A járműgyártás a magyar gazdaság egyik legfontosabb húzóágazata. Ez a szektor adja az exportunk ötödét, és mintegy 170 ezer ember megélhetését biztosítja. A kibocsátás tavaly meghaladta a 8000 milliárd forintot, és az idén újra két számjegyű növekedés várható. A növekedés az új beruházások révén hosszú távon is biztosítottnak tűnik: a BMW Debrecenben épít új gyárat, a Jaguar Budapestet választotta új fejlesztőközpontjának helyszínéül – és ezek csupán a címlapok hírei, hiszen a nagyberuházások mindig új lehetőségeket nyújtanak a kisebb beszállítóknak is.
Ahhoz azonban, hogy az autószektorban aktív hazai kis- és közepes vállalkozások ezekkel a lehetőségekkel élni tudjanak, nagyon erős mezőnnyel kell versenyezniük, és ebben a küzdelemben a digitalizáció válik a versenyképesség fő tényezőjévé. Ezen a téren a hazai kkv-k sajnos lemaradásban vannak: egy nemrégiben elvégzett, az Autopro.hu című szaklappal közös felmérésünk tanúsága szerint az autóipar magyar tulajdonú vállalkozásai kevésbé érzik fontosnak a digitalizációt, mint az ágazatban működő külföldi cégek.
Mihamarabb szemléletváltásra van tehát szükség, amit két fő változás tesz elkerülhetetlenné. Először, a beszállítói láncok egyre inkább nemzetközivé válnak, másodszor, az ágazat főszereplői mind nagyobb hangsúlyt helyeznek a digitális szolgáltatásokra. Az első állítás nemigen szorul bizonyításra, a globalizáció a világgazdaság megkerülhetetlen ténye. A második állítást kiválóan illusztrálja az Audi példája. A német gyártó nemrégiben bejelentette: 2025-re a digitális szolgáltatásokból – automata parkolás, kocsiból vásárlás stb. – 1,2 milliárd eurós profitot kíván realizálni évente. Csak hogy lássuk a nagyságrendet: ez az összeg az Audi tavalyi adózott eredményének csaknem az ötöde.
Az Audi természetesen nem kivétel. A szektor innovációinak mintegy 80 százalékát a mikroelektronikai és a szoftverújdonságok határozzák meg. Ha pedig a digitális autós szolgáltatások súlya ezen a – globális szinten több ezer milliárd dolláros – piacon ilyen mértékben nő, akkor hatalmas lehetőségek nyílhatnak meg az innovatív beszállítók előtt. Vegyük figyelembe mindehhez az elektromosautó-piac robbanásszerű bővülését is, amelyből senki sem akar kimaradni, és amely szintén új megoldások tömege előtt nyit teret. Manapság alig akad gyártó, amelynek ne lennének nagyszabású „elektromos tervei”. A trend teljesen egyértelmű: az Egyesült Államokban a luxuskategória piacvezetője már a Tesla, amely az utóbbi időben nagyjából annyi autót tudott eladni, mint másik két dobogós, a BMW és a Mercedes együtt. Ezek a változások előbb-utóbb a beszállítói láncokban is éreztetik hatásukat.
Idekapcsolódó adat, hogy egy McKinsey-felmérés szerint az autóipari költségek 70 százaléka a beszállítói láncokra jut. Az autógyártók mindent megtesznek azért (például hadrendbe állítják a legújabb technológiai megoldásokat), hogy mind jobban menedzselhessék az ellátási láncukat, az ehhez kapcsolódó folyamatokat – mindehhez még inkább együttműködő beszállítókra van szükség.
Digitalizálni nemcsak azért érdemes, hogy a cégek hatékonyabban működjenek, vagy képesek legyenek hosszabb távon is felvenni a versenyt a közvetlen konkurenciával, hanem hogy rugalmasabban tudjanak alkalmazkodni a változó üzleti környezethez. Ehhez pedig nem elég, ha az alaptevékenység megfelel a ma kívánalmainak. Az igazán sikeres cégek azok, amelyek több lábon állnak, de legalábbis bármely pillanatban készek „új lábat növeszteni”. Ebben pedig nagy segítség, ha a céges folyamatok fundamentuma egy digitális mag, egy intelligens rendszer, amely biztos hátteret nyújt az innovációhoz és a megújuláshoz is.
Ablonczy Balázs,
az SAP Hungary Kft. ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.