A múlt héten robbant a hír, hogy az amerikai szenátus megszavazta azt a javaslatot, amely lehetővé teszi, hogy a törvényhozás kirángassa az Egyesült Államokat a jemeni háborúból. Ugyan magának a szavazásnak nem volt kifejezetten nagy jelentősége – hiszen a képviselők egyelőre csak arról döntöttek, hogy a következő hetekben napirendre vegyék-e a kérdést –, mégis erős politikai jelzés volt a Fehér Ház számára. A voksolás előtt ugyanis a kormány két tagja, Jim Mattis védelmi és Mike Pompeo külügyminiszter is a végeredménnyel ellentétes szavazásra szólított fel.
Első ránézésre úgy tűnhet, hogy az amerikai politikai elitnek megszólalt a lelkiismerete, és a Hasogdzsi-ügy árnyékában úgy gondolta, ideje egy lépést eltávolodni Szaúd-Arábiától és annak jemeni beavatkozásától. Ezt a véleményt osztja az amerikai közvélemény is – a YouGov felmérése szerint a lakosság 75 százaléka nem támogatja, hogy Washington segítséget adjon a Rijád vezette jemeni koalíciónak, és 82 százaléka támogatja a szenátus lépéseit. Ennél azonban valószínűleg többről van szó, hiszen lelkiismereti okokból ritkán akarnak politikusok megpiszkálni stratégiai kapcsolatokat. Éppen ezért e helyett a narratíva helyett érdemes más nézőpontokból is értelmezni a szavazást.
Egyrészt sokak szerint a szenátus lépésének igazából nincs sok köze a szaúdiakhoz és a jemeniekhez, sokkal inkább a Fehér Ház és a kongresszus közötti feszültségekhez. A szenátus demokrata és republikánus tagjai is úgy érezhették, hogy a Fehér Ház nem vonja be őket a külpolitikai döntések meghozatalába, és nem veszi komolyan a tájékoztatási kötelezettségét, sőt még vissza is tart információkat. Sokak szerint maga az elnök nem engedte, hogy a CIA vezetője, Gina Haspel tanúskodhasson a külügyi bizottságban a Hasogdzsi-ügyben. Az ilyen jellegű hatásköri viták nem újak az amerikai törvényhozó és végrehajtó ág között a modern korban – nem véletlen, hogy a vitában többször előkerült az 1973-as híres-hírhedt War Powers Resolution is, amely az elnök hatáskörét korlátozza háború indítása esetén. E szempontból mellékes, hogy a mostani szavazás Jemenről és Szaúd-Arábiáról szólt.
Másrészt a kérdés az általános amerikai–szaúdi kapcsolatok átértékelődéséről is szól. Szaúd-Arábia az Egyesült Államok stratégiai partnere évtizedek óta, ennek alapját közös geopolitikai és gazdasági érdekek biztosították, vagyis 1979 óta Irán feltartóztatása, a terrorizmus elleni küzdelem, valamint az olaj- és fegyverkereskedelem. E kérdések jelentősége ugyanakkor folyamatosan változik, a Bush- és Obama-korszakok egyre több feszültséget és a biztonságpolitikai megfontolások változását mutatták. Ez a folyamat annak ellenére a mai napig folytatódik, hogy a Trump-kormány prioritásait a szaúdi együttműködés elősegíti. Mindenesetre Rijád kiszámíthatatlan lépései nem szolgálnak amerikai érdekeket.
A politikai véleménykülönbségek mellett a gazdasági kapcsolatok kisebb mértékben, de változtak. A fegyvervásárlás továbbra is elsődleges fontosságú – az elmúlt öt évben Szaúd-Arábiába irányult az amerikai fegyverexport majdnem egyötöde –, a mindenki által hangoztatott olajérdek azonban folyamatosan csökken. Az Egyesült Államok ugyanis 2017-re a petróleumfogyasztásának már 77 százalékát belső termeléssel tudta kielégíteni, 19 százalékát pedig importálja – ez utóbbi számnak pedig 9 százaléka érkezik a királyságból. Ezzel ugyan továbbra is a második helyen áll Szaúd-Arábia (az első Kanada 40 százalékkal), de gyorsan kiszámolhatjuk, hogy ez a teljes petróleumkínálatnak mindössze 1,71 százaléka. Szaúd-Arábiának ennél jóval nagyobb befolyása van az olajár változtatásával a nemzetközi piacokra, ami viszont már egy más jellegű kölcsönös függéssel jár.
Harmadrészt a szavazás természetesen a jemeni beavatkozásban való amerikai részvételről is szól. A háborút 2015-ben Szaúd-Arábia egy koalíció megszervezésével indította el a húszi lázadók ellen a központi kormány támogatásával. A koalícióban ugyan az Egyesült Államok nem vett részt, de hírszerzési információkkal, fegyvereladásokkal, valamint a szaúdi repülőgépek légi utántöltésével segítette Rijádot. A háború elsősorban azért okoz frusztrációt Washingtonban, mert kézzelfogható amerikai érdek nem forog kockán, a beavatkozás nem ért el jelentős eredményeket, közben pedig korunk egyik legnagyobb humanitárius válságát idézte elő.
Összességében azonban a szenátusi szavazást valószínűleg nem ez a harmadik szempont mozgatta, hiszen november elején a szaúdiak bejelentették, hogy már nem igénylik az amerikai légi utántöltési segítséget. Így tehát a fegyvereladások és a hírszerzési információk megosztása maradt terítéken, ami a két fél között Jemen nélkül is folyna. Ebből következően akár az első, akár a második narratívát választjuk, nem számíthatunk gyors és radikális változásra a szaúdi–amerikai kapcsolatokban, de lassú átértékelődésre, a prioritások újraszámolására mindenképpen.
Szalai Máté,
a Külügyi és Külgazdasági Intézet kutatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.