A magyar vállalatok számára az első számú kockázat az amerikai protekcionizmus. Trump amerikai elnököt sok bírálat éri a politikája vagy a szokatlan és impulzív megnyilvánulásai miatt, de aki azt hiszi, hogy a Kínával kapcsolatos döntései irracionálisak, az téved.
Az amerikai protekcionista gazdaságpolitika mögött azt a felismerést kell keresnünk, hogy a világ legnagyobb gazdasági őrségváltása zajlik – Kína átveszi a vezető pozíciót az Egyesült Államoktól a GDP-t tekintve, és ez óhatatlanul együtt jár majd a politikai őrségváltással is. Donald Trump ennek lassítására konkrét intézkedéseket hozott:
a Kínával kialakult kereskedelmi deficitet vámmal ellensúlyozza, ezt hívják most sokan kereskedelmi háborúnak. Kína így kevesebbet tud eladni az egyik legnagyobb exportpiacának, vagyis lassul a gazdasága. Az amerikai lépéseket a kínai viszonválaszok követték, amelyek főleg az IT vagy az autóipar területén éreztetik hatásukat.
Az elektromos autózás iparága különösen transzparens, itt egyértelműen hamarosan Kína lesz az első a világon. A kínai vállalatok az alkatrészektől az akkumulátorokig többet fektettek bele, mint az amerikaiak. Az elektromos autók gyártása az egyik globális kínai eszköz ebben a bizonyos őrségváltásban, nem is beszélve arról, hogy segít az elképesztő méretű légszennyezettséget csökkenteni Kínában.
Az amerikai–kínai kereskedelmi háború az egész világra kihat. A kínai gazdaság lassulása Magyarországon is érezhető lesz, mert ha Kínában csökken a kereslet az európai prémiumautók iránt, akkor az Audinál Győrben vagy a Mercedesnél Kecskeméten kevesebb gépkocsi készül majd, ez pedig a magyar beszállítókat is érinti.
Emellett azt tapasztaljuk, hogy a geopolitikai kockázatok – a Brexit vagy egy esetleges konfliktus a NATO és Oroszország között – szintén foglalkoztatják a magyar vállalatokat. Ezek közül a legfontosabb a hat hónap múlva esedékes Brexit, hiszen Nagy-Britannia az EU második legnagyobb gazdasága, és az ország távozása számos nehézséget okoz majd az uniónak.
Ha csak az autógyártásra gondolunk, Nagy-Britannia a német autóexport egyik legfontosabb piaca, ahova a Brexit után bonyolultabb és drágább lesz autót eladni, ami ismét rosszul érintheti a magyar gazdaságot is, épp a túlzott autóipari kitettségünk következtében.
A Brexit mellett az olasz költségvetés a legközvetlenebb kockázat az Európai Unió és Magyarország számára. Az Európai Bizottság először utasította vissza egy tagállam költségvetési tervezetét, de Matteo Salvini miniszterelnök-helyettes azonnal közölte, hogy egyetlen euróval sem hajlandó módosítani a büdzsét.
Az olasz kormány ebben az esetben kissé elszabadult hajóágyúként viselkedik, hiszen egy súlyosan eladósodott országról van szó, amelynek a bankrendszere is problémás. Az olasz kereskedelem ma már sokkal kockázatosabb, mint két éve, ezért sok, olasz exportban érdekelt magyar vállalat kért be elemzést nemcsak a saját partnereiről, hanem az olasz gazdaságról is. Számunkra nagy kérdés, lesz-e mozgástere vagy pénze az olasz kormánynak, hogy segítse az egyes szektorainak vállalatait, és dekonjunktúra esetén tud-e majd anticiklikus intézkedéseket hozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.