A közelmúltban látott napvilágot a kormány friss konvergenciaprogramja, amelyből kifürkészhető, hogy milyen gazdasági folyamatokra építi a kormány a következő évek fiskális politikáját és intézkedéseit. Noha a növekedési pálya továbbra is ambiciózus, a tavalyi év kiemelkedő növekedését követően kevesebb kétkedő hang hallatszott. A közelmúltban bejelentett kiadásnövelő intézkedések – döntően a családvédelmi akcióterv – ellenére a kormány csökkenő államháztartási hiánnyal, valamint az erőteljes nominális GDP-növekedésnek köszönhetően érdemben mérséklődő államadósság-rátával számol. A kormány a következő évekre, egészen 2023-ig, 4–4,2 százalék között alakuló GDP-növekedést jelez előre, míg az idei 1,8 százalékról az időszak végére az államháztartás eredményszemléletű hiánya fokozatosan eltűnik, és egyensúlyivá válhat a költségvetés. Az államadósság GDP-arányos rátája pedig a tavaly év végi 70,8 százalékról 55,9 százalékra süllyed, 2022-ben csökken a 60 százalékos kritikus határ alá.
Az idei év kifejezetten biztatóan indult, az év egészében a gazdasági növekedés közelebb lehet az 5 százalékhoz, mint a 4-hez. A növekedést a következő években is támogatni fogják az iroda-, az ipari, a kereskedelmi és a szálláshely-beruházások, amit az építőipar szerződésállománya, a kivitelezési fázisba kerülő, valamint a tervezett fejlesztések is tükröznek. A tavalyi kimagasló év után az idén már rekordvolumenű működőtőke-beruházásról született döntés, amely meghaladja a 900 milliárd forintot. Mivel mostanáig a ciklus uniós forrásainak egyharmadát sikerült lehívni Brüsszelből, ez azt jelenti, hogy a fejlesztések kétharmada még nem zárult le, vagy el sem kezdődött. A lakásberuházási hullám az idén tovább emelkedik a folyamatban lévő projektek alapján, de a következő években tetőzhet a kedvezményes újlakás-áfa kivezetésével, amit a CSOK bővítése ellensúlyozhat. A beruházások növekedése tehát a következő években még folytatódhat. A munkaadói terhek 2022-ig tartó csökkentése miatt, valamint a kritikus munkaerőhiány hatására erős maradhat a bérkiáramlás – ami az egész régióban megfigyelhető –, ezért a fogyasztás is tartós alapja maradhat a növekedésnek, amelyet a családvédelmi akcióterv is támogat. Noha az egyre magasabb bázis miatt némileg csökkenhet a beruházások és a fogyasztás növekedése, a létrejövő új exportkapacitások hatására a külkereskedelem hozzájárulása a növekedéshez újra pozitívvá válhat, még a gyenge külső konjunktúra és a fennálló kockázatok ellenére is. Összességében tehát viszonylag erős maradhat a gazdasági növekedés a következő években is, azonban a 4 százalékos növekedés fenntartása valóban indokolhatja a versenyképességet növelő terveket. De az idei évi, várhatóan igen robusztus növekedés miatt átlagosan elérhető a 4 százalékos növekedés a következő néhány évben.
Nemcsak a növekedési, hanem a költségvetési adatok is imponálóan alakultak az első hónapokban. Áprilisig mindössze 39 milliárd forint deficit keletkezett a központi költségvetés pénzforgalmi egyenlegében, ami minden idők legalacsonyabb első négyhavi hiánya. Az uniós pénzáramlásoktól megtisztítva pedig a többlet 144 milliárd forint volt. Szinte minden adónemben lendületesen nőnek a bevételek, különösen a 32 százalékkal emelkedő áfabevételek, ami a dübörgő növekedés mellett igen jelentős fehéredésre is utal. Az eddigiek alapján tehát igencsak nőtt a valószínűsége, hogy az államháztartás hiánya ismét alacsonyabb lesz a tervezettnél, még az idén bejelentett kiadásnövelő intézkedések ellenére is. Az elmúlt években az állam megelőlegezte az uniós pályázatok kifizetéseit, ami növelte a pénzforgalmi egyenleg hiányát és az államadósságot. Eddig mintegy 3000 milliárd forinttal költött többet az állam, mint amennyi uniós utalás érkezett, tehát az uniós lehívásokkal – az önrészt is levonva – több ezermilliárd forintos többletbevétel keletkezhet a pénzforgalmi egyenlegben, ami az államadósság nominális csökkentésére is lehetőséget adhat a következő években. Mindez, párosulva a várhatóan erőteljes nominális GDP-növekedéssel, az adósságráta meredek csökkenését fogja eredményezni, várakozásunk szerint a 60 százalékos szint már akár 2021-ben elérhetővé válik. Ha a pénzforgalmi egyenleg több száz- vagy ezermilliárdos többletet ér el 2021-ig, már abban az évben jóval a 60 százalékos szint alá süllyedhet az adósságráta.
Összefoglalva tehát: ez a növekedés és a költségvetés szempontjából is kedvezően induló év adhat alapot a bizakodásra a konvergenciaprogrammal kapcsolatban.
Suppan Gergely,
a Takarékbank Zrt. vezető elemzője
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.