Szerbia új privatizációs minisztere, Alekszandar Vlahovics áprilisra ígérte a törvény megszületését -- tudósít a Reuters. Vlahovics nyilatkozata szerint nem fogják teljes egészében elvetni a mostanáig érvényben lévő, 1997-es törvény koncepcióját, hanem a mintegy 7000, eladásra szánt cég értékesítésében több különböző modell alkalmazását kívánják lehetővé tenni. A miniszter minderről azután beszélt, hogy egy szeminárium keretében megismerkedett Lengyel-, Magyar-, Észtország és Szlovénia privatizációs tapasztalataival, amelyeket fel szándékoznak használni az új törvény megszövegezésekor.
A jelenlegi rendelkezések alapján a magánosítás során a vállalati tőke 60 százaléka kerül a cég dolgozóihoz és nyugdíjasaihoz, és csak a fennmaradó részt vehetik meg befektetők készpénz ellenében. Vlahovics szerint a privatizációnak ez a formája nem kedvez a vállalatok növekedésének és fejlődésének, mert tisztázatlan marad, hogy ki a többségi tulajdonos, és ki irányítja a vállalatot. A dolgozók jobban járnak, ha vállalatuk sikeres és jól megfizeti őket, mint ha értéktelen részvények tulajdonosaivá teszik őket.
Az értékesítésre váró 7000 vállalat közül eddig 631 esetében indult meg a magánosítási folyamat. Ezek könyv szerinti értéke összesen mintegy 1 milliárd dollár. A már levezényelt privatizációs ügyleteket csak akkor vizsgálják felül, ha kirívó törvénysértés állapítható meg.
Vlahovics elsősorban a kis- és középvállalkozások fejlődését tartja létfontosságúnak a háborúk és gazdasági szankciók megtépázta szerb gazdaság számára. Ezek a vállalkozások felszívhatják a fölös munkaerőt, és fejlődésükkel javulhat az ország gazdasági szerkezete. A privatizációval számukra kell megfelelő körülményeket teremteni.
Bár nem tűztek ki határidőt a privatizáció lezárására, a miniszter tervei szerint négy év múlva már nem lesznek társadalmi tulajdonban vállalatok. A legnagyobb állami cégek értékesítése azonban még akkor is folyamatban lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.