Még gyorsabb haladást akarnak
Varsó és Ljubljana mind a négy, általa megcélzott pluszfejezet ideiglenes lezárásában reménykedik, Prága és Tallinn pedig "jelentős előrehaladás" elérését tűzte ki azok kapcsán. A svéd elnökséggel kapcsolatos tagjelölti várakozásokat mutatja az is, hogy Lengyelország 2001 végéig, Csehország és Észtország pedig 2001 végéig vagy 2002 elejéig szeretné teljesen lezárni a csatlakozási tárgyalásokat. Tallinn azt a reményét is megfogalmazta, miszerint a svéd elnökség időszakát lezáró júniusi göteborgi EU-csúcson szülessen döntés a leginkább felkészült tagjelöltekkel folytatott tárgyalások lezárásának céldátumáról.
Az év első felében megtárgyalni tervezett fejezetek között vannak olyanok, amelyek esetében jó néhány átmeneti mentességet kérnek a tagjelöltek.
Lengyelország
Lengyelország a tőkemozgási fejezetben ötéves haladékot kér a külföldiek befektetési célú ingatlanvásárlására és nem kevesebb mint 18 éves átmeneti mentességet a mezőgazdasági földek és erdők külföldi kézbe adására. Az energetikában Varsó csak három év késéssel vállalná a földgázpiaci szabályok és nyolc év elteltével az olajtartalékok szintjére vonatkozó előírások bevezetését. A versenypolitikában 2017 végéig szeretnének fenntartani egyes, a különleges gazdasági övezetek vállalatainak nyújtott állami támogatásokat, a szociálpolitikában pedig bizonyos munkavédelmi szabályok alkalmazására kérnek kétéves haladékot.
A legkeményebb diónak -- legalábbis az átmeneti mentességek számát tekintve -- a környezetvédelmi fejezet ígérkezik, amelyben Varsó 14 ilyen kérelmet terjesztett elő. A szennyvíztisztítás kiépítését (a települések méretétől függően) csak 2010--2015 közöttre vállalnák, további három kérelem pedig a vízminőségi előírások alkalmazását szeretné kitolni. A hulladékkezelés terén öt átmeneti mentességi igény fogalmazódott meg 2005--2012-ig terjedő hatállyal. A környezetvédelmi fejezet fennmaradó öt kérelme az integrált szennyezésmegelőző rendszerek kiépítését, az olajtermékek minőségét és tárolását, az ózonréteget károsító anyagokat és a sugárzásvédelmet érinti.
A közlekedéspolitikában Lengyelország hat átmeneti mentességet kér, egységesen hároméves időtartammal. Ezek közül három a légi forgalomra, egy-egy a vasúti, illetve közúti közlekedésre, egy pedig általában az infrastrukturális rendszerekre vonatkozik. Az adózási fejezetben négy kérelem fogalmazódott meg: ezek közül kettő az éttermi szolgáltatások, illetve bizonyos könyvek és folyóiratok forgalmi adókedvezményének 2007 végéig történő fenntartására vonatkozik, kettő pedig hasonló ideig tolná ki a cigaretták és környezetbarát üzemanyagok fogyasztási adókedvezményének fenntartását.
Csehország
A prágai külügyminisztérium lapunkhoz eljuttatott nyilatkozatából kitűnik: a szolgáltatások szabad áramlása, a pénzügyi ellenőrzés és a versenypolitika terén nincsenek komoly vitatott kérdések, így azokat könnyű lesz lezárni. Egyes más fejezetek (például közlekedés, személyek szabad áramlása) lezárása ezzel szemben az uniós pozíció függvénye lesz -- hangoztatják prágai illetékesek.
Csehország a csatlakozás után -- egyelőre nem meghatározott ideig -- szeretné fenntartani az állandó csehországi lakhellyel nem rendelkező, EU-n kívüli országokból származó külföldiek ingatlanszerzésére a csatlakozás pillanatában érvényben lévő korlátozásokat. A mezőgazdasági földterület, az erdők és építési telkek megvásárlását ugyanakkor az uniós polgárok és cégek számára is késleltetnék. Előbbi kedvezményt ellentételezendő Prága átmeneti mentességet kér (illetve ajánl) a személyek szabad mozgásáról szóló fejezetben a vendégmunkások más tagállamokbeli lakástulajdon-szerzésére vonatkozóan.
