Ha egy ország arra szavaz, hogy kétszer kettő legyen öt, akkor e „demokratikus döntés” valójában semmibe veszi a számtan szabályait, függetlenül attól, hogy mekkora többség szavazta meg. Ez a történet játszódik le most Nagy-Britanniában, ahogy Theresa May kormánya a Brexit tragikomédiájának utolsó történései felé bukdácsol.
A britek 2016-ban az EU-ból való kilépésre szavaztak „pontosan ugyanazon előnyök” megtartása mellett, mint amelyeket EU-tagként élveztek. David Davis, az EU-val folytatott Brexit-tárgyalásokért felelős korábbi miniszter többször használta az idézett kifejezést a parlamentben, s lelkesen emlegette maga May is. A korábbi külügyminiszter, a Brexit melletti kampány fő alakja, Boris Johnson ígéretei még túlzóbbak voltak. Egyszóval a 2016-os népszavazás annak elérésére vonatkozott, hogy kétszer kettő öt.
Ennek az önámításnak a következményei mára egyértelművé váltak, ahogy a brit kormány nem tud parlamenti többséget szerezni bármilyen reális Brexit-tervhez. Ha a helyzet továbbra is fennmarad, akkor Nagy-Britanniának egyetlenegy választása marad: egy újabb referendumot kell tartania a 2016-os népszavazás eredményének újragondolására.
A The Times szerint most 50 százalék az esélye egy ilyen referendumnak. Az új népszavazás a brit politikai napirend élére került a Konzervatív Párt keményvonalas Brexit-párti részének saját érdekeivel szembemenő magatartása miatt. Amikor Davis és Johnson lemondott posztjáról a May-kabinetben, kaotikus parlamenti rebellió tört ki a párt euroszkeptikus és Európa-párti tagjai között. Ebből adódóan a fő ellenzéki erő, a Munkáspárt most reális esélyét látja annak, hogy meg tudja buktatni a May-kormányt, s el tudja érni a választások kiírását, összefogva a keményvonalas Brexit-pártiakkal vagy az Európa-párti konzervatívokkal. Így meghiúsíthatnának bármely olyan Brexit-tervet, amelyet May visz majd a parlament elé. A munkáspárti ellenzék szinte biztosan gátolni fog minden Brexit-opciót.
Egy megállapodás nélküli szakításnál Nagy-Britannia úgy lépne ki az EU-ból, hogy semmilyen egyezség nem születne a két fél közötti jövőbeli kapcsolatokról. Ez most teljességgel elképzelhetetlen, mivel az összes brit ellenzéki párt és a konzervatív parlamenti képviselők többsége blokkolná ezt a megoldást.
Szinte ugyanennyire nem képzelhető el a kemény Brexit sem, amelyben az Egyesült Királyság és Európa ugyan egy rendezett különválásban állapodna meg, de amelyben nem volna semmilyen preferenciális megállapodás a kereskedelmi kapcsolatok jövőjére vonatkozóan. Ezt szintén az összes ellenzéki párt leszavazná a Konzervatív Párt tucatnyi centrista képviselője mellett.
A kooperatívabb lágy Brexitre vonatkozó legújabb May-terv szintén leküzdhetetlen akadályokba ütközik Johnson és Davis, valamint néhány tucat követőjük részéről. Szerintük May új terve csak nevében szól a Brexitről, s arra tesz kísérletet, hogy Nagy-Britanniát az EU vazallusállamává tegye. A Munkáspárt most kész bűnös szövetségre lépni velük abban a reményben, hogy ezzel előidézik a kormány bukását.
Emiatt egy végső opció marad: parlamenti lázadás a Brexit megállításáért. Az úgynevezett exit Brexit a liberálisok, a zöldek és a Skót Nemzeti Párt hivatalos politikájának számít. Ám minden komoly Brexit-párti politikus, a konzervatív parlamenti képviselők túlnyomó többsége, valamint a Munkáspárt vezetése, akik kötelességüknek érzik a 2016-os népszavazás „instrukciójának” betartását, egyértelműen nem fogják támogatni ezt az opciót.
Ha May eljut addig, hogy úgy véli, nem tud kialakítani parlamenti többséget a Brexit bármely verziója mellett, akkor nem a lemondás és az új választás lesz az egyetlen menekülőút számára. Egy cél mindenképp egyesíti a Konzervatív Párt összes szárnyát, függetlenül attól, hogy mit gondolnak Európáról. Ez pedig az új választás, illetve a munkáspárti győzelem kockázatának elkerülése. Más szóval May csatolhat egy népszavazásra vonatkozó javaslatot a Brexit általa preferált verziójához, jogosan érvelve azzal, hogy a 2016-os népszavazásra adott parlamenti döntést egy újabb referendumnak kellene ratifikálnia vagy elutasítania.
A Munkáspárt vezetése valószínűleg ellenezne egy új referendumot, mivel az kisiklatná az új parlamenti választások kiírására vonatkozó törekvéseit. A liberálisok és a skót nacionalisták azonban lelkesen támogatnák a népszavazást, amíg az felkínálja a lehetőséget a választók számára, hogy Nagy-Britanniát az EU-ban tarthassák. Ebből adódóan Maynek nem lenne gond elérnie a parlamenti többséget egy olyan törvénycsomag számára, amely saját Brexit-tervét kötné össze a népszavazásra vonatkozó javaslattal.
Logikusan nézve egy ilyen népszavazás megfordítaná a 2016-os döntést, mivel a kormány által bemutatott bármilyen Brexit-javaslat éppúgy nem lenne vonzó, mint az az utópisztikus illúzió, amely két éve még szűk többséget eredményezett a Brexit mellett. Az is elképzelhető azonban, hogy jövőre a britek olyannyira dühösek lesznek az EU-ra, hogy újra a kilépésre szavaznak. Ha ez így lesz, akkor a Brexit folyamata mehet tovább a May által kitárgyalt bármely módon, és senki nem fog panaszkodni a kilépés következményei vagy költségei miatt.
Akárhogy is lenne, a választópolgárok a hitelesen és megfelelően bemutatott opciók között dönthetnének majd. Ez volna a valóban demokratikus lépés a kétszer kettő öt jellegű demagógiával szemben.
Copyright: Project Syndicate, 2018
www.project-syndicate.org
Anatole Kaletsky,
a Gavekal Dragonomics vezető
közgazdásza
és társelnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.