A pár éve még csak az üzleti élet egyfajta bohém vadhajtásaként burjánzó „startupökoszisztéma”, azaz a főleg technológiai fejlesztéseket, kreatív üzleti ötleteket meglovagolni igyekvő és gyors világsikerre törő induló vállalkozások világa egyre inkább a fejlődés és növekedés fősodrába kerül, undergroundból mainstreammé válik.
A hagyományos üzleti struktúrákat kikezdő globális gazdasági válság következtében ez persze nem csupán hazai jelenség, hanem jól megfigyelhető a világ meghatározó gazdasági, üzleti központjaiban is. De hát ez annyira nem is meglepő: a dinoszauruszoktól is globális katasztrófák idején vették át a domináns szerepet a hozzájuk képest kis testű emlősök.
A hazai folyamatok azonban mindig egyfajta túlzó igyekezettel követik le a globális tendenciákat, rögtön önkéntelen karikatúrát is adva az általános folyamatok gyengeségeiről. Az identitását kereső és építő, ezért gyors sikerre éhes szakmai és üzleti közösség rohamtempóban növeszt bálványokat, s első körös tőkebevonásig eljutó vállalkozásokat és vállalkozókat már sikersztorinak tekint. Egy-egy jó ötlettel, akár üzleti eredmények nélkül is sorozatos sajtómegjelenés és egyfajta startupcelebi státus érhető el. Az üzleti eredményeket pedig nincs is nagyon, aki számon kérje, hiszen a befektetői iparág szereplői is inkább csak tanulják a szakmát, kevés közülük, aki akár hosszú évek munkájának eredményeként is sikeres befektetésekkel, magas hozamú, nyereséges exitekkel is dicsekedhet. Itthon egyelőre jobbára e nélkül is keresett befektetőként jelenhet meg az, akinek kellően határozott hozzá a fellépése.
Mindez nem hazai jelenség, a „fake it, till you make it” attitűd lényegében mindenhol a startup világ sajátja. Hátrányunk viszont, hogy miután a fokozott tempóban zajló fejlődés csupán néhány éve kezdődött, a valós sikerekre, a megcsinálásra, vagyis a „make it”-re egyelőre nagyon kevés valós példa adódik. Talán ezért is fontosabb feladat a külsőségek, az üres celebség tudatos leválasztása és távoltartása a szektor fejlődési folyamataitól. Míg egy fejlettebb piac a PR-fogásokkal felpumpált, értékelésükben a valóságtól elszakadt startupbefektetések okozta kockázatoktól egy lendületesebb piaci korrekcióval is megszabadulhat, nálunk egy ilyen korrekció az egész, épp csak megszületett startupszektort is maga alá temetheti.
Jó indikátorai egy adott piac komolyságának és fejlettségének a startupvilág tehetségkutatói, az úgynevezett startupversenyek. Ez a sajátos intézmény az utóbbi években amúgy is önálló show-műsorrá, saját jogú tehetségkutatóvá fejlődött a világon mindenhol. A szakma legnagyobb eseményein azonban egy „együtt liftezésnek” megfelelő időre korlátozódott le a műfaj. Ma a legnagyobb nemzetközi szakmai rendezvények szinte teljesen kisajátítják a startupok és a befektetők kapcsolatteremtésének piacát, olyan tömegben képesek megmozgatni az iparág szereplőit.
A startupversenyek intézményével szemben nem csak ezért egyre kritikusabb a szakma.
Azért is, mert tényleges show-műsor jellegű külsőségeivel éppen azt a hamis, korai, még nem megérdemelt siker látszatát kelti, celebattitűdöt fejlesztő csillogást hozza az eredendően egyébként végletesen meritokrata startupvilágba, ami az induló vállalkozásoknak akár totális fókuszvesztést és halálos függőséget is okozhat. Egy ötlet fázisban, mindössze pár perces sikeres előadást felmutató induló vállalkozó könnyen rászokik a belterjes szakmai programokra, előadásokon való megmérettetésre ahelyett, hogy az elképzeléseit keserves piaci küzdelmek árán próbálná sikerre vinni. Márpedig notórius versenyre járó kvázi startupoknak nemcsak termékük, piacuk és vevőjük, de komoly befektetőjük sem lesz. Ezzel szemben a sokak által irigyelt, sikeres technológiai vállalkozások az idejük kifejezetten korlátozott részét szokták startupversenyek látogatásával tölteni.
Mindez nem jelenti azt, hogy jó minőségű, válogatott versenyek látogatásának ne lenne létjogosultsága. De a hazai ökoszisztéma fejlődését a tudatosan és kifejezetten a befektetői kapcsolatok építésére fókuszáló erőfeszítések segíthetik elő, mert csak így juttathatjuk el a startupokat a „make it” állapothoz.
A szerző a CEE Lift Off! startupversenyt szervező OXO Labs vezetője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.