BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Vélemény

Ritka ínyencfalatok

Megállíthatatlannak tűnik az import-élelmiszerek térhódítása Magyarországon. 2004, vagyis az uniós csatlakozás óta sem közösségi kampányok, sem szabályozási próbálkozások, de még a nagy port felvert élelmiszerbotrányok sem tudták megállítani ezt a folyamatot.

Pedig az tagadhatatlan, hogy nemcsak a prémium minőségnek számító hungarikumokat, de a hazai tömegtermékeket is nagyobb becsben tartjuk, mint öt évvel ezelőtt. Több felmérés is azt mutatja azonban, hogy bármekkora is ez a rajongás, az élelmiszerboltok polcainál mintha elpárologna. A kereskedők az ipar felelősségét firtatják ezzel kapcsolatban, az ipar pedig a kereskedőkét, a vásárló meg csak széttárja a karját.

Ne legyenek illúzióink: az átlagfogyasztó nem fogja a vonalkódot böngészni, hogy a magyar felirat alatt hazai-e a termék. Az átlagfogyasztó nem fog sokkal többet fizetni, csak mert úgy ítéli, hazai az a termék. Aki ma talpon akar maradni a piacon, komoly pénzeket kell költenie marketingre, hogy akár egy korábban bejáratott márkát is életben tartson.

A legfrissebb piaci felmérések azonban azt mutatják, mintha már ez sem lenne elég. A minőségi termékek előállítói eddig abban bízhattak, hogy az átlagfogyasztó nem enged az elvárásaiból: inkább kevesebbet vásárol, de a megszokott jóból.

A GfK harmadik negyedéves adatai alapján ez a trend is megfordulni látszik: a nagy kereskedelmi láncok saját márkás termékeinek és a teljesen ismeretlen gyártótól származó élelmiszereknek az eladása nőtt, miközben megállíthatatlanul esett vissza az összforgalom.
Nem sok jót jelez ez sem a karácsonyi, sem a jövő évi forgalomra nézve a magyar termelők és feldolgozók számára.

Sikertörténetek talán lesznek, de a piac logikája nem ismeri a csodákat: 2010-ben is szeretni fogjuk a magyar élelmiszereket, de még ritkábban kerülnek az asztalra.

Gyükeri Mercédesz-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek