BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az éllovas is az EU-átlag alatt

A kutatás-fejlesztésre az átalakuló gazdaságok közül legtöbbet áldozó Szlovénia GDP-jének 1,42 százalékát fordította erre a célra 1998-ban, míg az Európai Unió átlaga 1,86 százalék volt -- állapítja meg az Eurostat kutatása. Magyarországot a képzeletbeli listán Szlovákia és Oroszország is megelőzi, pedig ezen államokban csökkent a területen dolgozók száma 1994 és 1998 között.

Csupán a középmezőnyben foglal helyet Magyarország a közép- és kelet-európai országok között a bruttó hazai termék arányában kifejezett fejlesztési kiadások tekintetében a maga 0,68 százalékos ráfordításával. Cseh- és Lengyelország is aktívabb ezen a téren, igaz, utóbbi csak árnyalatnyival. Az unió sereghajtóit -- Görögországot és Portugáliát -- azonban mindhárom ország megelőzi.
Az EU-ban jellemzően a magánvállalkozások járnak élen a k+f tevékenység finanszírozásában, Európa keleti felében azonban vegyes a kép. Az üzleti szféra szerepvállalása a visegrádi négyesben Csehországban és Szlovákiában látványosabb, közel kétharmados aránnyal -- Magyarországon a nem állami vállalatok részesedése a fejlesztési kiadásokból nem éri el a 40 százalékot. Románia és Oroszország esetében is az uniós átlagot meghaladó mértékű a privát szféra részesedése, ez a számok alapján azonban inkább az állami k+f kiadások elégtelenségét jelzi. Míg Bulgáriában, Cipruson és Litvániában a kormányzati szektor bizonyult a legfontosabb fejlesztőnek, addig Észt- és Lettország esetében a külön kategóriaként vizsgált felsőoktatás vette ki a legjobban a részét a k+f finanszírozásából.
A területen dolgozók létszáma csupán három országban növekedett az 1994 és 1998 közötti időszakban: 21,2 százalékkal Cseh-, 8,8 százalékkal Lengyelországban, illetve 3,8 százalékkal Magyarországon. Ezzel szemben több mint ötödével csökkent az orosz és közel harmadával a bolgár tudományos gárda létszáma az adott periódusban.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.