%
ANY 1,460
+2.10%
RABA 1,125
-0.88%
0.00%
+0.99%
0.00%
-1.08%
+1.67%
0.00%
-3.34%
0.00%
-0.13%
OTT1 149.2
0.00%
0.00%
MOL 2,500
-0.64%
+0.92%
ALTEO 2,890
-2.69%
0.00%
+0.56%
0.00%
0.00%
-0.68%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.25%
0.00%
0.00%
SunDell 45,800
0.00%
+3.90%
0.00%
+2.27%
+2.00%
-1.96%
GOPD 12,300
+36.67%
OXOTH 3,520
-0.56%
-5.66%
NAP 1,296
-0.31%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

Szerződés a Volánokkal: a monopóliumok diadala

Örüljünk, nem lesz sztrájk az autóbusz-közlekedésben! Hogy ennek az ára egy indokolatlan monopólium négy évvel történő meghosszabbítása? Ez legfeljebb az utasoknak és az adófizetőknek fáj. De amint azt már kezdjük megszokni, az ő szempontjaik számítanak legkevésbé.

Elhárult a sztrájkveszély! – olvashattuk az elmúlt heti hírekben. A kormány megállapodott a Volán-szakszervezetekkel. Kötelezettséget vállalt a Volán vállalatokkal kötött helyközi közszolgáltatási szerződések négy évvel, 2016. december 31-ig történő meghosszabbítására még ez év december 3-a előtt, valamint arra is, hogy a módosított szerződésekből törli az alvállalkozó bevonásának legalább 5 százalékos mértékű kötelezettségét.

A választási időszakhoz közeledve egyre inkább természetesnek vesszük a „munkabékeprogramok” állami felkarolását. Első látásra ebbe a sorba illeszkedik a Volán-szakszervezetek és a kormány között a múlt hétfőn aláírt megállapodás. Ezúttal azonban másról is szó van. A Bajnai-kabinet egy monopólium védelme mellett emel szót, amelynek fenntartása nem csupán a nemzetközi tapasztalatok szerint indokolatlan, de amelynek lebontásáról szakmailag egyeztetett és minden érintett által elfogadott (vagy legalábbis megtűrt) ütemterv állt rendelkezésre. Mindenki arra készült, hogy 2012 után, amikor lejárnak a Volánokkal még az uniós csatlakozásunkat megelőzően megkötött közszolgáltatási szerződések, Magyarország – hasonlóan Európa legtöbb államához – megszünteti a menetrend szerinti távolsági buszközlekedés Volán-monopóliumát.

2009 nyarán tette közzé az Európai Unió azt a tanulmányt, amely számos tagállamban elemezte a távolsági buszközlekedés helyzetét. A részletesen megvizsgált nyolc ország közül hatban már most is liberalizált a szolgáltatás. Nagy-Britanniában és Svédországban teljes a liberalizáció, tehát bárki, bárhová indíthat járatokat, míg további négy országban jellemzően pályázati koncesszió alapján nyerheti el a szolgáltatás jogát a vállalkozó. Csupán kettőben, Németországban és Görögországban találhatunk a hazaihoz hasonló adminisztratív tiltást az új szolgáltatók piacra lépésével szemben. De figyeljük csak a németországi indokokat! Ott a Bundestag a vasúti közszolgáltatás védelmében hozott törvényt arra vonatkozóan, hogy tilos buszt indítani olyan településekre, amelyek közlekedése vasúton kiszolgálható. Hol van ez a magyarországi fejleményektől? A szaktárca honlapján az országos jelentőségűnek tekintett vasúti személyszállítás drasztikus csökkentése mellett azt láthatjuk, hogy a meghirdetett „hatékonyságjavító” intézkedések részeként új „expressz” autóbuszjáratok indulhatnak a jövő évtől pl. Budapestről Egerbe és Hódmezővásárhelyre. Az idézőjelek nem véletlenek, a buszok pontosan olyan menetidővel fogják megtenni a két város közötti utat, mint ahogyan ma azok vonaton átszállással elérhetők.

A buszos szolgáltatásoknál – különösen a távolsági közlekedésben – Európa-szerte egyértelműen vezető nézet, hogy a piac megnyitása javít a szolgáltatások minőségén. 2007-ben, amikor az EU új rendeletet fogadott el a szektor szabályozásáról, Magyarország sem vitatta annak megállapítását. Tanulságos kommentár nélkül idézni néhány gondolatot az ez év december 3-án hatályba lépő új európai jogszabályból: „Az elvégzett tanulmányok és… a versenyt több éve bevezető tagállamok tapasztalata azt mutatja, hogy… a szolgáltatók közötti szabályozott verseny bevezetése lehetővé teszi a vonzóbb és innovatívabb, alacsonyabb költséggel járó szolgáltatások nyújtását… A hosszú időtartamra szóló [közszolgáltatási] szerződések a piac… bezárulásához vezethetnek, csökkentve ezáltal a verseny által gyakorolt nyomás kedvező hatásait… Az alvállalkozásba adás hozzájárulhat a hatékonyabb személyszállításhoz.”

Talán az idézetek is világossá teszik, mi volt a Volán és a kormány közötti megállapodás sietős megkötésének valódi indoka. 2009. december 3-tól ugyanis már nem lehetne a jelenlegi módon, a verseny és az átláthatóság teljes mellőzésével újabb évekre bebetonozni a Volán vállalatok pozícióit. A gyorsaságra ez lehet magyarázat, hiszen később már nem lenne mód a Volánok „helyzetbe hozására”. A tárgyalások teljes titokban tartása és a kormányzati képviselet módja azonban még a körülmények ismeretében is furcsa. A kormány nevében ugyanis a Volánokat tulajdonló, azok gazdasági eredményének maximalizálásában érdekelt Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. első embere tárgyalt. Ő vállalta a közlekedési miniszter kontójára, hogy a miniszter kész rendkívüli sürgősséggel a verseny és a transzparencia látszatát is kerülve négy év szerződéshosszabbítást adni a Volánoknak. Sőt, azt is megígérte Hónig miniszter úr nevében, hogy a miniszter kiveszi a megkötött szerződésekből az alvállalkozók bevonását kötelezően előíró 5–30 százalékos kitételt. Ez éppen azért került be korábban a szerződésekbe, hogy esélyt adjon a hazai kis- és középvállalkozásoknak, hogy alvállalkozóként megerősödve 2012-től eséllyel indulhassanak a megnyíló piacon az addigra bizonyosan a kapukon dörömbölő nemzetközi versenytársakkal szemben. A kötelezettség eltörlését követően erre csak azoknak lesz lehetősége, akik a monopolszerződéssel rendelkező Volánok bizalmát élvezik, hiszen decembertől a Volánok vezetői kegyúrként dönthetnek arról, mely korábbi alvállalkozóikat tartják meg, és melyekkel bontanak szerződést.

A megállapodás nekik biztosan jó. Talán az MNV Zrt.-nek is. De hogy senki másnak, különösen nem az utasoknak, abban biztosak lehetünk. Kár, hogy a szakszervezetek nem láttak át a szitán, és némi üveggyöngyért (mint például a korábbi bérmegállapodás hatályban tartása) aszszisztáltak ehhez a hatalomátmentéshez. De talán még nincs késő. Bár kormánytagként nincs sok választása, a közlekedési miniszter néhány hétig még átgondolhatja, rálép-e arra az ingoványos útra, amerre az MNV Zrt. és a Volán-vezetők terelgetik.



Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek