Április óta elérhető a BÉT-en keresztül a magyar vállalatok számára is a Londoni Tőzsdecsoport ELITE programja. Mik a tapasztalatok, milyenek a visszajelzések?
Szoros figyelemmel kísérjük a hét magyar cég képzését. Együtt voltunk velük Londonban áprilisban és júliusban is, továbbá a második, online zajló modul során is folyamatosan gyűjtöttük a visszajelzéseiket, és ezek alapján azt látjuk, hogy a résztvevők látják a képzés hasznát, a közösség jelentette értéket, illetve a maguk helyét a programon belül.
A program során pontosan mit is tanulnak a résztvevők? Például azt, hogy hogyan kell kilépni a tőkepiacra?
Az ELITE azokat a vállalatokat célozza meg, amelyek növekedni szeretnének, és ehhez külső forrásra van szükségük, és itt nem kizárólag a tőzsdei finanszírozásra kell gondolni. A külső finanszírozás lehet hitelfelvétel, kockázati vagy magántőke is.
Hasonló oktatások, tréningek akadnak még a piacon. Mitől különleges az ELITE?
Az alapvető különbség az, hogy az ELITE program több mint képzés, melyhez a társaságok csatlakoznak, és nem a cégeknél dolgozók. Az ELITE egy évek óta rendkívül sikeresen futó program, melyet 2012-ben a milánói tőzsde hívott életre, majd átvette a londoni börze is. Már az is rangot jelent, ha a közösségnek tagja lesz egy cég, hiszen 600 jó minőségű, ambiciózus, komoly növekedési tervekkel rendelkező társaság csatlakozott a programhoz. Így sokat tudnak egymástól is tanulni, illetve komoly kapcsolati tőkére is szert lehet tenni. A kétéves képzést elvégezni pedig igazán presztízs. Az oktatók magasan kvalifikált és nemzetközileg is elismert szakemberek, illetve a pénzügyi piacokat jól ismerő tanácsadók. A program további fő pillére a vizibilitás, hiszen jelentős marketing- és PR-értéke van a programban való részvételnek a nemzetközi elismertsége miatt.
A közösség tagjaként van lehetőség akár üzletet is szerezni?
Természetesen, hiszen az azonos vagy hasonló iparágakban tevékenykedő cégek együttműködési megállapodásokat tudnak kötni, vagy új vevőket, beszállítókat tudnak találni. Erre, illetve a program jelentette erős presztízsértékre az egyik részt vevő magyar cég már példával is tud szolgálni. Őket nemrégiben megkereste egy nemzetközi befektető, aki az ELITE honlapján botlott bele a cégbe.
A BÉT-nek miért éri meg népszerűsíteni a programot, ha nincs garancia arra, hogy ezek a cégek a tőzsdére lépnek?
Az elmúlt egy-másfél évben közel 120 hazai cég menedzsmentjével volt személyes találkozónk, és ezeknek az egyik legfontosabb tanulsága az volt, hogy a hazai vállalkozások finanszírozási szerkezete nagyon konzervatív. Szinte kizárólag csak az uniós forrásokra, illetve a banki hitelekre koncentrálnak, ennek egyik oka az ismerethiány. Az ELITE programban részt vevő cégek a finanszírozási lehetőségek szélesebb spektrumát ismerik meg, továbbá megtanulnak egy külső finanszírozó, befektető szemével rálátni a saját cégükre. Azt szeretnénk, hogy a képzést elvégző társaságok képessé váljanak egy tranzakció gyorsabb, tempósabb végrehajtására. A célunk, hogy tudatosabban válasszanak a stratégiájukhoz és működésükhöz illeszkedő finanszírozást.
A programmal nem a „konkurenciát” támogatják? Hiszen a cégek éppen az alternatív finanszírozási, forrásbevonási lehetőségekkel ismerkednek meg.
Az ELITE programban részt vevő cégek jobban ismerik a finanszírozási lehetőségeket, és jobban ki tudják választani a stratégiájukhoz illő finanszírozási formát. Így, ha megjelennek a tőzsdén, akkor nagyobb eséllyel lehetnek részesei egy tőkepiaci sikertörténetnek. Nem szabad elfelejteni, hogy a tőzsdei jelenlét több mint pusztán forrásbevonási lehetőség. Ha egy közepes méretű magyar cég kimerészkedik a parkettre, azzal máris megkülönbözteti magát a többi vállalattól. Ennek az értéke az üzletvitelben is jelentkezhet. A vevőkkel, a beszállítókkal szembeni pozíciója javul, előnyösebb feltételekkel tud a partnereivel szerződni. A nyilvános társaságok könnyebben erősíthetik a brandet, ami a retail értékesítést különösképp támogathatja.
Bárki részt vehet a programban?
A társaságok egy évben hat-hét napot Londonban töltenek, ennek a költségeit a résztvevőnek kell fizetnie, és a képzés ideje alatt, tehát az első két évben, van egy évi tízezer eurós tagdíj is. Vannak bizonyos bekerülési feltételek, melyeknek meg kell felelni a jelentkezéskor. Fontos, hogy társaságnak ambiciózus növekedési tervei legyenek, és a vezetőség hiteles legyen. Emellett vannak kvantitatív kritériumok is, elsősorban azért, hogy hasonló méretű vállalatok vegyenek részt a programban, és így egymástól is minél többet tanuljanak.
Ez azt jelenti, hogy átvilágítják a céget?
Egy jelentkezési anyagot kell összeállítani, amelyben be kell mutatni az elmúlt évek számait, és vázolni kell a jelenlegi tevékenységeket, illetve a jövőre vonatkozó terveket is.
Milyen a földrajzi, ágazati megoszlás a résztvevők körében?
A részt vevő cégek többsége budapesti, de sikeresen pályáztak debreceni, győri és szegedi vállalatok is. Az ágazati megoszlás is igen széles skálán mozog. Az egyre növekvő ELITE-közösséghez tavasszal olyan magyar társaságok csatlakoztak, mint a forgácsolt alkatrészeket gyártó CNC Rapid, az egészségügyi mérőeszközök gyártásával és értékesítésével foglalkozó Diagon, a Goodwill Pharma gyógyszeripari vállalat, az építőipari és gépipari szolgáltatásokat nyújtó Megakrán, a mezőgazdasági takarmányokat gyártó és forgalmazó, a BÉT-en már jegyzett UBM, a növénytermesztéssel és állattenyésztéssel foglalkozó Tranzit-Food, valamint a vállalatirányítási rendszerek értékesítése terén meghatározó XAPT.
Novemberben indul egy újabb csoport, vannak már jelentkezők?
Igen, az előzetes visszajelzések alapján arra számítunk, hogy 10-15 magyar céget tudunk majd elindítani a programban.
Lehet azért reménykedni abban, hogy a programban részt vevő cégek közül legalább néhány megjelenik majd a parketten is?
Mi abban bízunk, hogy az ELITE-ben részt vevő társaságok sokkal jobban megértik majd, hogy hogyan működik egy finanszírozási tranzakció, vagy hogyan tekint egy befektető az adott cégre. Ha kinyílik a látóterük, és megismerik az alternatív finanszírozási formák előnyeit, hátrányait, akkor magalapozott döntést tudnak majd hozni abban a tekintetben, hogy az ő stratégiájukhoz milyen finanszírozási forma illik a legjobban. A célunk természetesen az, hogy minél több cég jöjjön a tőzsdére, de legalább ennyire fontos, hogy olyanok érkezzenek, amelyek kellőképpen felkészültek, érettek erre a lépésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.