BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hatékonyabb egészségügyet

Polgármesterszemmel című rovatunkban önkormányzati vezetőket kérünk arra, fejtsék ki álláspontjukat az őket leginkább foglalkoztató, településüket érintő aktuális kérdésekről. Ezúttal Bartha László szegedi polgármester írását közöljük.

Hasonlóan több magyarországi városhoz, Szeged is megpróbálja átalakítani járó- és fekvőbeteg-ellátó rendszerét, mert meggyőződésünk, hogy e nélkül nem lehet az egészségügyet hatékonyabb működési pályára állítani. A félreértések tisztázása miatt leszögezném: az egészségügy szerkezetátalakítását tűztük ki célul, és nem a rendszer privatizációját.



Szeretnénk 2001. augusztusig egy hatékony járó- és fekvőbeteg-ellátási szisztémát bevezetni, s ennek alapján lefolytatni a 2002-es társadalombiztosítási költségvetési tárgyalásokat. A rendszer átalakítására és működtetésére kiírt ajánlattételekről a napokban döntött az a 11 tagú testület, amelynek a város önkormányzati képviselői mellett tagjai voltak az Országos Egészségbiztosítási Pénztár, az Egészségügyi Minisztérium és az orvosi kamara képviselői is. A pályázók közül -- egy ellenszavazat mellett -- a bizottság a Fuziomed Kft. ajánlatát tette az első helyre. A céget a 100 százalékos állami tulajdonú Hungaropharma Rt., az ország egyik legnagyobb orvosinformatikai cége, a debreceni Hosp-Net Kft., valamint a Duna-Tisza Regionális Rt. hozta létre. Ez utóbbiban a Gazdasági Minisztérium, illetve Szeged város is tulajdonos. A kiírás feltételeinek részben felelt meg további két jelentkező, egy 82 orvost képviselő csoport, valamint a rendelőintézet vezetése és egy szakmai befektető által létrehozott konzorcium.



Viták természetesen vannak, de ezek velejárói egy ilyen nagy átalakításnak. Érnek -- politikai ambícióktól sem mentes -- személyes támadások is. Hallottam már, hogy magamnak akarom megszerezni, illetve barátaimnak játszom át a szegedi egészségügyet, hiszen ismerem a Fuziomed ügyvezetőjét. Igen, ismerem. Ismerem egyébként a másik két elfogadott pályázatot benyújtó orvoscsoportot is, mert jómagam is orvos vagyok. Mint minden változásnál, Szegeden is vannak ellenérdekelt csoportok. Az átalakítás veszteséget jelent azoknak, akik az önkormányzati infrastruktúrát használva, befektetés nélkül "üzemeltetik" magánrendszerüket. Az átalakítás szükségességével azonban velem együtt a képviselő-testület, illetve az egészségügyben dolgozók többsége is alapvetően egyetért.



A bizottság azért döntött a Fuziomed mellett, mert igen kedvező feltételek mellett vállalja az egészségügyi ellátás egészének átalakítását és majdani üzemeltetését. Szeged ugyanis egy üzemeltetőre kívánja bízni az intézményrendszer egészét. Az maradhat akár 100 százalékban önkormányzati, vagy vegyes tulajdonú is. Ha szakágakra bontanánk a rendszert, félő, hogy csak a hasznot hozó részlegek iránt lenne érdeklődés, a veszteséges, vagy költségigényesebb területekre pedig nem lenne jelentkező. A pályázati feltételeknek szintén megfelelt két ajánlat egyike -- a 82 szegedi orvos által létrehozott társaságé -- csak a rendelőintézet üzemeltetésére tett javaslatot. A másik -- a szegedi rendelőintézeti vezetés, valamint a Diagnosztikum Rt. közös konzorciuma -- az egész ellátás átalakítására készített javaslatot, de üzemeltetésre szintén csak a rendelőintézetet vállalná.



A Fuziomed Kft. vállalta az ingyenes szakértői átvilágítást, valamint ennek alapján egy új működtetési és finanszírozási rendszer kidolgozását 2001. nyár elejére. Az önkormányzatnak ez pénzébe nem kerül. A cég jövő nyárra elkészíti javaslatát, s a testület akkor hozza meg a végleges döntést arról, rábízza-e az üzemeltetést. Tehát ellentétben a híresztelésekkel, Szegeden még semmi nem dőlt el.



A bírálóbizottság egyébként azt javasolja a testületnek: ha a Fuziomed mellett dönt, arról is hozzon határozatot, hogy a cég vegye fel a kapcsolatot a rendelőintézeti konzorciummal.



Az önkormányzatnak természetesen az átalakítást követően is ellátási kötelezettsége lesz. A város akkor azonban a társadalombiztosítástól kapott pénzt egy társaságon keresztül viszi be a rendszerbe. Egy cég mozgástere lényegesen nagyobb, mint egy intézményé. Egy társaság, ellentétben az önkormányzattal, többféle szerződést köthet a dolgozókkal. Véleményem szerint az új rendszerre történő átállás mintegy 30-40 százalékos azonnali béremelkedést jelentene.



A társadalombiztosítás által finanszírozott ellátás természetesen továbbra is ingyenes marad. Az átalakítás után viszont nyújthatnak az egészségügyi intézmények extra szolgáltatást, s ezzel többletbevételre tehetnek szert. Meggyőződésem, hogy a betegeknek, egészségügyi dolgozóknak, s a város egészének egyaránt nyereséget jelent, ha az önkormányzat új szemléletű, hatékonyabb rendszerbe tereli intézményeit.


POLGÁRMESTERSZEMMEL Polgármesterszemmel című rovatunkban önkormányzati vezetőket kérünk arra, fejtsék ki álláspontjukat az őket leginkább foglalkoztató, településüket érintő aktuális kérdésekről. Ezúttal Bartha László szegedi polgármester írását közöljük. Bartha László-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.