BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még gyorsabb haladást akarnak

Nagy reményekkel tekintenek 2001 első fél évére az élenjáró kelet- és közép-európai tagjelöltek, a svéd EU-elnökség időszakától jelentős előrehaladást várnak a csatlakozási folyamatban. A tárgyalásokat korábban megkezdett "luxembourgi ötök" még annál is több fejezetet szeretnének napirendre tűzni, mint amennyi az egyébként is gyorsítást jelentő EU-bővítési stratégia "útitervében" erre a hat hónapra szerepel. Csehország hat, Lengyelország és Szlovénia négy-négy, Észtország pedig három pluszfejezet megvitatását szeretné elérni a svéd elnökség alatt az uniós részről beütemezett nyolcon felül (amelyek közül az élenjáró országok néhányat már korábban lezártak). Magyarország szintén szeretne minél több pluszfejezetet tárgyalni, de csak akkor, ha ez nem megy a "kötelezően előírt" témák lezárásának rovására.

Varsó és Ljubljana mind a négy, általa megcélzott pluszfejezet ideiglenes lezárásában reménykedik, Prága és Tallinn pedig "jelentős előrehaladás" elérését tűzte ki azok kapcsán. A svéd elnökséggel kapcsolatos tagjelölti várakozásokat mutatja az is, hogy Lengyelország 2001 végéig, Csehország és Észtország pedig 2001 végéig vagy 2002 elejéig szeretné teljesen lezárni a csatlakozási tárgyalásokat. Tallinn azt a reményét is megfogalmazta, miszerint a svéd elnökség időszakát lezáró júniusi göteborgi EU-csúcson szülessen döntés a leginkább felkészült tagjelöltekkel folytatott tárgyalások lezárásának céldátumáról.
Az év első felében megtárgyalni tervezett fejezetek között vannak olyanok, amelyek esetében jó néhány átmeneti mentességet kérnek a tagjelöltek.
Lengyelország
Lengyelország a tőkemozgási fejezetben ötéves haladékot kér a külföldiek befektetési célú ingatlanvásárlására és nem kevesebb mint 18 éves átmeneti mentességet a mezőgazdasági földek és erdők külföldi kézbe adására. Az energetikában Varsó csak három év késéssel vállalná a földgázpiaci szabályok és nyolc év elteltével az olajtartalékok szintjére vonatkozó előírások bevezetését. A versenypolitikában 2017 végéig szeretnének fenntartani egyes, a különleges gazdasági övezetek vállalatainak nyújtott állami támogatásokat, a szociálpolitikában pedig bizonyos munkavédelmi szabályok alkalmazására kérnek kétéves haladékot.
A legkeményebb diónak -- legalábbis az átmeneti mentességek számát tekintve -- a környezetvédelmi fejezet ígérkezik, amelyben Varsó 14 ilyen kérelmet terjesztett elő. A szennyvíztisztítás kiépítését (a települések méretétől függően) csak 2010--2015 közöttre vállalnák, további három kérelem pedig a vízminőségi előírások alkalmazását szeretné kitolni. A hulladékkezelés terén öt átmeneti mentességi igény fogalmazódott meg 2005--2012-ig terjedő hatállyal. A környezetvédelmi fejezet fennmaradó öt kérelme az integrált szennyezésmegelőző rendszerek kiépítését, az olajtermékek minőségét és tárolását, az ózonréteget károsító anyagokat és a sugárzásvédelmet érinti.
A közlekedéspolitikában Lengyelország hat átmeneti mentességet kér, egységesen hároméves időtartammal. Ezek közül három a légi forgalomra, egy-egy a vasúti, illetve közúti közlekedésre, egy pedig általában az infrastrukturális rendszerekre vonatkozik. Az adózási fejezetben négy kérelem fogalmazódott meg: ezek közül kettő az éttermi szolgáltatások, illetve bizonyos könyvek és folyóiratok forgalmi adókedvezményének 2007 végéig történő fenntartására vonatkozik, kettő pedig hasonló ideig tolná ki a cigaretták és környezetbarát üzemanyagok fogyasztási adókedvezményének fenntartását.
Csehország
A prágai külügyminisztérium lapunkhoz eljuttatott nyilatkozatából kitűnik: a szolgáltatások szabad áramlása, a pénzügyi ellenőrzés és a versenypolitika terén nincsenek komoly vitatott kérdések, így azokat könnyű lesz lezárni. Egyes más fejezetek (például közlekedés, személyek szabad áramlása) lezárása ezzel szemben az uniós pozíció függvénye lesz -- hangoztatják prágai illetékesek.
