A napokban ismertük meg a kormány új álláspontját a szakképzésről. Eszerint: „A szakképzés megújítása érdekében 2020 szeptemberében a mostani szakgimnáziumok ötéves technikummá, a szakközépiskolák pedig hároméves szakképző iskolákká alakulnak”. Ez az elképzelés – ha átültetik a gyakorlatba – gyümölcsöző lesz, mert hosszú távon szolgálja majd az ország érdekeit, és egészséges oktatási struktúrát jelent.
Mire alapozom a derűlátásomat? Hétköznapi és szakmai tapasztalatokra egyaránt.
Gondoljunk csak bele a leghétköznapibb dolgokba: nehéz jó, megbízható iparost találni a háztartásban előforduló kisebb hibák orvoslására, vagyis a saját bőrünkön tapasztaljuk, hogy jó ideje léteznek hiányszakmák. Ennek az az oka, hogy hol alul-, hol meg túlképzünk – ez a jelenség pedig megmutatta, hogy az oktatási struktúránkon bőven akad javítanivaló. Az elmúlt harminc évben kiütköztek oktatásunk visszatérő bajai, szerkezeti aránytalanságai, meggondolatlanul elképzelt fordulatai: ezek az égető gondok a társadalom vállaira nehezednek, és a problémák később a polgárok életében, munkájában jelennek meg. Vagyis híján voltunk olyan oktatási modellnek, amelyet az ország jobban tudna hasznosítani.
A mostani kormányzati elképzelés a szakképzés színvonalának emelését, ennek folyományaként pedig a szakmunkások tekintélyének helyreállítását tűzi ki célul. Ezt a mérnöki tapasztalatok alapján üdvözölni tudjuk, kiváltképp, mert több olyan eleme is van, amelyről már évekkel ezelőtt is írtam a mérnöktársadalom véleményét tolmácsolva: a szakképzés minőségének javítása minden szinten elengedhetetlen feladat. Szemléletváltást sürgettünk, mert azt tapasztaltuk, hogy szakképzésünknek torz a szerkezete. Németországban például kétszer több időt fordítanak a szakmunkásképzőkben a gyakorlati fogások elsajátítására, mint itthon, nem beszélve Svájcról, ahol az építőmester-képzés – magyarul a pallérképzés – első szintje a gyakorlati képzés.
Azt gondoljuk – ugyancsak a gyakorlati tapasztalatok alapján –, hogy a képzés jellegén is változtatnunk kell, épp a kisebb munkaerőpiac miatt. Az egyszakmás képzést át kell alakítani többszakmássá: az egymáshoz kapcsolódó építőipari mesterségeket együtt kell tanítani, hogy a kőműves ne csak a kőművességhez értsen, a burkoló vagy a festő ne csak burkoljon és falat fessen vagy ajtókeretet mázoljon, hanem ezek az ismeretek egy személynél legyenek meg. Vagyis többszakmás szakemberképzésre van szükség, mert a mai magyarországi helyzet ezt igényli. Nagy társadalmi csoportokat a szakmunkásképzésen keresztül lehet visszavezetni a munka világába. Ez elsőrendű társadalompolitikai cél is.
Elmondtuk korábban, hogy a szakmunkásképzők mellett a középfokú oktatás más intézményeiben is bővíteni kellene a gyakorlati képzést óraszámnöveléssel, gyakorlati szakok beiktatásával. Ezzel lehetne egyengetni a felsőoktatás színvonalát is, hiszen ha a magas szintű mérnökképzés biztos alapokra épül, a tudás megszerzésében is nagyobbak a távlatok.
A kormányzati javaslat ebben is szintet lépett a technikumi rendszer ötévesre bővített időtartamával, amely egyenes belépést is eredményezhet az egyetem világába. Kapóssá kell tennünk a műegyetemi és mérnöki karokat, és rokonszenvessé a középfokú képzés során a műszaki és természettudományi ismereteket. A fiataloknak látniuk kell, hogy a műszaki terület egész életre szóló megélhetést biztosít. Biztos talajt a változó mindennapokban, mert innovációra képes műszaki szakember és szaktudás nélkül nincs élet, nincs ipar, nincs fenntartható gazdaság – és gazdagság.
Kassai Ferenc,
a Budapesti
és Pest Megyei Mérnöki
Kamara elnöke, a Magyar
Mérnöki
Kamara első alelnöke
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.