Tavaly decemberben az ipari termelői árak 12,4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbiakat. Egy hónappal korábban még 13,4 százalékos éves emelkedést regisztrált a statisztika. Így 2000-ben átlagosan 11,7 százalékkal voltak magasabbak az ipari termelői árak, mint 1999-ben, jelentette a Központi Statisztikai Hivatal.
A 2000 utolsó hónapjában -- követve a termelői árak alakulását -- csökkentek az értékesítési árindexek is. A decemberi áralakulás következtében a tizenkét havi drágulás mindkét fő értékesítési irányban csökkent. A tizenkettedik hónapban a belföldi értékesítési árindex 15,3, az exportárindex 9,4 százalékon állt. A csökkenés hátterében elsősorban a kőolaj világpiaci árának decemberben bekövetkezett jelentős visszaesése áll.
A termelői áremelkedés ütemének mérséklődése esetleg utalhat arra, hogy enyhül a gazdaságban az inflációs nyomás. A termelői árstatisztika ilyen irányú előrejelző képessége azonban meglehetősen gyenge. Az ipari termelői árak jelentős része ugyanis egy hónapnál korábban begyűrűzik a fogyasztói árakba. A fogyasztói árindex aktuális értékét pedig rendre két héttel korábban közli a Közponi Statisztikai Hivatal, mint az ipari termelői árak alakulását.
Ezt a megfigyelést a decemberi adatok is alátámasztják. A tizenkettedik havi fogyasztói árindex esését ugyanis nagyrészt szintén a kőolaj világpiaci áralakulása határozta meg. Éppen ezért a mostani termelői áradatokból nehéz bármit mondani az infláció jövőbeli trendjével kapcsolatban. Mindenesetre az elemzők többsége úgy véli, a jónak ígérkező januári adat után néhány igen rossz hónap következik majd. Ennek elsősorban az év eleji élelmiszer-drágulás az oka.
Az élelmiszerek jövőbeli fogyasztói áralakulására szintén nem jó mutató a decemberi termelői árindex. A korábban hosszú ideig "lenyelt" költségnövekedést ugyanis januártól egyszerre próbálták meg érvényesíteni áraikban a termelők. Ebben az esetben a pénztárcánk előbb érezte a drágulást, mint a statisztika.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.