Csehország a csatlakozás után -- egyelőre nem meghatározott ideig -- szeretné fenntartani az állandó csehországi lakhellyel nem rendelkező, EU-n kívüli országokból származó külföldiek ingatlanszerzésére a csatlakozás pillanatában érvényben lévő korlátozásokat. A mezőgazdasági földterület, az erdők és építési telkek megvásárlását ugyanakkor az uniós polgárok és cégek számára is késleltetnék. Előbbi kedvezményt ellentételezendő Prága átmeneti mentességet kér (illetve ajánl) a személyek szabad mozgásáról szóló fejezetben a vendégmunkások más tagállamokbeli lakástulajdon-szerzésére vonatkozóan.
Az adózásban Prága -- Varsóhoz hasonlóan -- bizonyos szolgáltatási kör kedvezményes forgalmi adókulcsának fenntartását szeretné elérni: esetükben ilyen a hőenergia, az építőipari tevékenység és a távközlési szolgáltatások. Az üzemanyagok, a cigaretták és a dohánytermékek fogyasztási adókedvezményét szintén szeretnék a csatlakozás után fenntartani, bár a kért haladék pontos időtartamát egyelőre nem hozták nyilvánosságra. Csehország ezenfelül különleges megoldást szeretne találni a gyümölcskistermelők által desztillált alkohol fogyasztási adókötelezettségének problémájára. A kulturális fejezetben Prága csak 2005 elejétől vállalja a fizetős és kábeltelevíziókra vonatkozó uniós szabályok átvételét.
A legtöbb átmeneti mentességi kérelmet a cseh tárgyaló küldöttség a környezetvédelem témakörében terjesztette elő. Viszonylag rövid, 2005-ig tartó haladékot kérnek a csomagolóanyagok újrafeldolgozására; az integrált szennyezésmegelőző rendszerek kiépítését ugyanakkor csak 2012-re vállalják. A vízminőség terén összesen négy uniós direktíva azonnali teljesítése alól kér felmentést a cseh fél, 2005--2010-ig terjedő hatállyal. Ezek -- a hasonló lengyel kérelmekhez hasonlóan -- a települések szennyvíztisztítására, a vizek nitrátszennyezésére, egyes veszélyes anyagok kibocsátására, illetve az ivóvízforrások minőségi követelményeire vonatkoznak. A környezetvédelmi fejezetben ezeken túlmenően négy természetvédelmi direktíva átvételének elhalasztása szerepel.
Észtország
A tallinni külügyminisztérium hangoztatja: az általuk kért átmeneti időszakok jórészt technikai jellegűek, így azok nem okozhatnak komoly problémát a tárgyalások során. A szolgáltatások szabad áramlása terén Tallinn 2010-ig szeretné elodázni a betéti garanciák és befektetői kompenzációk minimális szintjének 20 ezer euróra való emelését. A környezetvédelmi fejezetben összesen kilenc mentességi kérelem fogalmazódott meg, amelyek közül öt a vízminőségre, kettő a természetvédelemre, egy-egy pedig a levegőminőségre, illetve a hulladékgazdálkodásra vonatkozik. A leghosszabb átmeneti időszak 2013-ig tartana.
Az energetikában Észtország fő problémáját a 90 napra elegendő folyékony üzemanyag felhalmozása jelenti: a tárolókapacitás kiépítésének költségei miatt szeretnék a készletet részben más EU-tagállamokban tárolni. A közlekedési fejezetben az észt kormány csak 2005-re vállalja a nehézgépjárművek adójának az előírt minimális szintre való emelését.
Szlovénia
Szlovénia a csatlakozás után ötéves haladékot kér a gyógyszerek forgalmazási engedélyeit érintő uniós szabályok átvételére. Az adózási fejezetben Ljubljana derogációt kér az éttermi szolgáltatások, az audiovizuális anyagok, továbbá a fogyatékosok számára készülő épületek kedvezményes forgalmi adókulcsára. A borok forgalmi adójának normál szintre emelését Szlovénia csak 2005. július 1-jétől vállalja, és a cigaretták fogyasztási adóját is akkor növelnék az EU által megkövetelt minimális szintre.
A 90 napi szükségletet fedező olajkészlet felhalmozását Szlovénia -- főként pénzügyi okok miatt -- csak három évvel a csatlakozás után vállalja. A külgazdasági kapcsolatok fejezetében az egyetlen átmeneti mentességi igény az egyes jugoszláv utódállamokkal fennálló kedvezményes kereskedelemi megállapodások tízéves fenntartására vonatkozik.
A legtöbb kérelem a környezetvédelmi szabályok átvétele terén fogalmazódott meg. Ezek közé tartozik a csatornázási rendszerek kiépítésének tízéves haladéka és a csomagolóanyagok EU-konform kezelésének 2007 végéig történő kitolása. Utóbbi kérdésben az EU már jelezte: bizonyos feltételekkel hajlandó azt elfogadni csakúgy, mint az integrált szennyezésmegelőző rendszer 2007. szeptember 30-i határidőre történő kiépítését. Brüsszel az adózási fejezet egyes, főként technikai jellegű pontjaira vonatkozó kérelmek kapcsán is hasonlóan nyilatkozott.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.