Parázs a hamu alatt
A tárcavezetők ezen az összejövetelen próbálják konkretizálni, pontosan milyen állami segítségben részesülhetnek az izlandi vulkánkitörés miatt elrendelt légtérzárlat következtében eurómilliárdos károkat elszenvedett cégek. A labda most a tagállamok térfelén pattog, miután a bizottság már a múlt héten jelezte: a rendkívüli körülményekre tekintettel hozzájárul a szubvenciókhoz.
Hosszabb távon azonban nem annyira az ad hoc segítségnyújtás az érdekes, hanem az, hogy a miniszterek milyen elképzelésekkel állnak elő az európai légi irányítás integrációjával kapcsolatban. Számos légitársaság hibáztatja az uniót egyfelől a veszély túlreagálása, másrészt pedig a tilalmak kiadásának és viszszavonásának összeviszszasága miatt.
A problémát a jelek szerint Brüsszel is komolyan veszi. Az összeviszszaságot a tagállamokra töredezett légi irányítás okozta, és nem késlekedhetünk a rendszer átalakításával – figyelmeztetett Siim Kallas biztos.
A bizottság ennek megfelelően azt szeretné, ha az év végéig felállna egy központi uniós szerv a légi irányítás összehangolására, miközben a tényleges ellenőrzés továbbra is tagállami kézben maradna. A tényleges integrálódást azonban csak az Egységes európai égbolt II program keretében 2012-től felálló kilenc légiirányítási blokk jelentheti.