Az adózásban Prága -- Varsóhoz hasonlóan -- bizonyos szolgáltatási kör kedvezményes forgalmi adókulcsának fenntartását szeretné elérni: esetükben ilyen a hőenergia, az építőipari tevékenység és a távközlési szolgáltatások. Az üzemanyagok, a cigaretták és a dohánytermékek fogyasztási adókedvezményét szintén szeretnék a csatlakozás után fenntartani, bár a kért haladék pontos időtartamát egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Csehország ezenfelül különleges megoldást szeretne találni a gyümölcskistermelők által desztillált alkohol fogyasztási adókötelezettségének problémájára. A kulturális fejezetben Prága csak 2005 elejétől vállalja a fizetős és kábeltelevíziókra vonatkozó uniós szabályok átvételét.
A legtöbb átmeneti mentességi kérelmet a cseh tárgyaló küldöttség a környezetvédelem témakörében terjesztette elő. Viszonylag rövid, 2005-ig tartó haladékot kérnek a csomagolóanyagok újrafeldolgozására; az integrált szennyezésmegelőző rendszerek kiépítését ugyanakkor csak 2012-re vállalják. A vízminőség terén összesen négy uniós direktíva azonnali teljesítése alól kér felmentést a cseh fél, 2005--2010-ig terjedő hatállyal. Ezek -- a hasonló lengyel kérelmekhez hasonlóan -- a települések szennyvíztisztítására, a vizek nitrátszennyezésére, egyes veszélyes anyagok kibocsátására, illetve az ivóvízforrások minőségi követelményeire vonatkoznak. A környezetvédelmi fejezetben ezeken túlmenően négy természetvédelmi direktíva átvételének elhalasztása szerepel.
Észtország
A tallinni külügyminisztérium hangoztatja: az általuk kért átmeneti időszakok jórészt technikai jellegűek, így azok nem okozhatnak komoly problémát a tárgyalások során. A szolgáltatások szabad áramlása terén Tallinn 2010-ig szeretné elodázni a betéti garanciák és befektetői kompenzációk minimális szintjének 20 ezer euróra való emelését. A környezetvédelmi fejezetben összesen kilenc mentességi kérelem fogalmazódott meg, amelyek közül öt a vízminőségre, kettő a természetvédelemre, egy-egy pedig a levegőminőségre, illetve a hulladékgazdálkodásra vonatkozik. A leghosszabb átmeneti időszak 2013-ig tartana.
Az energetikában Észtország fő problémáját a 90 napra elegendő folyékony üzemanyag felhalmozása jelenti: a tárolókapacitás kiépítésének költségei miatt szeretnék a készletet részben más EU-tagállamokban tárolni. A közlekedési fejezetben az észt kormány csak 2005-re vállalja a nehézgépjárművek adójának az előírt minimális szintre való emelését.
Szlovénia
Szlovénia a csatlakozás után ötéves haladékot kér a gyógyszerek forgalmazási engedélyeit érintő uniós szabályok átvételére. Az adózási fejezetben Ljubljana derogációt kér az éttermi szolgáltatások, az audiovizuális anyagok, továbbá a fogyatékosok számára készülő épületek kedvezményes forgalmi adókulcsára. A borok forgalmi adójának normál szintre emelését Szlovénia csak 2005. július 1-jétől vállalja, és a cigaretták fogyasztási adóját is akkor növelnék az EU által megkövetelt minimális szintre.
A 90 napi szükségletet fedező olajkészlet felhalmozását Szlovénia -- főként pénzügyi okok miatt -- csak három évvel a csatlakozás után vállalja. A külgazdasági kapcsolatok fejezetében az egyetlen átmeneti mentességi igény az egyes jugoszláv utódállamokkal fennálló kedvezményes kereskedelemi megállapodások tízéves fenntartására vonatkozik.
A legtöbb kérelem a környezetvédelmi szabályok átvétele terén fogalmazódott meg. Ezek közé tartozik a csatornázási rendszerek kiépítésének tízéves haladéka és a csomagolóanyagok EU-konform kezelésének 2007 végéig történő kitolása. Utóbbi kérdésben az EU már jelezte: bizonyos feltételekkel hajlandó azt elfogadni csakúgy, mint az integrált szennyezésmegelőző rendszer 2007. szeptember 30-i határidőre történő kiépítését. Brüsszel az adózási fejezet egyes, főként technikai jellegű pontjaira vonatkozó kérelmek kapcsán is hasonlóan nyilatkozott.


