BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szabaddá váló vasúti teherszállítás

Miután nagy nehézségek árán a múlt héten az Európai Parlament elfogadta a vasúti teherszállítás liberalizációs tervét, az Európai Bizottság jövőre a személyszállítással kapcsolatban szeretne hasonló egyezményt tető alá hozni. A vasúthálózat megnyitása fontos része az európai versenyképesség növelésének.

Az európai vasúthálózat megnyitása előtt rengeteg nehézség tornyosul. A Financial Times emlékeztet arra, hogy az egyes országok infrastruktúrája nagymértékben különbözik egymástól, EU-szerte eltérnek például a jelzőrendszerek, négyféle tengelyszélesség, ugyanennyi vonatmagasság, és ötféle elektromos rendszer van érvényben. A műszaki jellemzők nagyfokú eltérése miatt nem ritka, hogy a határátkelőknél a vonatoknak egy óra hosszat is vesztegelniük kell.
Loyola de Palacio, az Európai Bizottság közlekedési biztosa szerint azonban a teherszállításról kötött megállapodással megtették az első lépést a valódi európai vasúthálózat megteremtése felé. Az egyezmény az unió határokon átnyúló vasúti teherszállításának 90 százalékát érinti. Az infrastruktúrát leválasztják az üzemeltető vállalatokról, így utóbbiak az érintett országoktól beszerzett biztonsági igazolvány birtokában engedélyt kérhetnek arra, hogy külföldre is szállíthassanak. Jövőre tervezik a biztonsági igazolvány egységesítését.
Az elképzelés célja, hogy új életet leheljen a vasúti teherszállításba. Ennek részesedése a teherfuvarozás egészéből az 1970-es 32-ről 13 százalékra esett vissza. A tehervonatok átlagsebessége 16 km/óra. A 2003-ban életbe lépő egyezmény -- amely elsősorban Franciaországban ütközött erős ellenállásba -- kezdetben csak a legfontosabb, határokat keresztező útvonalakat fogja érinteni. A teljes hálózat liberalizációja 2008-ban valósul majd meg. Ekkortól a társaságok bármely ország vasúthálózatát használhatják.
Várhatóan hasonló mintát fog követni a személyszállítás felszabadítása, ami ugyanakkor még nehezebbnek ígérkezik. Az Európai Bizottság egyik szóvivője szerint már az is komoly feladat, hogy ennek szükségességéről egyáltalán meggyőzzék a tagállamokat.

Miután nagy nehézségek árán a múlt héten az Európai Parlament elfogadta a vasúti teherszállítás liberalizációs tervét, az Európai Bizottság jövőre a személyszállítással kapcsolatban szeretne hasonló egyezményt tető alá hozni. A vasúthálózat megnyitása fontos része az európai versenyképesség növelésének. VG-összefoglaló-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.