A hazai gazdaság dinamikus bővülése nyomán – részben strukturális okok miatt – hiánnyal küzd a munkaerőpiac, aminek egyik megnyilvánulása a munkaerőpiaci igények és a munkaerő vagy potenciális munkaerő képzettsége közötti eltérés. A képzettségi szerkezet kiigazítása komplex kihívás az érintett szakpolitikák számára, és aktív részvételt kíván a munkaerőpiac szereplői, a munkáltatók és a munkavállalók részéről egyaránt.
Az oktatási, képzési rendszer célja az egyének és a gazdaság támogatása: felkészíteni a fiatalokat a sikeres felnőtt életre, és biztosítani a munkaerőpiac igényeinek megfelelő munkaerő-kínálatot, az utóbbit a folyamatosan változó körülményekhez alkalmazkodva, sőt azokat valamelyest prognosztizálva. A dinamikusan fejlődő, tudásalapú gazdaság egyre magasabb fokú, egyre komplexebb ismereteket követel, a technológiai fejlődés rendszeres továbbképzéseket, illetve személyes fejlődést kíván, a gazdaság változó szerkezete olykor szakmaváltást is szükségessé tesz. Napjainkban az élethosszig tartó tanulás nem csak jól csengő jelmondat – a versenyképesség, a tudás állandó karbantartása nélkülözhetetlen. Vagyis mind az intézményeknek, mind az egyéneknek nagy fokú rugalmasságot kell tanúsítaniuk a siker érdekében.
Hazánkban a munkaképes korú népesség iskolai végzettség szerinti összetétele folyamatosan javul. A 25–64 évesek körében a legfeljebb nyolc osztályt végzettek aránya 15 százalék körüli, a felsőfokú végzettségűeké több mint 25 százalék. Az utóbbi arány másfél évtized alatt az 1,7-szeresére nőtt. A kedvező tendenciák mellett azonban súlyos gond, hogy a korai iskolaelhagyók, vagyis a 18–24 évesek között a legfeljebb alapfokú végzettségűek még mindig 12-13 százalékot tesznek ki. Kulcsfontosságú a fiatalok képzettségének hozzáigazítása a munkaerőpiac igényeihez, többek között a bővülő foglalkoztatás, a szegénység visszaszorítása és a fenntartható gazdasági növekedés, valamint a magyar gazdaság versenyképessége szempontjából. Ehhez az oktatás mellett számos szakpolitika együttműködésére, átfogó stratégia megalkotására van szükség. A köznevelés első, óvodai szintjétől, amely a sikeres iskolakezdés egyik fontos feltétele, a hátrányos helyzetű tanulók iskolai sikerességét és lemorzsolódásuk megakadályozását, képességeik és készségeik fejlesztését célzó programokon keresztül a modern tudást adó szakképzésig és a felsőfokú oktatás gyakorlatorientált kiigazításáig. Minthogy a digitális ismeretek ma már nélkülözhetetlenek a fontos információk megszerzéséhez és gyakorlatilag bármilyen munkakör betöltéséhez, a digitális jóléthez kapcsolódó programok is a készségek hatékony javítását célzó szakpolitikai együttműködések közé sorolhatók.
A munkaerőpiac résztvevői szükségképpen alkalmazkodnak a körülményekhez. A 2011. évi népszámlálásnak a foglalkozás-végzettség inkongruenciát elemző adatai is mutatták, hogy a foglalkoztatottak 18 százaléka alulképzett volt, 16 százaléka viszont túlképzett a foglalkozása támasztotta képzettségi igényekhez képest. Vagyis a munkáltatók szükség esetén, vagy a költségcsökkentés érdekében az elvártnál alacsonyabb végzettségű munkavállalókat is alkalmaznak, egy részüket minden bizonnyal bevonva különböző képzési programokba. A munkavállalók egy része pedig nyilván kénytelen a képzettségénél alacsonyabb munkakörben elhelyezkedni megélhetésének biztosítása érdekében.
Az elmúlt évtizedben a gyors technikai, technológiai és digitális fejlődés nyomán olyan speciális tudás, ismeretek, készségek iránti igények jelentek meg, amelyek megszerzését a hagyományos képzési formák nem minden esetben tudják biztosítani. Egyre nagyobb szerepet kap az oktatási, képzési intézmények falain kívül, gyakran a munkáltatók által szervezett tanfolyamokon vagy informális keretek között megszerezhető készség és tudás, amelyhez nem is feltétlenül kapcsolódik a hagyományos értelemben vett képzettség vagy végzettség. Ugyanakkor egyértelmű, hogy a digitális készségek gyakorlatilag minden foglalkozásban közvetlenül vagy közvetve nélkülözhetetlenek, akár a szükséges ismeretek – gyakran e-learning formájában történő – megszerzése érdekében is.
Miközben a tudás karbantartása minden munkavállaló esetében nélkülözhetetlen, különös jelentősége van azoknak a munkavállalóknak a visszailleszkedésekor, akik valamilyen okból – például kisgyermek gondozása miatt – hosszabb időre kiesnek a munkaerőpiacról.
Mindez aláhúzza a köznevelés, a szakképzés és a felsőfokú oktatás, képzés szerepét és felelősségét a munkaerőpiacnak és az ország versenyképességének a támogatásában. Az oktatási intézmények mellett azonban a munkáltatók is egyre fontosabb szerepet játszanak a tudás bővítésében.
Vukovich
Gabriella,
a Központi
Statisztikai
Hivatal elnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.