Ma már a fejlett országokban, így hazánkban is kevés olyan állampolgár van, aki ne kerülne valamilyen formában kapcsolatba a bankokkal. Hogy milyenek a jó bankok? Nos, talán akkor vagyunk leginkább elégedettek, ha nem is érzékeljük, hogy vannak, hanem rutinszerűen használjuk őket, ők pedig megfelelően működnek.
A bankjaink aktuális helyzetéről és üzleti eredményességéről közzétett adatok és információk azt mutatják, hogy alapvetően most már nyugodtak lehetünk. A bajok persze náluk is a 2008-as válság hatására váltak szembetűnővé, és a kilábalást lassította, hogy a gazdaság csak fokozatosan volt képes a válság után erőre kapni, hiszen az elsődleges gazdaságpolitikai feladat a pénzügyi stabilitás megteremtése volt. Végül 2016-ig tartott, mire a szektor egésze prosperitásba fordult. 2017-re azután a szereplők már 620 milliárd forintot meghaladó, történelmi rekordszintű adózott eredményt értek el, és a mérlegfőösszeg 37 ezermilliárd forint fölé emelkedve már kissé meg is meghaladta a 2009 első negyedévében mért csúcsszintet. A tőke- és eszközarányos jövedelmezőség 2016 óta szintén pozitívra váltott, a nem teljesítő hitelek aránya folyamatosan csökken, és a sor folytatható. A banktulajdonosok 2010 és 2015 között mintegy 980 milliárd forint veszteséget szenvedtek el, de ezt egyrészt a korábbi, részben a felelőtlen hitelezési gyakorlatból fakadó profitok, másrészt pedig a 2016 és 2018 közötti prosperitás nyereségei mára túlkompenzálták.
Nem kívánjuk tovább sorolni a szektor teljesítményét mérő különböző mutatókat, a lényeg az, hogy a magántulajdonosok, az állam – szabályozóként és tulajdonosként is (majdnem 31 százalék a közvetlen köztulajdon aránya jelenleg) –, a menedzsmentek és az ügyfelek együttesen elérték a szektor stabilizálását.
Miért fontos ez nekünk, ügyfeleknek is? Az nyilvánvaló, hogy ma már sokkal többet költünk bankolásra, mint korábban. A KSH szerint az elmúlt öt évben mintegy 48 százalékkal fizettünk többet a pénzügyi szolgáltatásokért, de vannak olyan vélemények is, amelyek szerint 2013 és 2017 között megháromszorozódtak banki költségeink. A drágulást egyébként valószínűleg mindannyian megéreztük és érezzük nap mint nap. A bankjaink a fenti kiugróan magas jövedelmezőség ellenére nincsenek könnyű helyzetben. A válság hatására hozott makroprudenciális előírások, a megemelt tőkekövetelmények, valamint az alacsony kamatkörnyezet bizonyosan nehezítik növekedésüket, profitabilitásuk emelkedését. De itt most többről van szó annál, hogy a bankok prosperálva válságállóbbak lettek, és hogy megtakarításaink – sok-sok élet munkája – nagyobb biztonságban van.
Ami talán a legnagyobb kihívás, az a digitalizáció szabta versenyfeltételeknek történő megfelelés. Mit jelent ez számunkra és a bankok számára?
Az európai pénzügyi szolgáltatási ágazat számára a mostani kihívások erősebbek, a lehetőségek pedig nagyobbak, mint bármikor. A fogyasztók radikálisan gondolkodnak; a digitalizálás felgyorsulása az iparban késszé tették őket arra, hogy több értéket várjanak el a pénzügyi szolgáltatási szektortól. Bankjukban megbízva új képességeket, felfrissített szolgáltatásokat és olyan innovatív megoldásokat várnak, amelyek nélkül már nem képesek és nem is akarnak élni. A digitális világ irányába mutató fejlődés egyre gyorsabb, a bankoknak tehát lépniük kell. Késszé kell válniuk arra, hogy a technológiai fejlődés élvonalában maradjanak, ami lehetővé teszi számukra, hogy gyorsan és határozottan olyan újításokat nyújtsanak a digitális kor fogyasztóinak, amelyek révén nemcsak a meglévő, hanem a jövőben esetlegesen felmerülő és a fogyasztó által még meg sem fogalmazott szükségleteket is ki tudják elégíteni. Ennek elérése érdekében a pénzügyi szolgáltatási szektornak merésznek kell lennie, és a szektoron belüli, valamint a szektoron kívüli együttműködés alapvető fontosságú.
Ezért lényeges, hogy a bankok rendelkezzenek kellő erőforrással és hatóerővel az új innovációk tömeges kidolgozására és elfogadtatására. Mindezt képesek lehetnek költséghatékonyan, minimális kockázatok mellett, konzisztens szabványokat és szilárd biztonságot teremtve megtenni. Ez pedig a mi érdekünk is.
Posgay István,
a Századvég Alapítvány
vezető kutatója
Szabó Dávid József,
a Századvég Alapítvány
kutatási igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.